رویای دیرین وزارت صمت؛ فرانسوی ها به ایران خسارت می دهند؟!

30 آبان 14018:00
4 دقیقه


رویای دیرین وزارت صمت؛ فرانسوی ها به ایران خسارت می دهند؟!

در روز های گذشته اخبار ممنوعیت واردات خودرو های فرانسوی به ایران از سوی وزارت صمت به گوش رسید و این وزارت خانه علت تحریم را به بدرفتاری های فرانسوی ها نسبت داد. بدرفتاری های اقتصادی و بدقولی های متعدد در گذشته و رفتار های سیاسی مقام های فرانسه

اما اکنون این وزارت خانه اعلام کرده که تا زمانی که فرانسوی ها جبران خسارت های گذشته را نکنند حق صادر کردن خودرو های خود به ایران را نخواهند داشت.

روز گذشته امید قالیباف (سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت)، ضمن اعلام این خبر که واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی وزارت صمت ممنوع شده است، تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به سبب رفتارهای گذشته‌ آن‌ها تحریم کرده و دیگر نمی‌گذارد تا آن‌ها بتوانند با ابزار تحریم صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند.

به گفته وی، به‌دنبال رفتارهای غیرحرفه‌ای فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی داده نمی‌شود و تاکنون نیز وزرات صمت هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده است. تمرکز وزارت صمت همانطور که پیش‌تر اعلام شده است، صرفاً بر روی واردات خودروهای ژاپنی، کره‌ای، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.

امید قالیباف در گفت‌وگو با ایسنا، نیز بر این موضوع تاکید داشته و اظهار کرد: با توجه به اینکه خودروسازان فرانسوی، در ایران، با دو خودروساز بزرگ قرارداد و مشارکت در تولید داشتند و با اعمال تحریم‌ها، ترک همکاری کردند، ما نیز اکنون اجازه واردات خودرو از این کشور را تا زمانی که خسارات گذشته را جبران نکنند، نخواهیم داد.

دولت ایران واردات خودروهای فرانسوی را در حالی ممنوع اعلام کرده است که در زمان اعمال تحریم‌های آمریکا، صنعت خودرو جزو اولین صنایع تحریم شده، قرار داشت؛ با اعمال تحریم‌ها، خودروسازان فرانسوی نظیر پژو، رنو و سیتروئن که در آن زمان با خودروسازان بزرگ در همکاری بودند، نمایندگی رسمی و فعال در ایران داشتند و محصولاتی را بصورت مشترک و با همکاری هم تولید می‌کردند، ایران را ترک کرده و به‌قطع همکاری‌ها پرداختند.

همین موضوع زیان‌های مالی بسیاری به خودروسازان بزرگ که بخش قابل توجه‌ای از محصولات پژوها، L90 ها و سایر محصولات رنو و... را تولید کرده و نیازمند بخشی از قطعات فرانسوی‌ بود، وارد کرد و سبب شد که با توجه به این بدعهدی‌ها، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها یا آزاد شدن واردات، دیگر قصد همکاری با فرانسوی‌ها را نداشته باشند.  

گفتنی است که پیش‌تر، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال ایسنا، مبنی بر اینکه با توجه به بدعهدی‌های سابق فرانسوی‌ها و موضع‌گیری‌های ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها، واردات خودرو از این کشورها آیا امکانپذیر خواهد بود؟ گفت: با توجه به اینکه بحث تنوع واردات از برندهای مختلف مطرح است، فعلا قاعده‌ای برای منع واردات از کشورها و خودروسازان بدعهد گذشته نخواهیم داشت. اگر محدودیتی ایجاد شود، خودروهای وارداتی تنها به محصولات چینی محدود خواهد شد. اینکه چگونه قرار است واردات از این کشورها انجام شود هم بر عهده واردکنندگان گذاشته‌ شده است و بایستی این اجازه را دهیم که این سازوکار را واردکنندگان تعیین کنند. اما اگر خسارات وارده از بدعهدی فرانسوی‌ها جبران نشود، اجازه ورود محصولات را نخواهیم داد.