1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. با پیشرانه های جدید سایپا بیشتر آشنا شوید!

با پیشرانه های جدید سایپا بیشتر آشنا شوید!

30 آبان 1401
  • 1

گروه خودروسازی سایپا به تازگی اقدام به معرفی محصولات جدیدی کرده و تنوع خودرو های تولیدی خود را افزایش داده. مدل هایی نظیر شاهین اتوماتیک، سهند، اطلس و آریا از جمله خودرو هایی هستند که سایپا در نظر دارد به زودی به بازار عرضه کند.

اما همزمان با طراحی خودرو های جدید، سایپا پروژه ای برای ارتقای قوای فنی خودرو های خود نیز دارد و اقدام به ارتقای پیشرانه های قدیمی و یا ساخت پیشرانه های جدید کرده است که برخی از این موارد با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو صورت گرفته اند.

در این مطلب به معرفی دو پیشرانه جدید سایپا پرداخته و ارتقا های صورت گرفته روی آن ها را بیان می کنیم.

موتور ME16

این موتور در اصل همان موتور EC5 گروه پژو-سیتروئن است که در محصولاتی مانند پژو 301، پژو 207i سقف قرمز، رانا پلاس و تارا به کار رفته و یکی از پیشرانه های اقتصادی PSA برای استفاده روی محصولات ارزان قیمت در بازار های مختلف است.

در واقع می توان گفت که 3 پیشرانه EC5 (پژو-سیتروئن)، ME16 (سایپا) و TU5P (ایران خودرو) کاملا یکسان هستند.

موتور ME16 یک موتور 4 سیلندر با حجم موتور دقیق 1598cc بوده که 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. البته باید منتظر ماند و دید با تغییرات ایجاد شده توسط سایپا، قدرت نهایی این موتور به چه عددی می رسد.

مطابق شایعات، شاهین از سال 1403 به این پیشرانه مجهز خواهد شد.

موتور M15GSI

این موتور در واقع نسخه ارتقا یافته همان پیشرانه قدیمی M15 است که سایپا با انجام تغییراتی نظیر افزودن هدرز، تغییر در سیستم جرقه شمع ها، تغییر در سیستم سوخت رسانی و اضافه کردن VVT (زمان بندی متغیر سوپاپ ها) اندکی قدرت آن را افزایش داده است.

این موتور اکنون 89 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور دارد و تغییر چشمگیری نسبت به M15 عادی نکرده. اما در موتور جدید حداکثر گشتاور موتور از دور های پایین در اختیار راننده قرار می گیرد که باعث کاهش مصرف سوخت و سهولت بیشتر در رانندگی می شود.

این پیشرانه روی محصولات جدید سایپا نظیر اطلس و سهند قرار خواهد گرفت.

منبع Car.ir


نظرات

  • نوید نوید (1 آذر 1401 ساعت 14:22)

    به سایپا پیشنهاد میکنیم بره توی کار شت کوین زدن...خخخخخ