1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. چرا واردات خودرو طولانی شده؟ وزیر صمت توضیح می دهد

چرا واردات خودرو طولانی شده؟ وزیر صمت توضیح می دهد

7 آذر 1401
  • 0

در روز هایی که قیمت ارز دائما در حال نوسان بوده و همچنان خبری از ورود خودرو های جدید نیست، بازار خودرو های موجود بسیار ملتهب بوده و قیمت ها دائما در حال نوسان هستند.

با این که قرار بود واردات خودرو از اواخر تابستان سال جاری انجام شود، اما هنوز هم خبری از ورود خودرو ها به ایران نیست و تنها چیزی که نصیب فعالان این بازار شده، بهانه های طولانی و بی فایده و سنگ اندازی ارگان های مختلف است.

با این حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت دلایل طولانی شدن واردات را توضیح می دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه یک میلیارد دلار برای واردات خودرو پیش‌بینی شده است، گفت: ضرورت انعقاد مجدد قرارداد توسط واردکنندگان خودرو با طرف‌های تجاری و شرط انتقال فناوری از عواملی است که واردات خودرو را زمان‌بر کرده است.


یکی از هشت فرمان رئیس جمهور برای تحول در صنعت خودرو که اسفند‌ 1400 صادر شد، به «رفع ممنوعیت واردات خودرو» اشاره داشت. 

رئیس جمهور با توجه به مشکلاتی که در حوزه خودرو وجود داشت در بند 4 فرمان هشت ماده‌ای به رفع شائبه انحصار تاکید کرد و بر این اساس در این بند از فرمان 8 ماده‌ای ذکر شد که به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف 3 ماه آینده رفع شود. 

براین اساس، برای توقف واردات خودرو پس از 4 سال اقداماتی آغاز شد و در نتیجه وزیر صنعت، معدن و تجارت در 21 اردیبهشت اعلام کرد که واردات خودرو در دولت به تصویب رسید. 

پس از مصوب شدن واردات خودرو نیز باید شرایط واردات خودرو  تعیین می‌شد که مشخص شدن شرایط واردات خودرو بستگی به آئین‌نامه واردات خودرو داشت که این آئین‌نامه نیز بعد از چند ماه رایزنی بین دولت و مجلس در نهایت در 26 مرداد‌ه به تصویب هیئت وزیران رسید و در تاریخ 3 شهریور ماه توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. 

* جزئیات  آئین‌نامه واردات خودرو
براساس آئین‌نامه واردات خودرو، واردات این کالا بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع اعلام‌ و سقف واردات خودرو 20 هزار یورو تعیین شد، ضمن اینکه در آئین‌نامه اولویت واردات خودرو با خودروهای زیر 10 هزار یورو تعیین شد و سقف منابع ارزی برای واردات خودرو نیز حداکثر یک میلیارد یورو تعیین شد. 

از جمله موارد بسیاری مهم در آئین‌نامه این بود که مقرر شد همه خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود و واردات خودروهای اقتصادی تا 10 هزار یورو در صورت تولید و ساخت داخل مشمول مشوق‌های اقتصادی شود.

اما مدتی پس از ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو، رئیس مجلس شورای اسلامی در مورخ 18 مهر ایرادات سه‌گانه‌ای بر مصوبه دولت در مورد واردات خودرو را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد و در نهایت نیز مصوبه مذکور اصلاح و در تاریخ 7 آبان ابلاغ شد. 

با توجه به لزوم واردات خودرو توسط شرکت‌های مختلف وزارت صمت اعلام کرد که شرکت‌های متقاضی واردات خودرو می‌توانند تقاضای واردات را به وزارت صمت ارسال کنند تا در صورتی که شرکتی واجد شرایط لازم برای واردات خودرو شناخته شد مجوز واردات برای آن  صادر شود. 

بنابراین پس از بررسی‌های توسط وزارت صمت در ابتدا اسامی 7 شرکت سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان خودرو و خودروسازی فردا به عنوان شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو اعلام شد و پس از آن نیز امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اسامی 5 شرکت دیگر به نام‌های بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه کرد. 

* خودروی فرانسوی وارد کشور نمی‌شود/ ‌واردات خودرو فقط از خودروهای ژاپنی، چینی و اروپایی غیر فرانسوی
 اخیرا نیز با توجه به تحریم واردات خودروهای فرانسوی از سوی دولت اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی داده نمی‌شود و مقرر شده تا واردات خودرو صرفا از بین خودروهای ژاپنی، چینی و اروپایی غیر فرانسوی انجام شود. 

‌خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای 10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس 35، ام جی 3 و ام جی 6، سیتروئن 3 و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده قیمت حدود 10 هزار یورو قرار دارند.

به گزارش فارس بنابراین بعد از ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو و مشخص شدن چگونگی واردات و همچنین اعلام 12 شرکت واردکننده خودرو این سوال مطرح است که

خودروهای وارداتی چه زمانی به کشور وارد می‌شود؟ 
* وزیر صمت:  یک میلیارد دلار برای واردات خودرو پیش‌بینی شد‌/ به‌زودی شاهد واردات خودرو خواهیم بود

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت، در این‌باره گفت: یک میلیارد دلار برای واردات خودرو پیش‌بینی شده است و همه زیر ساخت‌ها از جمله هماهنگی با سازمان محیط زیست و موسسه استاندارد فراهم شده است. 

وی با بیان اینکه ثبت سفارش آغاز شده است، گفت: با توجه به وقفه 4 ساله در واردات خودرو، واردکنندگان باید با طرف‌های تجاری خود قرارداد ببندند بنابراین یک مقدار کارها ممکن است طول بکشد اما امیدواریم به زودی شاهد واردات خودرو باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت هیچ مشکلی برای واردات خودرو ندارد، گفت: شرکت‌های زیادی تقاضای واردات داشته‌اند که تعدادی از آنها شرایط واردات را داشته‌اند. 

* شرط انتقال فناوری؛ واردات خودرو را زمان‌بر کرد
به گفته وزیر صمت در این دوره شرط جدیدی برای واردات خودرو گذاشته شده که این شرط انتقال فناوری به همراه واردات خودرو است که در قانون مجلس و آئین‌نامه آمده است که این کار نیز تا حدودی زمان‌بر است اما برای اقتصاد کشور موثر است. 



نظرات