اقتصاد جهانی و خصوصا بازار خودرو این روزها با تنگناهای مختلفی از جمله عرضه محدود به دلیل بحران ریز تراشه ها، بحران انرژی و تورم بالا رنج میبرد؛ اما بنظر می رسد شرکت های خودروسازی بزرگ از هیچکدام از این عوامل تاثر نگرفته اند و همچنان به سود آوری خود ادامه می دهند؛ در کمال تعجب، صنایع خودروسازی کشور آلمان در سهماهه سوم سال 2022 بیشتر از هر زمان دیگری سودآوری داشته تا رکوردی بی سابقه به جا بماند!.
بر اساس تحقیق شرکت مشاوره EY، بزرگترین خودروسازان جهان همچنان به کسب سود بیسابقه ادامه میدهند؛ البته این موسسسه به این نکته که بازار خودروسازی ممکن است در آینده نزدیک تحت تاثیر شرایط اقتصادی نامناسب این روزها قرار بگیرد نیز اشاره کرده است.
کنستانتین گال، رئیس بخش تحرک اروپای غربی EY، در این رابطه گفته است: «نتیجه نهایی میگوید، بهرغم نرخ نزولی رشد اقتصادی و شرایط ژئوپلیتیکی بسیار دشوار، سه ماهه سوم سال جاری برای صنعت خودروسازی یک فصل رویایی برای خودروسازان بوده است.» او افزود که عرضه نیمههادیها به آرامی در حال بهبود است و تقاضا برای وسایل نقلیه ممتاز همچنان بالاست.
بنا به ارزیابی پتر فوس، مشاور این حوزه صنعتی در شرکت "ایوای"، بازار خودروسازی ممکن است در آینده تحت فشار قرار گیرد: «ما هماکنون شاهد آن هستیم که قدرت خرید بخش بزرگی از مردم در بازارهای مهم فروش رو به کاهش گذارده است.»
مرسدس بنز، پردرآمدترین خودروسازی
سازندگان خودروهای گرانقیمت، در اجتناب از ورود به نبرد رقابت برای ارائه تخفیف، موفقیت بیشتری دارند. به گفته این شرکت مشاوره، بین ژانویه و سپتامبر سال جاری ۲۰۲۲، هم کل سود حاصل از تجارت جاری و هم کل فروش ۱۶ شرکتی که مورد تحلیل قرار گرفتهاند، در بالاترین سطح ثبت شده در سه ماهه سوم بوده است.
از نظر سود عملیاتی، مرسدس بنز در سطح جهانی پیشتاز بوده و با حدود ۵میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو، به وضوح جلوتر از فولکسواگن است که با ۴میلیارد ۷۰۰میلیون یورو در رتبه دوم قرار دارد. بیامدبلیو با ۳میلیارد و ۷۰۰میلیون یورو رتبه پنجم را دارد. تویوتا که عنوان بزرگترین خودروساز جهان را به خود اختصاص داده است، امروز با ۲۵درصد کاهش سود، از تضعیف موقعیت خود رنج میبرد.
با اینکه بازار چین در این اواخر محدودتر شده بود، اما فروش خودروسازان روند صعودی طی کرد. بازار فروش تولیدکنندگان آلمانی در مقایسه با سه ماهه مشابه سال قبل ۲۸درصد افزایش را نشان میدهد، اگرچه این رقم در این اواخر روند کاهشی داشتهاند.
بالاترین نرخ رشد فروش مرسدس بنز با افزایش ۶۷درصدی داشته است. با این حال، این شرکت مستقر در اشتوتگارت اخیرا مجبور شد قیمت برخی از مدلها را در بازار چین کاهش دهد.
فوس میگوید، بازار چین دیگر مانند گذشته نیست و خودروسازان امروز با رقابتهای شدید روبرو هستند