بیش از دو سال از واردات 15 هزار دستگاه کامیون و کشنده گذشته و با این وجود هیچ کدام از این خودرو ها موفق به کسب پلاک ملی نشده اند.
در شرایطی که ناوگان حمل و نقل عمومی ایران احتیاج به نوسازی اساسی دارد، این شرایط چندان مطلوب نیست.
با این وجود، به نظر می رسد که این مشکل در مجلس شورای اسلامی حل و فصل شده و اکنون کشنده های وارداتی می توانند پلاک ملی دریافت کنند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با وجود اینکه دو سال از واردات 15 هزار دستگاه کامیون و کشنده میگذرد اما این خودروها هنوز شماره گذاری نشدهاند که در نشست امروز مجلس مشکل آنها رفع و مقرر شد این افراد با پرداخت مبلغ ۵ درصد از ارزش خودروهای وارداتی پلاکگذاری شوند.
مصطفی طاهری در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به تصویب لایحه اصلاح ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره سازوکار اسقاط خودرو، گفت: براساس ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو به ازای شمارهگذاری هر 4 خودروی تولیدی، یک خودرو باید اسقاط شود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس لایحه مذکور و تصمیم امروز مجلس مکانیزم پیشبینی شده در ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو باید اجرایی شود اما در صورتی که گواهی اسقاط به میزان کافی وجود نداشته باشد، میتوان با پرداخت 1.5 درصد از قیمت خودروی تولیدی، خودرو را شمارهگذاری کرد.
وی اضافه کرد: در نشست امروز نمایندگان توجه ویژهای به رفع مشکل کامیونداران و دارندگان کشندهها و کامیونتها داشتند، 15 هزار دستگاه از این خودروها وارد کشور شده اما با وجود اینکه دو سال از واردات آنها میگذرد اما هنوز شماره گذاری نشدهاند که این مشکل نیز امروز رفع شد و مقرر شد این افراد نیز با پرداخت مبلغ 5 درصد از قیمت خودروهای وارداتی پلاک گذاری شوند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: مبالغی که به ازای اسقاط خودروها به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت واریز میشود، صرف اسقاط میشود اما نکته مهم در این زمینه تعیین اولویت اسقاط است به این معنا که دستگاههایی مانند موتور سیکلت و توجه به حوزه حمل و نقل در اولویت هستند.