1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. طی 6 ماه آینده 900 هزار خودرو به بازار عرضه می شوند

طی 6 ماه آینده 900 هزار خودرو به بازار عرضه می شوند

7 دی 1401
  • 1

بازار خودرو روز های بسیار ملتهبی را سپری می کند و با افزایش شدید قیمت خودرو در هفته های گذشته، رکود شدیدی نیز گریبان گیر بازار شده و عملا نرخ خرید و فروش بسیار پایین آمده است.

بسیاری از کارشناسان دلیل این اتفاق را علاوه بر افزایش قیمت ارز، عرضه قطره چکانی خودرو به بازار، عرضه خودرو در بورس و همچنین عدم واردات خودرو می دانند.

در چنین شرایطی فاطمی امین، وزیر صمت خبر از افزایش تولید خودرو و همچنین واردات در تعداد بالا داد و وعده داد که بزودی مشکل کمبود عرضه در بازار حل خواهد شد.

فاطمی امین درباره برنامه‌های صنعت خودروسازی گفت: در 9 ماه نخست امسال تقریباً به‌اندازه 12 ماه سال گذشته، خودرو تولید شده است.

وی با توجه به مسائل مزمن چنددهه‌ای صنعت خودرو اولویت‌های این صنعت را این‌گونه برشمرد: اول باید انحصار در صنعت خودرو شکسته شود، برای همین هدف، خودروسازان کوچک را تقویت می‌کنیم و امسال سهم آنها از تولیدات خودرو تاکنون 2 برابر شده است، از سوی دیگر واگذاری خودروسازان را پیگیری می‌کنیم و طرح سوم هم واردات است که عرضه 200 هزار خودروی خارجی طی 6 ماه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وزیر صمت با اشاره به تسریع در اجرای فرآیند واردات خودرو در فاصله کوتاهی پس از ابلاغ مصوبه دولت گفت: در سال 1382 که واردات خودرو آزاد شد 2 سال طول کشید تا واردات انجام شود اما این بار در 2 ماه واردات خودرو شروع شده است و از این پس محموله‌های متعدد خودروهای وارداتی را شاهد خواهیم بود.

وی از اقدامات دولت برای کاهش قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: 27 هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است که بخش زیادی از آنها با قیمت 10 هزار دلار یا کمتر هستند و خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند.

فاطمی امین همچنین افزود: با عرضه خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت در بازار، به‌تدریج قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای کارکرده پایین خواهد آمد و کل بازار تنظیم خواهد شد.

وی مشکل صنعت خودرو را عدم توازن بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: چنین مشکلی در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد زیرا آن‌قدر عرضه و تولید لوازم خانگی بالا رفته است که دیگر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و امسال با وجود افزایش نرخ ارز، دیگر کسی به‌دنبال خرید سرمایه‌ای لوازم خانگی نمی‌رود، اما در مورد خودرو چون عرضه کمتر از تقاضاست، فضای سرمایه‌ای در بازار آزاد ایجاد شده است، این در حالی است که قیمت خودرو در بازار به همین علت رواج سوداگری بالا رفته است.



نظرات

  • milad milad (7 دی 1401 ساعت 18:52)

    حتی 100هزارتا هم بیاد دردی دوا نمیشه.مشکل فساد و رانت تو صنعت خودرو هست وگرنه واردات ماشبنهای ارزون زیر 10هزار دلار و ف روش با قیمتهای بالای چند100درصدی چه فایده