1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بازار خودرو هنوز هم تقاضای کاذب دارد

بازار خودرو هنوز هم تقاضای کاذب دارد

26 دی 1401
  • 0

در آخرین قرعه کشی گروه صنعتی ایران خودرو 9.2 میلیون نفر برای خرید 4 محصول این شرکت ثبت نام کرده اند. مساله ای که نشان دهنده وجود کمبود عرضه و تقاضای کاذب در این حوزه است.

ایران خودرو روز یکشنبه هفته گذشته اقدام به باز کردن سایت خود برای فروش فوق العاده بیش از 20 هزار دستگاه خودرو کرد. اختلالات پیش آمده در سایت این شرکت نیز باعث شدند تا این ثبت نام تا روز یکشنبه هفته جاری تمدید شود.

در این بین نکته قابل توجه مربوط به وضعیت استقبال از قرعه کشی این شرکت است که نشان می‌دهد برای ۲۰ هزار دستگاه خودروی عرضه شده بیش از ۹ میلیون ۲۵۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند و نکته قابل تأمل آنکه بیشترین تقاضا برای خودروی پژو پارس سال به ثبت رسیده است.

این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (در بهار سال جاری) به دنبال ساماندهی ثبت نام کنندگان برای شرکت در قرعه کشی‌ها بود اما می‌بینیم که باز هم ۹.۲ میلیون نفر برای دریافت تنها ۲۰ هزار دستگاه خودرو در قرعه کشی ثبت نام کرده‌اند.

چرایی استقبال مردم از قرعه کشی‌ها

بر این اساس، وضعیت قیمت‌ها در بازار آزاد و کاهش قدرت خرید مردم از جمله دلایل اصلی استقبال متقاضیان خرید خودرو از قرعه کشی هاست؛ چرا که به عنوان نمونه همین خودروی پژو پارس سال که بیشترین تقاضای خرید را داشته در کارخانه حدود ۱۸۵ میلیون تومان است اما در بازار بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

یعنی یک گپ قیمتی حدوداً ۲۹۰ میلیون تومانی در مورد این خودرو وجود دارد که هم انگیزه خریدارانی که قدرت خرید پایینی دارند را بالا می‌برد و هم برای دلالان طعمه خوبی به شمار می‌رود.

در اینجا باید اشاره شود که با توجه به کاهش ارزش پول ملی و وابستگی قیمت خودرو به قیمت دلار، این کالا تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای شده و اغلب ثبت نام کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود از طریق تبدیل پول به کالا هستند.

همچنین افرادی که طی دو سه سال گذشته به دنبال خرید خودرو بودند اما بنا به شرایط قیمتی این محصول توان ورود به بازار آزاد را نداشتند با ثبت نام در قرعه کشی‌ها به دنبال دست یافتن به خودرو با سرمایه‌ای که دارند، هستند.

عرضه باید افزایش یابد

از سویی دیگر کارشناسان معتقدند که عمده دلیل اثرپذیری قیمت خودرو از قیمت دلار مربوط به تورم بالای اقتصاد ایران و کم بودن عرضه این محصول می‌شود؛ در واقع به دلیل بالا بودن تورم و پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین تشنگی گپ‌های قیمتی عجیب و غریبی را بین قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای کرده است؛ از این رو چون خودرو یک کالای سرمایه‌ای شده است، نسبت به اتفاقات پیرامون به ویژه قیمت دلار واکنش سریع نشان می‌دهد.

نکته دیگر آنکه اگرچه وزارت صمت تاکید می‌کند که مردم برای خرید خودرو به بورس کالا مراجعه کنند اما عرضه‌ها در بورس کالا کافی نیست و خودروهای به نسبت ارزان قیمت همچون پژو ۲۰۶ و پژو پارس هنوز به این حوزه ورود نکرده‌اند.

منبع مهر


نظرات