1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عرضه های بورس باید منظم شود

عرضه های بورس باید منظم شود

24 بهمن 1401
  • 0

یکی از کارشناسان بازار سرمایه در رابطه با مصوبه اخیر شورای عالی بورس مبنی بر تقویت عرضه خودرو در بورس کالا گفت مردم و مصرف کنندگان دارای رضایتمندی از عرضه ها در بورس کالا هستند و تنها اقدامی که نیاز است در این زمینه صورت بگیرد رشد عرضه ها و اعلام برنامه های منظم و زمان بندی شده توسط خودروسازان است تا مردم از تداوم عرضه ها اطمینان پیدا کنند.

محمدحسین ارزانی روز گذشته در گفت‌وگویی به عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای آن اشاره کرد و اظهار داشت: مخالفت‌ها با عرضه خودرو در بورس به علت سودی است که دلالان و مافیاهای خودرو در صورت عرضه خودرو در بورس کالا از دست می‌دهند.

وی اعلام کرد: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم که چند روز پیش کلیات آن در مجلس تصویب شد، شاهد مخالف و سنگ‌اندازی مافیای سرمایه‌داری بودیم تا بتوانند تا حد ممکن از پرداخت مالیات سر باز بزنند که در این مسیر دولت در برابر مافیا و دلالان کوتاه نمی‌آید.

به گفته ارزانی، با توجه ویژه دولت به ایجاد شفافیت و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، روندهای واسطه‌گری که طی چند سال گذشته در بازارها شکل گرفته است به مرور بهبود می‌یابد و بخشی از سرمایه‌ها به جای قرار گرفتن در فرآیندهای سفته‌بازی راهی بخش تولید می‌شود.

طرح عرضه خودرو در قرعه‌کشی، مردود است

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به قرعه‌کشی خودرو اشاره کرد و گفت: بحث عرضه خودرو در قرعه‌کشی یک طرح مردود است، زیرا تعداد ثبت‌نام متقاضیان دریافت خودرو در زمانی که نیاز به ودیعه و حساب وکالتی نباشد و همچنین قیمت‌گذاری دستوری نیز اعمال می‌شود به حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رسد، در صورتی که در قرعه‌کشی معروف چند هفته اخیر، تنها ۲۰ هزار خودرو در این طرح عرضه شد.

وی افزود: این حجم زیاد از متقاضیان به دلیل رانت ایجاد شده و استفاده از این رانت است، برای مثال قیمت خودروی پژو پارس در قرعه‌کشی ۲۵۰ میلیون تومان بود؛ اما همین خودرو در بازار آزاد ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و مشخص است، عمده افرادی که نام آنها از قرعه شانس بیرون بیاید، اقدام به فروش و کسب سود می‌کنند.

ارزانی ادامه داد: متأسفانه به علت ریسک تورمی که از سال ۹۷ در اقتصاد ایران آغاز شده، مردم تمایل دارند با سرمایه‌گذاری در هر بازاری از این تورم فرار کنند؛ به همین دلیل حجم بالایی از نقدینگی در هر مقطعی وارد یک بازار می‌شود؛ به طوری که سال ۹۹ وارد بورس شد و سال بعد وارد بازار دلار و بعد آن وارد بازار مسکن شد و در ۲ سال اخیر نیز بازار خودرو هم به‌واسطه قرعه‌کشی و رانت ایجاد شده در ورود این خیل نقدینگی بی‌نصیب نمانده است.

عرضه خودرو در بورس، مسیر تعادل بازار

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تا سال ۹۴، عرضه خودرو توسط خود کمپانی‌ها به صورت نقد یا اقساط انجام می‌شد و نهایت یک ماه تاخیر نیز در تحویل‌ها صورت می‌گرفت، گفت: امروز با بررسی همه جنبه‌ها، روش عرضه خودرو در بورس کالا بهترین مکانیزم نسبت به سایر راه‌های عرضه است. از این مسیر دولت می‌تواند رانت موجود و اختلاف قیمت را به حداقل برساند و با همین اتفاق، قطعاً تقاضای کاذب و دخالت دلال‌ها از بین رفته و تقاضاها مصرفی در بازار می‌ماند که در این راستا به‌مرور بازار متعادل می‌شود.

وی افزود: طبق ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، اگر شرکتی مجبور به فروش کالایی با قیمت دستوری و کمتر از نرخ بازار باشد، مابه‌التفاوت زیانی که به شرکت تولیدکننده وارد شده است باید پرداخت شود؛ این قانون مطالبه امروز تولیدکنندگان و سهامداران آن‌هاست و بهترین راهکار برای احقاق حقوق تولید و سهامدار، عرضه خودرو در بورس کالاست تا عرضه و تقاضا و به عبارتی، بازار به شکل واقعی و عادلانه نرخ کالای تولیدی را مشخص کند.

ارزانی خاطرنشان کرد: با این رویه علاوه بر تولیدکننده که قادر به کسب سود است؛ مصرف‌کننده با نرخ‌های کاذب بازار غیررسمی مواجه نشده و خرید ارزان‌تری دارد، همچنین سهامدار و حتی خود دولت از شیوه شفاف فروش منتفع می‌شوند.

منبع ایرنا


نظرات