1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ثبت سفارش 80 هزار خودروی وارداتی

ثبت سفارش 80 هزار خودروی وارداتی

28 بهمن 1401
  • 0

با اعلام سخنگوی وزارت صمت، تا الان حدود 80 هزار دستگاه خودرو جهت واردات ثبت سفارش شده اند و بر این اساس به عدد 100 هزار دستگاهی که تا پایان سال وعده داده شده بود نزدیک می شویم.

با این حال، هیچ خبری از عرضه این خودرو ها در بازار نیست و بجز چند محموله کوچک، تاکنون هیچ خودرویی حتی وارد خاک ایران هم نشده است. دولت وعده داده که علاوه بر بورس کالا این خودرو ها را در بازار آزاد نیز عرضه خواهد کرد.

طبق اعلام امید قالیباف به ایسنا، ۲۹ شرکت مجوز واردات خودرو گرفته‌اند و طبق آخرین آمار در دسترس، تاکنون برای واردات ۸۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است. خودروهای ثبت سفارش شده در حال ورود به کشور هستند و این روند بدون وقفه در حال انجام است تا پایان سال همانطور که وعده  داده شده، به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

گفتنی است که آذر ماه سال جاری و تا پیش از واردات اولین محموله خودروهای خارجی، این مقام مسئول در وزارت صمت  اعلام کرده بود: برای واردات ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو ظرف شش ماهه زمستان ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده تا پایان امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.

براین اساس با توجه به ثبت سفارش ۸۰ هزار دستگاه تاکنون، به این عدد ۱۰۰ هزار و تحقق وعده وزارت صمت، نزدیک می‌شویم.

همچنین یادآوری می‌شود؛ در حالیکه از ابتدا تصویب شده بود که خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

در نهایت هم بر اساس آخرین مصوبه هیات دولت، بند عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا حذف شده و دیگر خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه نخواهند شد؛ بنابراین احتمالا فروش خودروهای وارداتی دیگر تنها از مسیر بورس کالا نخواهد بود.

در این رابطه، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، توضیح داد که طبق آئین نامه واردات خودرو قرار بود عرضه و فروش خودروی وارداتی صرفاً از مسیر بورس کالا انجام شود اما براساس نظر هیات دولت، این صرفاً برداشته شد؛ اما این به معنای حذف فروش در بورس کالا نیست و علاوه بر آن روش‌های دیگر فروش خودروی وارداتی نیز برنامه‌ریزی می‌شود.

وی اعلام کرد: در حال طراحی مدل‌های دیگری هستیم تا در کنار بورس کالا اجرایی شوند، ممکن است روش بورس کالا کمرنگ و روش‌های دیگری جایگزین آن شوند، شاید هم در موازی هم فروش‌ها انجام شوند. قرار بود عرضه خودروهای وارداتی تا پایان دی ماه انجام شود اما بورس مسئولیت ریسک فروش را برعهده نگرفت؛ از همین روی هم شاید هیات وزیران مصوبه روش‌های دیگر عرضه را مصوب کردند.

بنابراین بایستی منتظر ماند تا نتیجه تصمیم‌گیری نهایی برای نحوه فروش و عرضه خودروهای وارداتی مشخص و اعلام شود.



نظرات