1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. معافیت خودروسازان از پرداخت سود مشارکت

معافیت خودروسازان از پرداخت سود مشارکت

11 اردیبهشت 1402
  • 2

به منظور برطرف کردن ابهامات مربوط به اجرای تصویب‌نامه شماره 473، شورای رقابت تصمیم گرفت که قراردادهای خودرو با سود مشارکت را در دسته‌بندی تصویب‌نامه 473 قرار دهد. بنابراین، در این موارد سود مشارکت در نظر گرفته نخواهد شد.

شورای رقابت در پاسخ به شکایات مردم و برای رفع ابهامات موجود درباره نحوه اجرای تصویب‌نامه 473، در جلسه شماره 563 خود تصمیم گرفت که به علت وجود سود مشارکت در برخی از قراردادهای بسته شده بین خریداران و سازندگان خودرو، یک تبصره اصلاحی به این تصویب‌نامه اضافه کند. متن تبصره مربوط به تصویب‌نامه 473 به شرح زیر است:

"در مواردی که قراردادهای منعقده سود مشارکت پیش‌بینی گردیده است، اینگونه قراردادها نیز مشمول مفاد مصوبه 473 بوده و سود مشارکت لحاظ نخواهد شد."

شورای رقابت در ماه مرداد سال 1400 از طریق تصویب‌نامه شماره 473 بیان می‌کند: در صورتی که مراجع مربوطه در مورد خودروهای انحصاری که تحت دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا هستند، با فروش پیش از موعد خودرو موافقت کنند، مشتری بر اساس مبلغ پیش‌پرداختی که بابت آن پرداخت کرده است، درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت‌نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت می‌کند. در این حالت، بخشی از خودرو که پیش‌پرداخت آن قبلاً صورت گرفته است، دچار تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و تنها سهم باقی‌مانده خودرو ممکن است تحت تأثیر تورم بخشی قرار گیرد.

منبع Car.ir


نظرات

  • رضا رضا (12 اردیبهشت 1402 ساعت 10:10)

    درود
    یه مصوبه هست بین خودرو ساز و شورا که خودروساز ملزم به اجرا هست و بیان شده مبلغ پرداختی پیش فروش مشمول تورم نشه پیش فروش با سود هم زیرمجموعه ای از پیش فروشه که خودروساز جهت تشویق به حرید سود اعمال میکنه (شورا ناتوان باشه اجرا نمیشه خخخخ) یه قراردادم هست بین مشتری و خودروساز امضا شده و قانونی بین دو طرف که قرار نیست شخص یا ارگان ثالث بیاد دخالتی داشته باشه و غیر قانونی هم هست پس شورا مصوبش اجرا کنه خودروسازم سودش بده مشتری باج نمیده شورا هم لطفا باج نده خودروساز از جیب مشتری بزنه
    با تشکر

  • کاربر سایت کاربر سایت (11 اردیبهشت 1402 ساعت 09:28)

    سلام بنده خودرو ساینا s پیش فروش یکساله ثبت نام کردم دعوتنامه آخر اردبیهشت برام میاد حالا منتظرم ببینم چه قیمتی برام میزنن