1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جزئیات مالیات عایدی بر خودرو مشخص شد

جزئیات مالیات عایدی بر خودرو مشخص شد

19 اردیبهشت 1402
  • 0

اطلاعات دقیق درباره دریافت مالیات بر عایدی سرمایه هنوز مشخص نیست و تنها اعلام شده است که تمام بازارهای سرمایه‌ای، از جمله بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا، شامل مالیات بر عایدی سرمایه خواهند شد.

اما در آستانه ثبت نام مرحله دوم طرح یکپارچه خودرو، خبری مبنی بر دریافت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو منتشر شد. این خبر به این معناست که افرادی که از سامانه یکپارچه خودرو خریداری می‌کنند، باید مالیات آن را پرداخت کنند. این مالیات شامل خودروهای مرحله اول و دوم طرح یکپارچه خودرو است.

با توجه به اعلام امروز، طبق ماده 19 آیین‌نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو ثبت و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد.

البته این مالیات شامل تمامی ثبت‌نام کنندگان خودرو نمی‌شود. بلکه تنها خودروهایی که از سامانه یکپارچه خودرو خریداری شده‌اند و دریافت کننده آن‌ها آن‌ها را در زیر یک سال از زمان دریافت بفروشند، مشمول این مالیات خواهند بود.

در صورتی که مالک، خودرو را کمتر از یکسال نگه دارد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خودرو می‌شود و باید روی اضافه بهای خودرو نسبت به قیمت پایه، 30 درصد مالیات بدهد.

مالیات ۱۰ تا ۳۰ درصدی بر خودرو

افرادی که خودروی خریداری شده از سامانه یکپارچه را کمتر از دو سال نگه دارند، باید 20 درصد از سود خودرو را به ‌عنوان مالیات بر سرمایه بدهند و نگهداری خودرو کمتر از سه سال شامل مالیات 10 درصدی می‌شود.

خریداران این خودروها تنها در صورتی از مالیات معاف هستند که خودروی خریداری شده از سامانه یکپارچه خودرو را بالای سه سال نگهداری کنند.

قیمت خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه خودرو همان قیمت خودرو در کارخانه است و با توجه به اختلاف قیمت زیاد کارخانه و بازار آزاد، خریداران خودرو سود زیادی می‌برند.

برای مثال اگر فردی از سامنه یکپارچه، خودرویی را به قیمت 457 میلیون تومان بخرد و آن را با قیمت یک میلیارد تومان در بازار آزاد بفروشد، باید مالیات 10 تا 30 درصدی روی مابه‌التفاوت قیمت 457 میلیون تا یک میلیارد تومان بپردازد.

این فرد اگر یک سال خودرو را نگه دارد، باید 30 درصد سود 500 میلیون تومانی را به‌عنوان مالیات پرداخت کند که رقم آن حدود 160 میلیون تومان می‌شود.



نظرات