1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تغییر سهمیه بنزین خودرو ها؛ گرانی در راه است؟

تغییر سهمیه بنزین خودرو ها؛ گرانی در راه است؟

8 خرداد 1402
  • 2

از روز گذشته اخباری مبنی بر تغییر سهمیه بندی بنزین منتشر شد و نتیجه آن موجی از نگرانی ها در جامعه از بابت افزایش قیمت احتمالی بنزین بود.

در واقع، در طرح دولت اشاره ای به افزایش قیمت بنزین نشده اما به نظر می رسد که زین پس هر خودرو تنها مقدار مشخصی بنزین آزاد می تواند مصرف کند.

در اصل این خبر برای اولین بار توسط مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه اعلام شد. وی در سخنان خود گفت کارت سوخت هر ماشین در ابتدای ماه 210 لیتر شارژ می شود؛ 60 لیتر بنزین سهمیه ای (با قیمت 1500 تومان) و 150 لیتر بنزین آزاد (با قیمت 3000 تومان)

 این مقام مسئول تاکید داشت که سهمیه بنزین دولتی در صورت استفاده نشدن در کارت سوخت باقی می‌ماند اما سهمیه بنزین آزاد در صورت عدم استفاده، در پایان ماه صفر می‌شود. به عبارتی بنزین آزاد در کارت سوخت افراد تجمیع نمی‌شود و امکان استفاده از آن برای ماه‌های آینده وجود ندارد.

زمان اجرای سهمیه‌ بندی جدید بنزین هنوز اعلام نشده اما شواهد موجود نشان می دهند که این طرح فعلا قرار است به صورت پایلوت در ارومیه اجرا شود.

شرایطی که در اینجا اعلام شده دقیقا مشابه خبری است که در هشتم شهریور ماه سال گذشته اعلام و سهمیه آزاد خودروها از 300 به 150 لیتر کاهش یافت.

بنزین 3 نرخی در راه است؟

دولت از مدتی قبل اقدام به جمع آوری کارت سوخت های پمپ بنزین ها کرده بود و تاکید بسیاری داشت تا مالکان خودرو ها از کارت سوخت شخصی برای خرید بنزین استفاده کنند. هرچند کارت سوخت تمام پمپ های بنزین به صورت کامل جمع آوری نشد، اما محدود شدن آن ها باعث شد تا بسیاری از افرادی که کماکان کارت سوخت شخصی نداشتد نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

ترکیب این اقدام ها با یکدیگر، یعنی جمع آوری کارت سوخت های عمومی با محدود شدن سهمیه بنزین آزاد در کارت سوخت شخصی شائبه سه نرخی شدن بنزین را تقویت می کند. با توجه به این که بسیاری از رانندگان مصرف سوختی بالاتر از 210 لیتر در ماه دارند، احتمالا دولت برنامه دارد تا با گران کردن بنزین موجود در کارت های پمپ بنزینی، مصرف بنزین های ارزان قیمت را کنترل کرده و هزینه بیشتری بابت بنزین از پر مصرف ها بگیرد.

همچنین این اقدام می تواند مقدمه ای بر افزایش قیمت کامل بنزین در آینده باشد.

منبع Car.ir


نظرات

  • safir1362 safir1362 (9 خرداد 1402 ساعت 10:51)

    بعضی رسانه های زرد مثل این رسانه شدن بلندگوی شایعه پراکنی دولت.
    هر جور نگاه کنی، دولت نمی تونه (نه که نخواد، نمی تونه) با شرایط موجود بنزین رو گران یا حتی سه نرخی کنه.
    دولت سهمیه آزاده آزاد با نرخ سوم مثلا 5000 تومن هم بده مردم موج تورم و گرانیش نظام رو میشوره و میبره !
    دولت میدونه که با افزایش نرخ بنزین به هر مبلغی یه جرقه تو انبار باروت زده و مملکت رو منفجر میکنه

    ایرانی ایرانی (10 خرداد 1402 ساعت 16:31)

    کاملا درسته????