سپاه قابلیت جایگزینی خودروسازان را ندارد

10 خرداد 14029:30
3 دقیقه


سپاه قابلیت جایگزینی خودروسازان را ندارد

در حالی که در برنامه هفتم توسعه بر سرریز دانش فنی و دستاوردهای بخش نظامی و دفاعی در خودروسازی تاکید شده و از این موضوع به عنوان مجوز رسمی حضور نظامیان در این صنعت یاد می‌شود، فرمانده نیروی هوافضای سپاه بیان کرده است که سپاه نمی‌تواند جانشین خودروسازان کشور شود.

بحث سرریز دانش و فناوری دفاعی و نظامی کشور به صنعت خودرو از سال‌ها پیش و در قالب‌های مختلف مطرح بوده و به‌خصوص در دوران تحریم پررنگ شده است. در تحریم‌های سال 97 به بعد، مذاکرات و جلسات مختلفی بین خودروسازان و نهادهای نظامی از جمله هوافضای سپاه و وزارت دفاع برگزار شد و طرفین حتی تفاهم‌ نامه‌ هایی برای تامین بخشی از قطعات خارجی با یکیگر امضا کردند. در آن دوران، هرچند نظامیان بارها اعلام کردند که قصد رقابت با قطعه‌سازان کشور را ندارند، اما به‌هر‌حال اهالی قطعه‌ساز از ورود نظامیان به حوزه ساخت قطعات نگران بودند.

نگرانی آنها از این جهت بود که با ورود نهادهای نظامی به این حوزه، امکان رقابت از قطعه‌سازان سلب خواهد شد. به‌جز موضوع ساخت داخل کردن قطعات خودرو با کمک نهادهای نظامی، در این سال‌ها گاهی بحث فروش سهام خودروسازان به این نهادها و حتی ورود مستقیم و مستقل آنها به صنعت خودرو نیز مطرح بوده است. با‌این‌حال، این موضوع هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفته و حالا نیز آن‌طور که فرمانده هوافضای سپاه می‌گوید، این نهاد نظامی قصدی برای ورود به خودروسازی ندارد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده طی سخنرانی اخیر خود در دانشگاه علم‌‌‌و‌صنعت، در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود سپاه به خودروسازی، با بیان اینکه نمی‌توانیم به هزاران مشکل کشور ورود کرده و آنها را حل کنیم، گفته که «البته می‌توان از الگویی که در نیروی هوافضای سپاه ایجاد شده، در بخش‌های دیگر نیز استفاده کرد». وی با بیان اینکه هر کس در هر کجا کمک بخواهد، انجام خواهیم داد، تاکید کرده سپاه نمی‌تواند جایگزین خودروسازان شود. فرمانده هوافضای سپاه در بخشی دیگر از اظهاراتش، ترخیص خودروهای ناقص از پارکینگ‌های خودروسازان را ناشی از کمک نهادهای نظامی به صنعت خودرو دانسته است.

به گفته وی، «در سال ۹۷ پس از ماجرای نقض برجام، خودروسازان با مشکل تامین قطعه مواجه شدند و چون اروپایی‌ها قطعه ندادند، بسیاری از خودروها به دلیل کسری قطعه، به پارکینگ‌ها منتقل شدند. از همین رو بچه‌ها در وزارت دفاع و مجموعه هوافضا کمک کردند و بسیاری از قطعات بومی و مشکلات حل شد.» با توجه به اظهارات سردار حاجی‌زاده، به نظر می‌رسد عملیات تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص با کمک نهادهای نظامی و قطعاتی که آنها داخلی‌سازی کرده‌اند، انجام شده است. این البته در حالی است که تا به امروز خودروسازان گزارش و خبری رسمی مبنی بر اینکه کدام قطعات و مجموعه‌های خودرو توسط نهادهای نظامی داخلی‌سازی شده و در اختیار آنها قرار گرفته است، منتشر نکرده‌اند.  به‌هر‌حال با توجه به اظهارات فرمانده هوافضای سپاه، به نظر می‌رسد ماجرای ورود رسمی نظامیان به خودروسازی (ورودی که منجر به تولید مستقل خودرو توسط نظامیان شود) فعلا منتفی است.