1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. قوانین پارک خودرو جلوی منازل و مغازه‌ها

قوانین پارک خودرو جلوی منازل و مغازه‌ها

10 خرداد 1402
  • 4

بعد از یافتن جای پارک جلوی مغازه، ممکن است با نصب تابلوی پارک ممنوع روی دیوار آن مواجه شوید. آیا این اقدام که توسط صاحب ملک یا مغازه صورت گرفته قانونی است؟

پیدا کردن جای پارک در خیابان‌ها و کوچه‌ها به‌خصوص در شهرهای شلوغ می‌تواند کار مشکلی باشد؛ چراکه امروزه خودروهای زیادی در این شهرها تردد می‌کنند و قطعا بسیاری از آنها در خیابان پارک می‌شوند تا راننده بتواند به کارهای خود برسد.

از این رو برخی افراد برای جلوگیری از پارک جلوی خانه یا مغازه خود اقدام به نصب تابلو یا قراردادن موانع جلوی درب کرده و به‌نوعی می‌خواهند بخشی از خیابان را به تملک خود دربیاورند.

آیا نصب تابلوی پارک ممنوع می‌تواند به این افراد کمک کند؟ کاربرد این تابلو چیست و استفاده از آن در چه مکان‌هایی امکان‌پذیر است؟ برای آگاهی از این موارد و آشنایی با قانون نصب تابلو تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلیل استفاده از تابلو پارک ممنوع

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تابلو‌های بازدارنده که در دسته‌بندی تابلو ترافیکی قراردارد؛ پارک ممنوع نام داشته و برای مکان‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.

در تولید تابلو پارک ممنوع از نمای شبرنگ رده مهندسی استفاده می‌شود تا بتواند بازتاب نور خوبی داشته باشد و همه افراد در شب نیز آن را به‌راحتی ببینند.

عدم توجه به این تابلو ترافیکی جرایمی برای راننده به‌همراه دارد که قطعا مورد پسند هیچکس نیست. پس در  صورت مشاهده آن در مقابل مراکز تجاری، اداری، بوستان‌ها و خیابان‌هایی با عرض کنم از پارک خودرو بپرهیزید.

برای تشخیص تابلوهای ترافیکی بازدارنده می‌توانید به ظاهر آنها توجه کنید. این علائم به‌صورت دایره‌ای و با حاشیه قرمز طراحی می‌شوند. عدم توجه به آنها جریمه به‌دنبال دارد.

آیا می‌توان از این تابلو برای ایجاد ممنوعیت برای جای پارک جلوی مغازه استفاده کرد؟ قبل از پرداختن به این مورد بهتر است با ویژگی‌های تابلو پارک ممنوع آشنا شویم.

تابلو پارک ممنوع چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم ویژگی‌های ظاهری این تابلو را بررسی کنیم باید گفت تابلویی دایره‌ای‌شکل با حاشیه قرمز که حرف P در وسط آن درج و خط قرمزی روی آن کشیده شده نشان از ممنوع بودن پارک در آن مکان دارد.

البته در صورت مشاهده این تابلو شما می‌توانید برای مدت کوتاهی از خودرو پیاده شوید و کار خود را انجام دهید؛ اما پارک طولانی‌مدت شامل جریمه خواهد شد.

همچنین پارک‌کردن در صورتی که راننده از خودرو خارج نشود نیز با جریمه همراه نیست. در این مواقع می‌توانید از دیگر سرنشین‌ها بخواهید که از خودرو خارج شوند و کار مورد نظر که می‌تواند خرید کالایی باشد را انجام دهند.

دیگر ویژگی تابلوهای پارک ممنوع استفاده از ورق‌های گالوانیزه، آلومینیوم یا PVC در تولید آنها است. یعنی از مقاومت و استحکام بالایی در برابر عوامل محیطی و شرایط جوی برخوردارند. طول عمر بالا از مهم‌ترین خصوصیات آنها به‌شمار می‌آید.

همچنین از شبرنگ، فتولومینسنت و پلاستیک برای طرح چاپ روی تابلو استفاده می‌شود که در نهایت با استفاده از یک عایق بسیار باکیفیت، ماندگاری طرح را افزایش می‌دهند.

همان‌طور که اشاره شد تابلو پارک ممنوع به ما اجازه توقف و پارک به مدت طولانی در برخی مکان‌ها را نمی‌دهد اما آیا برای ممنوع کردن جای پارک جلوی مغازه یا خانه نیز می‌توان از آن استفاده کرد؟

از آنجایی که استفاده از برخی تابلوهای انتظامی در مکان‌های نامناسب کاری غیرقانونی محسوب می‌شود قبل از اقدام به این کار بهتر است از قوانین آن اطلاعات کاملی کسب کنید.

قانون پارک خودرو جلوی منزل چیست؟

بسیاری از افراد بر این باورند که 4 دیواری اختیاری و با توجه به این جمله اقدام به نصب تابلو پارک ممنوع یا دیگر تابلوهای بازدارنده جلوی درب خانه خود می‌کنند.

در واقع این باور درستی است که هر فرد اختیار ملک خود را دارد اما محدوده این اختیارات قطعا به خیابان نمی‌رسد. یعنی جایی که دیوار کشیده شده نشان از پایان این محدوده می‌دهد.

با توجه به این موضوع آیا امکان پارک خودرو جلوی منزل وجود دارد؟ در واقع باید گفت اگر شخصی در کوچه و خیابان‌های آزاد و نه بن‌بست، اقدام به نصب تابلو پارک ممنوع کند کار غیرقانونی انجام داده است.

در استناد به این حرف باید به ماده 24 قانون مدنی اشاره کرد که طبق آن افراد نمی‌توانند به‌صورت خودجوش خیابان و کوچه‌ها را به تملک خود در بیاورند.

با این حساب امکان پارک خودرو جلوی منزل اشخاص دیگر برای شما فراهم است و در صورت ایجاد هرگونه آسیب به خودرو مثل پنچر کردن چرخ‌های آن، می‌توانید به دادسرا مراجعه و شکایت کنید.

به‌طور کلی باید گفت نصب هرگونه تابلو پارک ممنوع یا حتی پارک مساوی با پنچری جلوی درب منازل مسکونی اقدامی غیرقانی به‌حساب می‌آید و صاحب ملک هیچ‌ حقی برای آسیب‌رسانی به خودروی شما ندارد.

قوانین مربوط به جای پارک جلوی مغازه

وقتی در خیابان‌های شلوغ به‌دنبال جای پارک هستید ممکن است با تابلوهای پارک ممنوعی که جلوی درب برخی از مغازه‌ها نصب شده مواجه شوید.

آیا یافتن جای پارک جلوی مغازه این امکان را به شما می‌دهد که خودرو را متوقف و برای مدتی حتی طولانی آن را در مکان مورد نظر پارک کنید؟

این اتفاق بسیار طبیعی است و شما حتی در صورت مشاهده تابلو پارک ممنوع، می‌توانید با خیالی راحت ماشین خود را جلوی درب مغازه پارک کنید.

در واقع باید گفت اقدام صاحب مغازه غیرقانونی است و وی هیچ‌گونه حقی در تصرف خیابان ندارد. معمولا مغازه‌دارها این کار را برای پنهان نماندن ویترین خود از دید عابرین انجام می‌دهند.

در بسیاری از مواقع نیز دیده شده مغازه‌دار با استفاده از استوانه‌های فلزی جلوی درب مغازه را شلوغ کند تا هیچ جایی برای پارک ماشین وجود نداشته باشد.

باید گفت در هر 2 صورت اقدام صاحب مغازه کاملا غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد. در صورتی که با این موارد مواجه شدید به‌راحتی می‌توانید شکایت خود را نسبت به مغازه‌دار به ثبت برسانید.

علاوه‌بر ماده 24 می‌توان به ماده 96 قانون شهرداری نیز استناد کرد که طبق آن، میدان‌ها، پیاده‌روها، اراضی کوچه‌های عمومی و در بیانی دیگر همه معابر ملک عمومی محسوب شده و همه افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند. اصل 19 قانون اساسی نیز به حقوق مساوی همه افراد اشاره می‌کند.

این یعنی مغازه‌دار نه‌تنها حقی بر خیابان ندارد بلکه نمی‌تواند روی پیاده‌رو نیز حس مالکیت داشته باشد و با قراردادن استوانه‌های فلزی در تردد افراد مشکل ایجاد کند.

2.jpg

آیا در قوانین نصب تابلو پارک ممنوع استثنائی وجود دارد؟

به‌طور کلی نصب تابلو پارک ممنوع در جای پارک جلوی مغازه یا منازل طبق قوانین مختلف، جرم به‌حساب می‌آید و افراد باید از این کار اجتناب کنند.

بسیاری از مردم بدون آگاهی از این مورد اقدام به نصب این تابلوها یا قرار دادن استوانه در مسیر پیاده‌رو کرده تا بتوانند اموال عمومی را به تملک خود دربیاورند.

این کار نه‌تنها وجه قانونی ندارد بلکه جرم به‌حساب می‌آید و دیگر افراد می‌توانند از صاحب ملک یا مغازه بابت نصب تابلو یا ایجاد آسیب به وسیله نقلیه خود شکایت کنند.

کسبه، نگهبانان ادارات و صاحبین ملک‌های مختلف معمولا با نصب تابلوهای توقف ممنوع یا استفاده از استوانه‌ای فلزی، جای پارک جلوی مغازه، اداره یا خانه را اشغال می‌کنند و این کار علاوه ‌بر نقض حقوق شهروندی، جرم محسوب می‌شود.

به‌طور کلی باید گفت راننده‌های مختلف می‌توانند خودرو خود را در تمام کوچه‌های شهر برای مدت طولانی پارک کنند اما برای این کار 2 استثناء وجود دارد که به شرح زیر هستند:

اولین مورد به پارک جلوی درب پارکینگ‌ها برمی‌گردد. یعنی شما بدون در نظر گرفتن کوچه یا خیابان، نباید جلوی پارکینگ خودرو را متوقف کنید و برای مدتی بگذارید در محل بماند.

این استثناء برای تمام پارکینگ‌های عمومی و خصوصی که شامل خانه یا مغازه است صدق می‌کند. پس، از پارک خودرو در مقابل هرگونه پارکینگی خودداری کنید.

مورد دوم در رابطه‌ با کوچه‌های بن‌بست است. این نوع کوچه‌ها به‌طور کامل به اشخاص درون کوچه تعلق دارند. پس در صورتی که خودرو خود را آن‌جا پارک کنید در حقیقت کار غیرقانونی انجام داده‌اید. 

تابلو پارک ممنوع در کجا نصب می‌شود؟

حال می‌دانیم که جای پارک جلوی مغازه و خانه از نظر قانون جزء اموال عمومی محسوب شده و ما نمی‌توانیم دیگران را مجبورکنیم در این اماکن خودروی خود را پارک نکنند.

با این حساب از علائم ایمنی در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟ مکان‌هایی مختلفی وجود دارد که از نظر قانونی افراد نمی‌توانند خودرو را در آن‌جا پارک کنند؛ از این مکان‌ها می‌توان به جلوی درب بیمارستان‌ها، پارکینگ‌های عمومی و خصوصی، مراکز اداری، مراکز تجاری و بوستان‌ها اشاره کرد.

در خیابان‌هایی با عرض کم که در صورت پارک ماشین، تردد برای دیگر خودروها مشکل می‌شود نیز امکان نصب تابلو پارک ممنوع وجود دارد.

جمع‌بندی

جای پارک جلوی مغازه متعلق به چه کسی است؟ آیا صاحب ملک می‌تواند با نصب تابلو پارک ممنوع یا قرار دادن استوانه‌های فلزی جلوی پارک خودروهای مختلف را بگیرید؟

با توجه به قوانین مختلف که در  زمینه حقوق شهروندی وضع شده، خیابان‌‌ها و کوچه‌ها جزء اموال عمومی به‌حساب می‌آیند و هیچکس نمی‌تواند شما را از پارک در این مکان‌ها منع کند.

با در نظر گرفتن این موارد باید گفت افرادی که تابلو پارک ممنوع یا استوانه‌های فلزی را در مقابل خانه و مغازه خود قرار می‌دهند کار غیرقانونی انجام داده و مجرم محسوب می‌شوند.

امکان پارک خودرو تنها در کوچه‌های بن‌بست و جلوی درب پارکینگ خانه یا مغازه برای افراد غیر وجود ندارد. همچنین باید گفت نصب این تابلو برای بوستان‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تجاری و خیابان‌های با عرض کم کاملا قانونی است.



نظرات

  • مسعود مسعود (5 دی 1402 ساعت 13:51)

    پارک در جلو مغازه روی اسفالت که واضح و مشخاست ، جدیدا باید دنبال راننده خودرو بگردی تا ماشینش را از پیاده رو چسبیده به درب مغازه ات بردارد تا درب مغازه ات را باز کنی ,رفت و امد فردی مشتری پیشکش، کاش چنین افرادی را اول گواهینامه اش را باطل کنند و جریمه ای سنگین تا درس عبرتی شود برای بقیه،تقریبا هر روز به پلیس۱۱۰زنگ میزنم تا گزارش شکایت کنم ، بابا کرایه مغازه ،عوارض و مالیات و هزارتا کوفت و .... چرا باید این وسط چنین بلانسبت ادمایی گواهینامه داشته باشن و اصلا اجازه استفاده خوردو

  • نریمان نریمان (17 خرداد 1402 ساعت 18:36)

    واقعا این کار مغازه دار ها روی مخ هست

  • محمد محمد (10 خرداد 1402 ساعت 14:52)

    پارک در مغازه ها مشکلی نداره چون روبه روز مغازه ها مسیر ورود و خروج خودرو نمیباشد اما پارک در ورودی منازل اصلا کار پسندیده ای نیست متنی که اینجا نوشته به جای تذکر به راننده که مسیر خروجی و ورودی خونه مردم رو نبنده یقه صاحب خونه رو گرفته! عجبا

  • مطالبه گر مطالبه گر (10 خرداد 1402 ساعت 12:18)

    موضوع در ظاهر پیش پا فتاده ( از این جهت که برای اکثر مردم این موضوع حتی به عنوان حقوق فرد متخلف/مجرم مغازه دار یا مالک خانه به حساب میاد !! ) اما مهمی که بهش پرداخته شد، سپاس ... اما متاسفانه چه از جانب برخی شهروندان متخلف که سر موضوعات دیگه که میرسه از همه چی انتقاد دارند اما به خودشون میرسه از این موضوع گرفته تا ... به صورت مستمر در حال ضایع کردن حقوق دیگران هستند و بدتر از این عدم وجود نظارت و ساماندهی این موضوع از سوی دستگاه های مسئول! هست ... جای تاسف!

    ناگفته نماند، شهروندان میتونند از سامانه های برخط شهرداری های هر شهر برای گزارش سد معبر یا سامانه گزارش مستقیم " دادستانی کل کشور " بخش حقوق عامه استفاده کنند ( اگرچه به نظر، در این مورد باید عمومیت بیشتری در مورد گزارش وجود داشته باشه که به دادستانی گزارش داد )

    https://dadsetani.ir/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%87