علت بالا رفتن قیمت چانگان های وارداتی چیست؟

16 خرداد 140212:15
4 دقیقه


علت بالا رفتن قیمت چانگان های وارداتی چیست؟

بالاتر بودن قیمت اعلامی سایپا برای چانگان های وارداتی از قیمت مصوب شورای رقابت باعث ایجاد برخی سوتفاهمات شده بود. بنابراین یکی از مسئولان شورای رقابت در این رابطه توضیحاتی را ارائه کرد. وی گفت: در فروش نهایی، حدود‌‌ ۲۰ تا ۲۵درصد برای خودروهای وارداتی و‌ درصد‌هایی‌ پایین‌تر برای خودروهای مونتاژی و تولید داخل، به مبلغ پایه اعلامیِ شورای رقابت اضافه می‌شود.

بعد از گذشت بیش از ۴ سال توقف واردات خودرو، اولین عرضه خودروهای وارداتی با عرضه چانگان آغاز شد. بر این اساس شرکت واردکننده خودرو (سایپا) فراخوان داده که آن دسته از متقاضیانی که در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به تعریف حساب وکالتی نزد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اقدام و سپس در سامانه یکپارچه نسبت‌ به ثبت‌نام و انتخاب خودروی چانگان CS۳۵ پلاس اقدام کرده‌اند، با اولویت ثبت‌نام می توانند واریز وجه کنند. اما نکته حایز اهمیت در قیمت عرضه این خودروها توسط واردکننده این است که قیمت چانگان‌های +CS۳۵ تیپ ۲ و تیپ ۳ به ترتیب هرکدام ۲۶۵ و ۲۷۸میلیون تومان بیشتر از قیمت‌های مصوب شورای رقابت است.

سایپا چانگان +CS۳۵ تیپ ۲ را به قیمت حدودا یک‌میلیارد و ۱۴۵میلیون تومان  و تیپ ۳ این خودرو را نیز حدودا یک‌میلیارد و ۱۸۳میلیون تومان عرضه می‌کند، حال آنکه قیمت‌های مصوب شورای رقابت برای خودرو‌های این دو محصول به‌ترتیب  حدودا ۸۵۰میلیون و ۹۰۵میلیون تومان است. حالا این پرسش از سوی متقاضیان خرید این خودروها مطرح شده که دلیل اختلاف زیاد بین قیمت شرکت واردکننده و قیمت‌های مصوب شورای رقابت، چیست.  در این مورد، سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت، گفت: قیمت‌های اعلام‌شده برای خودروهای وارداتی‌، مونتاژی و تولیدی از سوی شورای رقابت، نرخ‌های پایه هستند و به این مبالغ ارقامی مانند مالیات بر ارزش افزوده‌، بیمه، شماره‌گذاری و غیره اضافه می‌شود که قانونی است.

وی افزود: نهادهای متولی چه در اعلام قیمت‌ها و چه مدیریت سامانه و چه عرضه باید دقیق‌تر و شفاف‌تر اطلاع‌رسانی کنند تا از سردرگمی‌های پیش‌آمده که موجب اعتراض تعداد کثیری از متقاضیان شده، پرهیز شود. توکلی تاکید کرد: همه مصوبات شورا و دستورالعمل‌ها و در موارد لازم قیمت‌ها روی سامانه مرکز ملی رقابت موجود است و مردم می‌توانند از مصوبات شورا مطلع شوند. به گفته توکلی، حدود‌‌ ۲۰ تا ۲۵درصد برای خودروهای وارداتی و‌ درصد‌هایی‌ پایین‌تر برای خودروهای مونتاژی و تولید داخل، به مبلغ پایه اعلامی توسط شورای رقابت‌، در فروش نهایی اضافه می‌شود.

پیش از این نیز شورای رقابت اعلام کرده بود ‌قیمت‌های اعلامی دو خودروی وارداتی چانگان مربوط به اولین محموله وارداتی است و قیمت محموله‌های وارداتی بعد بر‌اساس مستندات و نرخ ارز مورد عمل برآورد و متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین  شورای رقابت اعلام کرد هزینه‌ها از جمله عوارض قانونی شماره‌گذاری، مالیات نقل‌و‌انتقال و ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه اسقاط‌، حمل تا شبکه توزیع، کمیسیون فروش و سایر عوارض قانونی که در قیمت پایه لحاظ نشده‌، قابل‌اعمال به قیمت‌های مندرج است.