کمبود لیتیوم، عامل تاریکی آینده خودرو های برقی

5 تیر 140214:20
3 دقیقه


کمبود لیتیوم، عامل تاریکی آینده خودرو های برقی

تولیدکنندگان فلز لیتیوم هشدار می‌دهند که عرضه جهانی این ماده ممکن است نتواند نیاز رو به رشد خودروهای الکتریکی را تامین کند. بر اساس یک گزارش، این تولیدکنندگان نگرانی‌هایی در مورد تاخیر در صدور مجوزهای معدنی، کمبود کارگران و تورم دارند که ممکن است توانایی آنها را برای تامین مقدار لازم از این فلز مورد استفاده در باتری‌ها برای رسیدن به اهداف سریع تولید خودروهای الکتریکی در سطح جهانی، محدود کند. با توجه به افزایش شتاب‌گرفته برنامه‌های خودروهای الکتریکی توسط سازندگان بزرگ، تقاضا برای لیتیوم به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و این فلز را به یک عنصر مهم در حوزه انرژی سبز تبدیل کرده است.

 سرعتی که وسایل نقلیه الکتریکی می‌توانند جایگزین موتورهای احتراق داخلی شوند، یک جنبه حیاتی برای دستیابی به اهداف انتقال انرژی سبز است. با‌این‌حال، چالش‌های کنونی که تولیدکنندگان لیتیوم با آن مواجه هستند، می‌تواند به طور بالقوه مانع این انتقال شود. استو کرو، رئیس شرکت Lake Resources، ابراز نگرانی کرد که اگر شرکت‌های باتری برای تامین منابع کافی از مواد اولیه لیتیوم تلاش کنند، ممکن است وضعیت بحرانی ایجاد شود.

لیتیوم زمانی فلزی خاص بود که عمدتا در سرامیک‌ و مواد دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون یکی از فلزات پرتقاضا در جهان است که در خودروهای الکتریکی کاربرد دارد. از آنجا که تقاضا برای لیتیوم همچنان در حال افزایش است، صنعت با پیش‌بینی کمبود مقابله می‌کند. Albemarle، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم در جهان، به‌سرعت در سراسر قاره آمریکا، آسیا و استرالیا در حال رشد است. با‌این‌حال، انتظار می‌رود تقاضای جهانی لیتیوم در سال ۲۰۳۰ به میزان ۵۰۰هزار تن از عرضه بیشتر شود. مشاوران مختلف و سایر تولیدکنندگان پیش‌بینی‌های متفاوتی دارند اما همگی نسبت به کمبود احتمالی هشدار می‌دهند. سرعت فعلی توسعه معدن لیتیوم از الزامات برای اطمینان از عرضه جهانی کافی کمتر است.

بر اساس گزارش رویترز، سال گذشته ۴۵ معدن لیتیوم در جهان فعال بود که ۱۱ معدن در سال جاری و ۷ معدن در سال آینده افتتاح خواهند شد. این سرعت بسیار کمتر از آن چیزی است که مشاوران برای اطمینان از عرضه جهانی کافی به‌خصوص برای تامین نیاز خودروسازان لازم می‌دانند. حتی اگر معادن لیتیوم بیشتری ساخته شود، امکانات کافی برای تولید انواع تخصصی لیتیوم موردنیاز برای باتری‌های خودرو وجود ندارد. مدیران خودروسازی اظهار کردند که ممکن است مجبور شوند لیتیوم با کیفیت پایین‌تر را بپذیرند. به‌کارگیری این روش، برد باتری خودروهای الکتریکی و عملکرد باتری را کاهش می‌دهد.