1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. تست و بررسی تیگو 8 E+ در پیست آزادی

تست و بررسی تیگو 8 E+ در پیست آزادی

10 تیر 1402
  • 0

برند فونیکس در دو سال گذشته به عنوان زیر شاخه لوکس مدیران خودرو تاسیس شده تا محصولات رده بالا و البته گران قیمت چری را در ایران مونتاژ و عرضه کند. این شرکت با ارائه محصولاتی نظیر تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرومکس موفق شد تا بخش قابل توجهی از بازار کراس اور های لوکس ایران را در دست بگیرد و همچنین با ارائه محصولی نظیر فونیکس FX نیز به دنبال جلب رضایت قشر جوان تر جامعه رفت. با این حال، فونیکس که اکنون برنامه جدیدی تحت عنوان "جریان سبز فونیکس" برای ادامه مسیر خود در پیش گرفته، قصد دارد تا برای پیشبرد سه هدف اصلی خود یعنی تحول تکنولوژی، تحول صنعت و تحول در مسئولیت اجتماعی، محصولات و زیرساخت های جدیدی را وارد کشور کند تا علاوه بر بروزرسانی تکنولوژی صنعتی، به محیط زیست و آینده ایران نیز کمک کند. اولین محصول از جریان سبز فونیکس، تیگو 8 پلاگین هیبرید با نام فونیکس تیگو 8 E+ است.

05.webp

روز چهارشنبه هفته جاری فرصتی پیش آمد تا در برنامه تست درایو تیگو 8 E+ در پیست آزادی، آشنایی های اولیه را با این خودرو بدست آوریم. مدیران خودرو در این برنامه اعلام کرد که تیگو 8 هیبریدی اولین خودروی سبز فونیکس خواهد بود و بزودی محصولات دیگری نظیر فونیکس FX برقی را نیز به بازار معرفی خواهد کرد.

02.webp

مشخصات فنی تیگو 8 هیبریدی

تیگو 8 پلاگین هیبرید از یک موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند. دو موتور برقی نیز در کنار این موتور بنزینی قرار گرفته اند که به ترتیب 55 و 70 کیلووات قدرت و 160 و 155 نیوتن متر گشتاور دارند. این 3 موتور برقی و بنزینی در کنار هم می توانند مجموعا 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور تولید کنند. البته در دسترس بودن حداکثر این توان منوط به کامل بودن شارژ باتری است!

14.webp

اما تامین انرژی مورد نیاز موتور های برقی تیگو 8 E پلاس توسط یک باتری 19.27 کیلووات ساعتی انجام می شود که در کف خودرو جای گرفته؛ از آن جایی که تیگو 8 E پلاس یک خودروی پلاگین هیبرید است، شارژ شدن باتری این خودرو توسط برق مستقیم شهری انجام می شود و یک بار شارژ کامل باتری حدود 3 ساعت طول می کشد. اگر بجای برق خانگی از ایستگاه های فست شارژ مخصوص استفاده کنیم این عدد به 30 الی 40 دقیقه کاهش می یابد. البته مانند تمامی خودرو های هیبریدی، شارژ باتری خودرو توسط موتور بنزینی و همچنین از بازیابی نیروی ترمز توسط موتور های برقی نیز انجام می شود.

04.webp

فونیکس مدعی است که تیگو 8 E+ می تواند با یک باک پر از بنزین و باتری های فول شارژ مسافتی نزدیک به 1000 کیلومتر را طی کند. همچنین در حالت تمام برقی با باتری های فول شارژ نیز این خودرو می تواند 75 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به بنزین طی کند.

گیربکس استفاده شده در این خودرو از نوع DHT است که چری ادعا می کند تکنولوژی آن را از میتسوبیشی خریداری کرده؛ این گیربکس 3 ورودی نیرو از موتور بنزینی و موتور های برقی دارد و توان آن ها را بسته شرایط مختلف، در 9 حالت مختلف به چرخ های جلو منتقل می کند.

چری برای کراس اور پرچمدار خود از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق مولتی لینک در عقب استفاده کرده. ترمز های این خودرو در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند.

18.webp

آپشن ها و ایمنی تیگو 8 هیبریدی

نسخه آزمایشی تیگو 8 E+ که در پیست آزادی در اختیار ما قرار گرفت از نوع لو آپشن بود. با این حال مسئولان فونیکس اعلام کردند که نسخه نهایی این خودرو که قرار است وارد بازار ایران شود فول آپشن خواهد بود و بجز دوربین ثبت وقایع، تمامی آپشن ها و امکانات تیگو 8 پرومکس IE را خواهد داشت. این آپشن ها شامل دستیار های کمک رانندگی ADAS، گرمکن فرمان و گرمکن صندلی های عقب نیز می شوند و بنابراین در این زمینه تفاوت خاصی میان تیگو 8 هیبریدی با تیگو 8 پرومکس وجود نخواهد داشت.

07.webp

طراحی ظاهری و کابین تیگو 8 هیبریدی

طراحی ظاهری کلی تیگو 8 پلاگین هیبرید کاملا مشابه سایر نسخه های این خودرو است. با این تفاوت که تیگو 8 هیبریدی در نمای جلو از سپر جلوی تیگو 8 پرومکس (با جلوپنجره بزرگ) استفاده می کند و در نمای عقب نیز چراغ عقب های نسخه پرومکس را به همراه دیفیوزر و سراگزوز های تیگو 8 پرو به ارث برده. در نمای کناری اما تفاوت اصلی این خودرو با نسخه های بنزینی، وجود یک درب باک روی گلگیر جلو سمت راننده است که محل اتصال پلاگین برق برای شارژ باتری را نشان می دهد.

11.webp

کابین تیگو 8 E+ نیز تفاوت خاصی با نسخه های بنزینی تیگو 8 ندارد؛ هرچند که نسخه آزمایشی مدیران خودرو از تریم تمام مشکی بهره می برد و فول آپشن نبود، با این حال قرار است نسخه نهایی از همان تریم دورنگ مشابه تیگو 8 پرو استفاده کند. تفاوت های جزئی دیگر میان نسخه های بنزینی و هیبریدی، گرافیک متفاوت صفحه کیلومتر و همچنین نورپردازی داخلی دسته دنده الکترونیکی است.

06.webp

تجربه رانندگی با تیگو 8 E پلاس در پیست آزادی

پس از مدتی انتظار بالاخره نوبت به تیم Car.ir رسید تا تجربه عملکرد این خودرو را روی آسفالت داغ و آشنای پیست آزادی بدست آورد، اولین نکته در هنگام حرکت با تیگو 8 پلاگین هیبرید، سکوت و آرامش خاص حاکم بر کابین خودرو بود. البته با فشار دادن پدال گاز، درگیر شدن موتور بنزینی 1.5 لیتری اندکی از آرامش داخل کابین را از بین می برد.

01.webp

در هنگام فشردن پدال گاز، به لطف موتور های برقی دوگانه و انتقال نیروی لحظه ای آن ها، گشتاور عظیم 510 نیوتن متری این خودرو به طور کامل توسط سرنشینان حس می شد تا جایی که با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، به راحتی می توانستیم هوای ساکن و گرم پیست را با دود لاستیک های کوپر استفاده شده برای این خودرو پر کنیم. با این حال، در دسترس بودن این گشتاور ارتباط مستقیمی با میزان شارژ باتری ها داشت و شتاب گیری این خودرو نیز در هنگام فول شارژ بودن باتری تفاوت فاحشی با زمانی داشت که باتری خالی می شد. برای درک بهتر این مطلب به سراغ اعداد و ارقام می رویم؛ شتاب 0 تا 100 فونیکس تیگو 8 E+ با شارژ کامل باتری ها عددی در حدود 7.7 ثانیه در پیست آزادی بدست آمد. این عدد با شارژ نصفه باتری به حدود 8.5 ثانیه رسید و اما در زمانی که باتری خودرو نزدیک به اتمام بود، شتاب 0 تا 100 تیگو 8 هیبریدی به بالای 11 ثانیه با دستگاه درگی می رسید.

20.webp

در رانندگی عادی به طور کلی نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو ها از موتور های برقی تامین می شد و موتور بنزینی تنها وظیفه شارژ کردن باتری ها را برعهده داشت. البته سه حالت مختلف برای شارژ باتری از طریق بازیابی نیروی ترمز نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده اند که می توان از طریق دسته دنده حالت مورد نظر (از حداکثر بازیابی تا حداقل بازیابی) را انتخاب کرد.

15.webp

نتیجه گیری نهایی؛ آیا تیگو 8 هیبریدی خودروی موفقی خواهد بود؟

در حال حاضر تیگو 8 هیبریدی در بازار صفر کیلومتر ها هیچ رقیبی ندارد و لقب اولین مونتاژی پلاگین هیبرید را یدک می کشد. البته نسخه های دست دوم میتسوبیشی اوتلندر PHEV که در سال 2018 توسط آرین موتور به ایران وارد شدند را می توان به عنوان تنها رقیب تیگو 8 E+ در بازار ایران معرفی کرد.

13.webp

مدیران خودرو برنامه جامعی برای افزایش زیرساخت های لازم برای ورود خودرو های برقی و پلاگین هیبرید به کشور دارد و همزمان با ورود تیگو 8 PHEV به ایران، ایستگاه های شارژ این خودرو در پارکینگ های پاساژ ها و همچنین مجتمع های رفاهی جاده ای نیز نصب خواهند شد.

17.webp

در مجموع، ورود خودرویی با گشتاور 510 نیوتن متری و مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی اتفاق جالبی است و فونیکس نیز با ارائه گارانتی 7 ساله برای باتری های خودرو (که مجزا از گارانتی کلی خودرو هستند) خیال مصرف کننده را تا حدودی برای نگهداری طولانی مدت از این خودرو راحت خواهد کرد. اکنون باید منتظر بمانیم تا ببینیم فونیکس چه برنامه ای برای عرضه این خودرو به بازار دارد و مهم از آن، قیمت تیگو 8 E+ در بازار ایران چقدر خواهد بود.

09.webp

منبع Car.ir


نظرات