یک سال پس از معرفی چری تیگو 8 پرو پریمیوم توسط مدیران خودرو، این شرکت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 در تهران اقدام به رونمایی نسخه جدیدی از کراس اور میدسایز خود کرد؛ فونیکس تیگو 8 پرو PHEV یا همان پلاگین هیبرید.
همانطور که از نام این خودرو پیداست، تیگو 8 پرو PHEV در واقع یک نسخه هیبریدی از تیگو 8 پرو است که هم به صورت هیبریدی و هم به صورت الکتریکی با قابلیت شارژ باتری از طریق اتصال برق شهری کار می کند.
مشخصات فنی
تیگو 8 پرو PHEV از یک موتور بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژ (مشابه با تیگو 7 پرو) بهره می برد که در ترکیب با 2 موتور برقی مجموعا به قدرت 326 اسب بخار و گشتاور عظیم 510 نیوتن متر دست پیدا می کنند. مطابق اعلام چری، تیگو 8 پرو هیبرید می تواند شتاب 0 تا 100 را طی 7 ثانیه طی کند که برای یک کراس اور چینی در بازار ایران عددی خوب به حساب می آید. البته باید دید که عدد واقعی شتاب این خودرو در ایران چند ثانیه خواهد بود.
تیگو 8 پرو با باتری لیتیوم یونی 19.2 کیلووات ساعتی خود که در محور عقب خودرو نصب شده می تواند 100 کیلومتر مسافت را تنها با حالت برقی طی کند. (برای مقایسه، میتسوبیشی اوتلندر PHEV از باتری 13.8 کیلووات ساعتی استفاده می کند) مصرف سوخت اعلامی این خودرو نیز تنها 1.9 لیتر بنزین برای هر 100 کیلومتر پیمایش روی حالت هیبریدی اعلام شده که به نوبه خود جالب توجه است. همچنین این خودرو به 11 حالت مختلف رانندگی مجهز شده که شامل سرعت پایین و متوسط، سرعت بالا، ترافیک، جاده کوهستانی، مسافت طولانی، سبقت، چراغ قرمز، ماسه، گل و لای، برف، یخ و فرمان پذیری پر سرعت هستند.
تیگو 8 پرو هیبریدی در محور جلو به سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب به سیستم تعلیق مولتی لینک مجهز است. ترمز های این خودرو نیز در هر 4 چرخ دیسکی بوده و به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
امکانات ایمنی و رفاهی
چری تیگو 8 پرو به 6 ایربگ مجهز بوده و موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات C-NCAP نیز شده و ایمنی قابل قبولی در تصادفات دارد.
در مورد امکانات رفاهی نسخه هیبریدی این خودرو هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست و مشخص نشده مدیران خودرو تیگو 8 هیبریدی را با چه آپشن هایی به ایران خواهد آورد. اما شنیده ها از مسئولین مدیران خودرو حکایت از قصد این شرکت برای عرضه مدل فول آپشن این خودرو در بازار ایران دارد، بنابر همین شنیده ها، تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید علاوه بر امکانات تیگو 8 پرو، به امکاناتی مانند دوربین ثبت وقایع، گرمکن صندلی های ردیف عقب و…. نیز مجهز خواهد بود.
طراحی ظاهری و کابین
تیگو 8 پرو هیبریدی طراحی ظاهری بسیار شبیه به نسخه بنزینی تیگو 8 پرو پریمیوم دارد، اما با چند تفاوت. اولین تفاوت میان نسخه هیبریدی و بنزینی تیگو 8 پرو به جلو پنجره بزرگتر در نسخه هیبریدی باز می گردد که نمای خودرو را اندکی تهاجمی تر و جذاب تر کرده است. بجز جلو پنجره بزرگتر، در سپر جدید مه شکن های جلو حذف شده و جای خود را به 2 عدد اینتیک هوا داده اند. یک درب کوچک شبیه به درب باک روی گلگیر جلو راننده نیز به خودرو اضافه شده که محل اتصال برق در زیر آن قرار گرفته است. همچنین چراغ های عقب خودرو نیز در این خودرو طلق سفید رنگ داشته که وجه تمایز دیگری میان نسخه بنزینی و نسخه PHEV است.
طراحی کابین تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید نیز بسیار شبیه به نسخه بنزینی بوده اما در اینجا نیز تفاوت هایی جزئی مانند تغییر رنگ چرم دوزی های خودرو به مشکی به چشم میخورند که فضای کابین را مقداری اسپرت تر نشان می دهد.
قیمت تیگو 8 پرو هیبریدی و بازار
تیگو 8 پرو PHEV در بازار چین قیمتی در حدود 155 الی 171 هزار یوان بستگی به سطح امکانات رفاهی دارد. بنابراین در صورت عرضه، این خودرو احتمالا با قیمتی در حدود 2 میلیارد تومان به فروش خواهد رسید.
تنها رقیب تیگو 8 پرو هیبرید در بازار ایران میتسوبیشی اوتلندر PHEV خواهد بود که با وجود دو دیفرانسیل بودن و بهره بردن از سیستم SAWC یا همان Super All Wheel Control میتسوبیشی و همچنین برند معتبر تر، رقیب بسیار سرسختی برای کراس اور چری خواهد بود. اما چری با بهره بردن از امتیاز صفر کیلومتر بودن و داشتن 7 سال گارانتی، برگ برنده ای در اختیار دارد که با توجه به سرسام آور بودن هزینه تعویض باتری ها، برای خودرو های هیبریدی بسیار مهم است.