آیا در واگذاری سایپا دولت تسلیم جوسازی‌ افراد خاص می‌شود؟

13 شهریور 140419:39
5 دقیقه


به نظر می‌رسد اراده دولت برای انجام اصلاحات اقتصادی به ویژه در صنعت خودرو مصصم‌تر از گذشته دنبال می‌شود و به زودی در خصوص سرنوشت مدیریت و مالکیت دومین خودروساز بزرگ کشور تصمیمات و اقدامات اساسی اتخاذ خواهد شد.

سایپا (2).webp

در این میان طی ماههای گذشته هیاهوی گسترده‌ای در خصوص متقاضیان متنوع نارنجی‌پوشان جاده مخصوص برپا شد ولی به واسطه برخی شرایط به سرانجام نرسید. در حالی که به نظر می‌رسید هم از دیدگاه عقلای اقتصادی و هم از دیدگاه فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی کرمانی‌ها دست بالاتری از نظر صلاحیت و اهلیت را دارا هستند.

از طرفی شرایط حاضر، فضا را به سمت و سوی دیگری هدایت کرد و این موضوع به گونه‌ای در محاق فرو رفت تا گمانه‌زنی‌هایی نیز در خصوص انصراف برخی متقاضیان و کمرنگ شدن اصل ماجرا مطرح شود و این در حالی است که به نظر می‌رسد بحران‌های هزارتوی مدیریتی سایپا که از گذشته تاکنون تلنبار شده، تنها به دست مالکان متخصص و کارآزموده به سرانجام خواهد رسید و نه با ملاحظه‌کاری سیاسی و تاثیرپذیری از جریان سازی‌های اخیری که توسط چهره‌های خاص در حال انجام است.

با این حال و پس از چند ماه سکوت در بازار واگذاری خودروسازان، به نظر می‌رسد دوباره تب خرید سهام سایپا از سوی چندین شرکت بالا گرفته است؛ اما پرسش اساسی این است که کدام متقاضی، اهلیت‌دارترین گزینه برای تصدی سهام سایپا خواهد بود؟

چرا صنعت خودروسازی با دیگر صنایع متفاوت است؟

پس از پایان جنگ 12 روزه، فرآیند خصوصی‌سازی سایپا بار دیگر به کانون توجه فعالان بازار خودرو بازگشته و نام‌های گوناگونی در فهرست متقاضیان خرید سهام این غول خودروسازی کشور شنیده می‌شود. هرچند برخی شرکت‌ها طی روزهای اخیر با ایجاد هیاهوی رسانه‌ای تلاش کرده‌اند جایگاه خود را پررنگ نشان دهند، اما واقعیت این است که در صنعت خودرو، صرف داشتن توان مالی به‌هیچ‌وجه کفایت نمی‌کند.

صنعت خودرو از اساس با سایر بخش‌های اقتصادی تفاوت دارد؛ چرا که مدیریت تولید در این حوزه نیازمند زنجیره تأمین گسترده، عملیات لجستیک پیچیده و تیم‌های انسانی متخصص است. از سوی دیگر همین جنگ 12 روزه‌ای که دو ماه گذشته شکل گرفت، اهمیت مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت خطوط تولید را برای خودروسازان، بیش از پیش آشکار کرد.

بنابراین مجموعه‌ای می‌تواند در این میدان موفق ظاهر شود که هم تجربه عملی در تولید داشته باشد و هم از ساختار اجرایی منسجم و قابل‌اعتماد برخوردار باشد.

کرمان‌موتور؛ گزینه با تجربه و متخصص برای خرید سهام سایپا

از این منظر شرکت کرمان موتور بیش از دیگران واجد شرایط به نظر می‌رسد. این شرکت علاوه بر تجربه طولانی در مونتاژ و تولید محصولات متنوع، توانسته شبکه‌ای گسترده از قطعه‌سازان، نیروی انسانی آموزش‌دیده و ظرفیت‌های لجستیکی شکل دهد که آن را به یک بازیگر جدی و کارآمد در صنعت خودرو تبدیل می‌کند. کارشناسان تأکید دارند چنین پشتوانه‌ای همان چیزی است که سایپا برای عبور از چالش‌های مدیریتی و تولیدی خود به آن نیاز دارد.

در مقابل، برخی دیگر از متقاضیان تنها به پشتوانه منابع مالی خود وارد رقابت شده‌اند. کارشناسان معتقدند چنین رویکردی، بدون بهره‌مندی از دانش تخصصی و تجربه عملی، نمی‌تواند آینده‌ای روشن برای سایپا رقم بزند. 

همچنین باید توجه داشت که شرکت سایپا در سال 1403 با وجود افت تولید به 342 هزار و 640 دستگاه، تولید بیش از 32 درصد کل خودرو کشور را برعهده دارند و به قولی، یک وزنه سنگین در تولید ملی به شمار می‌رود. این موضوع نشان می‌دهد که حتی تعطیلی موقت خطوط تولید سایپا نیز می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به صنعت و اقتصاد ملی وارد کند.

از همین رو خصوصی‌سازی سایپا، از اهمیت بالایی برخوردار است و توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران فاقد اهلیت صنعتی، منابع خود را به بخش‌های دیگر اقتصاد کشور هدایت کنند.

با توجه به این شرایط، به نظر می‌رسد که در نهایت کرمان موتور همچنان در صدر فهرست متقاضیان خرید سهام نارنجی‌پوشان جاده مخصوص خواهد بود؛ شرکتی که علاوه بر توان سرمایه‌گذاری، بدون شک اهلیت و تجربه لازم برای هدایت یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور را داراست.

منبع: Car.ir