تیگو 8 پرو مکس، پرچمدار محصولات برند فونیکس در ایران است که یک سال پس از عرضه تیگو 8 پرو به بازار معرفی شد. این خودرو در واقع نسخه دو دیفرانسیل تیگو 8 پرو محسوب می شود که از قوای محرکه بسیار قوی تری نیز بهره می برد. این خودرو ابتدا توسط کمپانی چری در سال 2021 معرفی شد و سپس صادرات آن به بازار های دیگر در دستور کار قرار گرفت. در واقع، چری با افزودن سیستم AWD به کراس اور پرچمدار خود مهم ترین نقص این خودرو را رفع کرد تا بتواند با خیالی آسوده به رقابت با کراس اور های مشهور ژاپنی، کره ای و حتی اروپایی بپردازد.
مدیران خودروخیلی زود و در راستای تجهیز تیگو 8 پرومکس به سلاح های بیشتر، اقدام به معرفی تیگو 8 پرومکس IE با امکانات بیشتر کرد تا دیگر جای انتقادی به امکانات رفاهی این مدل وجود نداشته باشد، تیگو 8 پرو مکس IE به مواردی مانند گرمکن صندلی های عقب، گرمکن فرمان و دوربین ثبت وقایع نیز مجهز شده که در نمونه های قبلی وجود نداشتند.
مشخصات فنی تیگو 8 پرو مکس
فونیکس تیگو 8 پرو مکس از یک موتور جدید بهره می برد که تاکنون روی هیچ یک از محصولات چری در داخل ایران دیده نشده است؛ یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi روی این خودرو قرار گرفته که حداکثر 254 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 390 نیوتن متر گشتاور از 2000 تا 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس دو کلاچه تر 7 دنده (Wet DCT) به هر چهار چرخ خودرو منتقل شده و تیگو 8 پرو مکس را طی 7.8 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رسانند.
تیگو 8 پرو مکس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در محور عقب از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند.
تیگو 8 پرومکس خودرویی سنگین وزن بوده و 1712 کیلوگرم وزن خالص آن است. با این حال این خودرو در 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی تنها 7.2 لیتر بنزین مصرف می کند که برای یک کراس اور سنگین وزن و پر شتاب عددی قابل قبول به نظر می رسد.
ایمنی تیگو 8 پرو مکس
چری تیگو 8 پرو مکس مجهز به 6 ایربگ است (سرنشینان جلو، جانبی های جلو، پرده ای جلو و عقب). همچنین این خودرو با شرکت در تست تصادف های موسسه چاینا انکپ (C-NCAP) موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده تا خودرویی مطمئن در حوادث رانندگی به شمار آید. سیستم های کمک رانندگی نصب شده روی این خودرو از جمله سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC نیز به افزایش ایمنی این خودرو در هنگام رانندگی کمک می کنند. اما جدا از تمام موارد ذکر شده، جذاب ترین سیستم ایمنی نصب شده روی پرو مکس، مجموعه ADAS با انبوهی از رادار های مختلف است.
پس از تیگو 8 پرو و فونیکس FX، تیگو 8 پرو مکس سومین خودروی بازار ایران است که به مجموعه ایمنی ADAS مجهز شده است. ADAS یا Advanced Driver Assistance Systems مجموعهای از سیستمهای پیشرفته همیار راننده است که با استفاده از اطلاعات دریافتی از رادارهای مختلف خودرو، در فرایند رانندگی به یاری راننده میآید، در کل وظیفه این سیستمها افزایش امنیت خودرو و بهطورکلی افزایش ایمنی جادههاست.
مهمترین آپشنهای ایمنی ADAS که برای تیگو 8 پرو مکس در نظر گرفتهشده عبارتاند از:
- BSD: رادار نقطه کور یا Blind Spot Detection
سیستم نظارت بر نقاط کور راننده شامل سیستم هشدار باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب و یا برخورد آن به این صورت که هنگام رانندگی یا پارک کردن برای باز کردن درب خودرو، در صورت ورود هرگونه شی یا انسان به منطقه کور به راننده آلارم میدهد.
- LCA: سیستم هشدار و پیشبینی برخورد در اثر تغییر لاین یا Lane Centering Assist
این سیستم همواره بر ترافیک جانبی و عقب خودرو نظارت میکند تا با پیشبینی زودهنگام خطر برخورد به هنگام تغییر لاین، به راننده هشدار دهد.
- RCTA: رادار تصادف از عقب یا Rear Cross Traffic Alert
هنگام دندهعقب بهصورت عمودی یا مورب، در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه، با به صدا درآوردن آلارم به راننده هشدار میدهد.
- LDW: سیستم هشدار خروج از لاین (رادار بین خطوط) یا Lane departure warning
در صورت انحراف خودرو از خط جاده، به راننده هشدار داده میشود.
- LKA: سیستم کمکی ماندن در لاین یا Lane Keeping Assistant
با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی میکند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک میکند. مزیت اصلی برای راننده کاهش کنترل فرمان و در نتیجه راحتی بیشتر رانندگی است. اگرچه LKA قادر است خودرو را در مرکز خط در شرایط خاصی نگه دارد، اما این عملکرد برای رانندگی خودکار در نظر گرفته نشده.
- ACC: کروز کنترل هوشمند تطبیقی یا Adaptive Cruise Control
این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیینشده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیینشده با خودروی جلویی را نیز دارد.
- TJA: سیستم کمکی حرکت در ترافیک یا Traffic Jam Assistant
این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابانهایی که بهطور استاندارد خطکشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خطکشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
- ICA: سیستم کمکی کروز هوشمند Intelligent Cruise Assistance
در محدوده سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت، هنگامیکه علامتگذاری خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه میدارد. اگر علائم خطوط در دسترس نباشد، از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
- IHC: سیستم کنترل هوشمند نوربالا Intelligent High Beam Control
این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نور بالای خودرو را فعال و غیرفعال میکند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده کنید.
- FCW: رادار تصادف از جلو یا Forward Collision Warning
هنگام ایجاد ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بیمحابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا یک پیش هشدار نمایش داده میشود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنبالهدار به صدا درمیآید.
- AEB: ترمز اضطراری خودکار یا Autonomous emergency braking
همچنین در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو بهصورت خودکار ترمز گرفته و سرعت را کاهش میدهد.
امکانات رفاهی تیگو 8 پرو مکس
پرچمدار فونیکس در ایران از نظر امکانات رفاهی خودرویی بسیار کامل بوده و تقریبا می توان گفت که نقصی از نظر آپشن ندارد. مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی اتوماتیک با پاور ویندوز، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، آینه وسط ضد انعکاس نور، سقف پانوراما با مساحت 1.17 مترمربع، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه منطقه ای با تنظیمات جداگانه برای ردیف عقب، چراغ های جلو LED به همراه سیستم گردش نور در پیچ (AFS) و تنظیم ارتفاع اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین 360 درجه، کروز کنترل هوشمند، درب صندوق برقی به همراه سنسور سوئیچ (باز شدن خودکار درب صندوق هنگام نزدیک شدن سوئیچ به آن)، سیستم صوتی سونی با 6 بلندگو و مانیتور 10.25 اینچی لمسی، کول باکس کنسول میانی، شارژر وایرلس گوشی موبایل، صندلی های جلو با تنظیم برقی مجهز به سردکن و گرمکن، سنسور TPMS، شیفتر پشت فرمان، ترمز پارک برقی و اتوهلد لیست بلند و بالای امکانات تیگو 8 پرو مکس را تشکیل می دهند.
همچنین قابل ذکر است که از نظر آپشن ها و سیستم های ایمنی، هیچ تفاوتی میان تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرو مکس وجود ندارد.
طراحی تیگو 8 پرو مکس
از نظر ظاهری تیگو 8 پرو مکس نسبت به نسخه تک دیفرانسیل خود یعنی تیگو 8 پرو دستخوش تغییراتی شده است. در نمای جلو بزرگترین تغییر مربوط به جلوپنجره خودرو می شود که اندازه آن بزرگ تر و پهن تر شده است. چراغ ها همان طراحی باریک و کشیده را دارند و متصل به جلوپنجره طراحی شدهاند. تغییر بعدی مربوط به سپر خودرو است که ظاهری بزرگتر و جذاب تر پیدا کرده.
در نمای جانبی تغییری رخ نداده و سادگی همچنان حرف اول را می زند. گلگیرها کمی بیرون زده از بدنه طراحی شده تا در کنار خطوط نسبتا برجسته کناری، خودرو را عضلانی تر جلوه دهند. رینگ های 18 اینچی اما کمی برای ابعاد خودرو کوچک به نظر می رسند و بهتر بود که سازنده از یک رینگ جدید 19 اینچی برای محصول خود استفاده می کرد.
به بخش عقب خودرو می رسیم جایی که همان طراحی زیبای تیگو 8 پرو تکرار شده و تنها برخی جزئیات تفاوت پیدا کردهاند. چراغ های اصلی همچنان همان طراحی کشیده و نسبتا باریک خود را حفظ کرده و تنها گرافیک داخلی آنها تغییر کرده که به زیباتر شدن این نما کمک کرده اند.
روی درب صندوق محل نصب پلاک به همراه یک خط کرومی که دو چراغ را به یکدیگر متصل کرده وجود دارند. همچنین خطوط برجسته و حجم پردازی های متعدد در این نما به چشم میخورد. بر روی سپر نیز تغییر دیگری به چشم میخورد و آن هم استفاده از چهار خروجی اگزوز دایرهای در دو طرف خودرو است که نمای اسپرتی به خودرو داده اند.
کابین و فضای داخلی تیگو 8 پرو مکس
داخل کابین تیگو 8 پرو مکس تغییر خاصی نداشته و همان کابین تیگو 8 پرو عینا در اینجا نیز تکرار شده است. به سبک محصولات مرسدس بنز و برخی خودروسازان دیگر که اکنون همین رویه را پیش گرفتهاند، صفحه مالتی مدیای این خودرو با صفحه دیجیتالی کیلومتر شمار به صورت یکپارچه طراحی شده اند.
یکی از نکات مثبت کابین این خودرو تریم دو رنگ آن است که ظاهری جذاب به کابین و داشبورد خودرو بخشیده، همچنین تنظیمات سیستم تهویه مطبوع در این خودرو علاوه بر اینکه به صورت سه کاناله است، به صورت لمسی طراحی شده و در قسمت انتهایی کنسول میانی قرار گرفته است. از دیگر نکات بروز این کابین استفاده از لیور دنده برقی است که سبب شده کنسول وسط یک فضای بیشتر در زیر خود داشته باشد.
ارگونومی صندلی های این خودرو قابل قبول است و همچنین متریال به کار رفته درون کابین و داشبورد این خودروی لوکس کیفیت قابل قبولی دارند. از نظر فضای اتاق تیگو 8 پرومکس فضای بسیار خوبی برای سرنشینان ردیف اول و دوم دارد. با اینکه این خودرو به صورت 7 نفره و با 3 ردیف صندلی عرضه می شود اما ردیف سوم اصلا فضای مناسبی برای بزرگسالان ندارد و تنها مناسب کودکان است.
تجربه رانندگی با تیگو 8 پرو مکس
در روزهای اولیه معرفی تیگو 8 پرو مکس در بازار ایران فرصتی بدست آمد تا بتوانیم تجربه رانندگی کوتاهی با جدیدترین پرچمدار مدیران خودرو در ایران بدست آوریم،
همانند مدل قبلی یعنی تیگو 8 پرو، با نشستن پشت فرمان خودرو به هیچ وجه حس نشستن در کابین یک ماشین بی کیفیت به شما دست نخواهد داد، صندلی ها راحتی مناسبی دارند و ادوات فرمان نیز حس خوبی به راننده منتقل می کند، دید خوب راننده به اطراف در کنار عملکرد مناسب دوربین 360 درجه همراه با عایق بندی مناسب کابین در همان لحظات اولیه رانندگی با تیگو 8 پرو مکس لبخند رضایت را بر لبان راننده می نشانند.
پس از شروع حرکت و فشردن بیشتر پدال گاز اما، تفاوت عظیم قوای حرکتی تیگو 8 پرو مکس با مدل قبلی نمایان می شود و اندکی پس از تخته کردن پدال گاز، دماغه خودرو بلند شده و راننده و سرنشینان داخل صندلی ها فرو می روند...، شتاب گیری خودرو فراتر از حد انتظار است و بی اغراق می توان شتاب و کشش تیگو 8 پرومکس با گشتاور 390 نیوتن متری را با غول هایی مثل ب ام و X3 مقایسه کرد...!
هرچند در لحظات اولیه حرکت وزن 1.7 تنی خودرو خود را نشان می دهد، اما به محض بالارفتن دور موتور شتاب گیری خودرو به شکل قابل قبولی آغاز می شود و این شتاب گیری خوب تا سرعت های بالا نیز ادامه میابد، گیربکس 7 سرعته 2 کلاچه تر تیگو 8 پرومکس نیز می تواند لقب بهترین جعبه دنده 2 کلاچه خودروهای چینی در بازار ایران را به خود اختصاص دهد و در همه شرایط عملکرد هوشمندانه و نرمی از خود نشان می دهد، اما عملکرد این جعبه دنده در حالت تیپ ترونیک همچنان با ایده آل هایی که از این خودرو انتظار می رود فاصله دارد، تیگو 8 پرو مکس دارای چندین حالت رانندگی از جمله Sport، Eco، Normal، Snow، Mud، Offroad و.... است که در هرکدام از این حالت ها، وضعیت نرمی فرمان، کلاچ گیری گیربکس و البته تقسیم نیرو میان محور ها تغییر میکند.
نکته جالب توجه این خودرو اما عملکرد فراتر از حد انتظار سیستم دو دیفرانسیل آن است، این سیستم با هوشمندی مناسب بیشترین چسبندگی ممکن را در شرایط برفی و گلی برای خودرو فراهم میکند تا به خوبی بتوان در شرایط نامناسب جوی روی توانایی های این خودرو حساب باز کرد.
سیستم تعلیق تیگو 8 پرو مکس نیز با اولویت حفظ کیفیت سواری تنظیم شده تا حاصل آن، مواجهه با یکی از نرم ترین کراس اور های فول سایز بازار ایران باشد، هرچند این نرمی زیاد باعث شده تا در سرعت های بالا، محور عقب خودرو در پیچ ها پایداری کامل نداشته باشد و در مانور های تند ناگهانی، در صورت خاموش بودن سیستم کنترل پایداری خطر ساز شود.
تفاوت تیگو 8 پرو مکس با تیگو 8 پرو
مهم ترین تفاوت میان این دو خودرو در بخش فنی خلاصه می شود؛ جایی که تیگو 8 پرو مکس با بهره بردن از یک موتور 2 لیتری توربو به جای 1.6 لیتری، اکنون 57 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور بیشتری دارد. تفاوت بسیار مهم دیگر میان این دو خودرو در وجود سیستم AWD یا همان دو دیفرانسیل در تیگو 8 پرو مکس است که ارزش خرید بالاتری به این خودرو در مقابل تیگو 8 پرو و سایر رقبا می دهد.
در بخش ظاهری نیز مواردی جزئی مانند سپر جلو و جلوپنجره جدید، چراغ عقب های جدید و سراگزوز های 4 تایی تفاوت های موجود میان این دو خودرو را تشکیل می دهند.
تیگو 8 پرو مکس در بازار؛ قیمت و رقبا
تیگو 8 پرو مکس گران ترین، بزرگ ترین، قوی ترین، ایمن ترین و پر آپشن ترین خودروی چینی بازار ایران محسوب می شود. این خودرو توسط مدیران خودرو با گارانتی 7 ساله عرضه شده و از این نظر خودروی ارزشمندی برای نگهداری طولانی مدت به حساب می آید.
تیگو 8 پرومکس در حال حاضر رقیبی در میان کراس اور های چینی داخل بازار ندارد و رقبای قیمتی آن در بازار ایران شامل خودرو های دست دوم مشهوری مانند تویوتا راو 4، نیسان ایکس تریل، میتسوبیشی اوتلندر، رنو کولیوس، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو می شوند.
تیگو 8 پرومکس در مقایسه با رقبای خود از قوای محرکه ای بسیار قدرتمند تر، آپشن های کامل تر، رادار های کامل و سواری نرم تری بهره می برد. از سوی مقابل، رقبای این خودرو مزایایی مانند استهلاک کمتر، حساسیت کمتر نسبت به بنزین، برند معتبر تر و کیفیت ساخت بالاتری برخوردارند.
سلام وقتتون بخیر الان شما همینطوری گفتید اصلا کارشناس واینا درکار نیست پول برای ماشین چینی مگه چینی چشه واقعا بریم سانتافه یاتاق بخریم چرم صندلیش بله من قبول دارم جالب نیست زیاد بعد بنزین ایران آشغاله چه ربطی به معایب ماشین داره
باسلام واحترام.ایا فروش قسطی دارید ؟
سلام روزبخیر الان تو دیماه هستیم ولی هنوز وجود نداره ماشین من به نمایندگی رفتم برای ثبت نام اما پرو داشتن پرو مکس نبود . واینکه واقعا به دست مصرف کننده میرسه یا فقط رانت و دلال بازی هست ؟ من خیلی دودفرانسیل دوست دارم اما نتونستم ثبت نام کنم یه فرم الکی مینويسن و میگن اگه اومد خبر میدیم خیلی به وضوح میشه حس کرد سرکاری هست. اگر اطلاعی دارید ممنون میم بفرمایید تشکر