1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. مقایسه تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم بهمن موتور

مقایسه تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم بهمن موتور

3 شهریور 1401
  • 0

خودروهای کراس اوور چند سالی است که در سراسر دنیا محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و این محبوبیت سبب شده تا شرکت های خودروسازی در سراسر دنیا خودروهای بیشتری در این کلاس معرفی و تولید کنند. در ایران نیز همین رویه اتفاق افتاد و فرصت خوبی شد تا خودروهای چینی نیز در این بازار متلاطم تاخت و تاز کنند. تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم دو خودروی تازه نفس در این کلاس هستند که در این مقاله به مقایسه این دو محصول چینی خواهیم پرداخت.

 

معرفی فونیکس تیگو 7 پرو و بهمن فیدلیتی پرایم

تیگو 7 یکی از محصولات شرکت چینی چری است که توسط مدیران خودرو برای اولین بار در سال 1396 در ایران معرفی شد و به فروش رسید. این خودروی کراس اور به دلیل طراحی مناسب و برخورداری از امکانات رفاهی متعدد توانست طرفداران زیادی را به سوی خود بکشاند. در سال 2020 نسل دوم این خودرو با نام تیگو 7 پرو رونمایی شده و طراحی و ظاهر آن نسبت به نسل قبل کاملا متحول شد. در ایران این خودرو تحت برند فونیکس، زیرمجموعه لوکس مدیران خودرو به فروش می رسد.

 

T1.jpg
تیگو 7 پرو

 

در طرف مقابل خودروی فیدلیتی نیز یک کراس اور چینی بوده که در اصل نام آن جتور X70S است. جتور یکی از زیرمجموعه های شرکت بزرگ چری است که در سال 2018 کار خود را با تولید محصولاتی در سطح نیمه لوکس آغاز کرد. از سال 1400 جتور X70S با نام فیدلیتی پرایم توسط گروه بهمن در دو تیپ 5 نفره و 7 نفره به بازار ایران معرفی شد و توانست فروش قابل قبولی را تجربه کند.

 

F1.jpg
فیدلیتی پرایم

 

مقایسه طراحی ظاهری فیدلتی پرایم و تیگو 7 پرو

از نظر ظاهری تیگو 7 پرو ظاهر جدیدتر و اسپرت تری دارد که آن هم به خاطر سن کمتر از فیدلیتی است. نمای جلوی این خودرو بسیار خشن طراحی شده که نقش اصلی این طراحی بر عهده چراغ های باریک و کشیده جلو است. جلوپنجره خودرو بسیار پهن و به شکل ذوزنقه طراحی شده و داخل آن از طراحی کهکشانی استفاده شده، اما در طرف مقابل فیدلیتی گروه بهمن ظاهر با ابهت و قلدری دارد که المان های اسپرت در آن کمتر دیده می شود. چراغ های جلو با چند خط زاویه دار، متصل به جلوپنجره چهارضلعی و کشیده خودرو طراحی شده است. خطوط برجسته و عضلانی روی کاپوت فیدلیتی باعث شده تا این خودرو بیشتر از تیگو 7 پرو عضلانی به نظر رسد.

 

T2.jpg
تیگو 7 پرو

 

در قسمت کناری وضعیت هر دو خودرو تقریبا یکسان و مشابه یکدیگر است اما فیدلیتی پرایم در این بخش ساده‌تر از خودروی رقیب طراحی شده است. در قسمت رکاب خودرو یک خط برجسته و بزرگ قرار گرفته تا کمی از سادگی این قسمت کاسته شود. رینگ ها از طراحی زیبا و اندازه بزرگی بهره‌مند هستند که کاملا هماهنگ با ظاهر خودرو است. در طرف مقابل تیگو 7 پرو مانند نمای جلو ظاهر پویاتر و اسپرت تری دارد. حجم پردازی های درست و اصولی باعث شده تا فرم مناسب خودرو در این نما حفظ شود. ستون و سقف های خودرو مشکی رنگ هستند و انتهای شیشه درب عقب، روی ستون D خودرو لچکی بزرگی قرار دارد.

 

F2.jpg
فیدلیتی پرایم

 

در نمای عقب باز هم طراحی فونیکس تیگو 7 پرو بروزتر و بر اساس ترند طراحی های امروزی است اما فیدلیتی پرایم ساده تر و کم زرق و برق تر است. تیگو 7 پرو چراغ های متصل به هم و نسبتا باریکی دارد که امروزه در بیشتر خودروها شاهد آن هستیم و سپر عقب خودرو نیز به صورت دو رنگ به همراه چراغ های مه شکن و دو خروجی اگزوز تزیینی طراحی شده است. در طرف مقابل فیدلیتی نمایی نسبتا یکنواخت دارد…چراغ های اصلی به صورت باریک و کشیده طراحی شده که گرافیک داخلی زیبایی نیز دارند و سپر عقب مانند خودروی رقیب میزبان چراغ های مه شکن و دو خروجی اگزوز تزیینی است.

F4.jpg
فیدلیتی پرایم
T4.jpg
تیگو 7 پرو

مقایسه کابین تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم

با ورود به کابین هر دو خودرو شاهد آن هستیم که طراحی بیرونی به داخل هر خودرو سرایت کرده است. کابین فیدلیتی یک کابین بروز و نسبتا ساده اما کابین تیگو 7 پرو یک کابین اسپرت و جوان پسند! هر دو خودرو در مواردی همچون دارا بودن فرمان D کات، صفحه نمایش بزرگ لمسی بیرون زده از داشبورد، صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی مشترک هستند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. علاوه بر طراحی منحصر به فرد هر خودرو در داشبورد میانی، تیگو 7 پرو مواردی همچون لیور دنده الکترونیکی و بخش تنظیم سیستم تهویه مطبوع به صورت تمام لمسی را با خود به همراه دارد که آن هم به خاطر این است که تیگو 7 پرو محصول جدیدتری نسبت به فیدلیتی است. همچنین درون کابین و داشبورد تیگو 7 پرو از دوخت ها و بخش هایی قرمز رنگ استفاده شده تا خودرو از داخل نیز اسپرت باشد.

 

T5.jpg
کابین تیگو 7 پرو

 

نکته دیگر استفاده نسبتا زیاد از پلاستیک خشک در داشبورد فیدلیتی است که این موضوع در تیگو 7 پرو کمتر به چشم میخورد.اما در طرف مقابل فیدلیتی ارگونومی بهتری نسبت به تیگو 7 پرو دارد. همچنین فیدلیتی به لطف فاصله محوری بهتر فضای جادارتری برای سرنشینان خود نسبت به تیگو 7پرو فراهم می کند. ضمن اینکه فیدلیتی به صورت 7 نفره نیز در دسترس علاقه مندان است؛، از این جهت فیدلیتی برای خانواده های پرجمعیت گزینه کارآمدتر و بهتری خواهد بود.

 

F6.jpg
کابین فیدلیتی پرایم

 

مقایسه مشخصات فنی فیدلیتی پرایم و تیگو 7 پرو

این دو خودرو در بخش مشخصات فنی نیز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. پیشرانه هر دو خودرو مشابه یکدیگر و از نوع 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو شارژ است که توانایی تولید 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده تیگو 7 پرو از نوع 9 سرعته CVT بوده و جعبه دنده فیدلیتی از نوع 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک است.

تیگو 7 در نسل اول خود از یک جعبه دنده دوکلاچه خشک مشابه جعبه دنده فعلی فیدلیتی بهره مند بود اما به دلیل مشکلات این نوع از جعبه دنده ها چری تصمیم گرفت در نسل دوم این خودرو از این جعبه دنده CVT که در محصولات دیگر خود مورد استفاده قرار گرفته بود، استفاده کند. متاسفانه همانطور که ذکر کردیم جعبه دنده فیدلیتی از نوع دو کلاچه خشک است که در کنار تعویض دنده های واقعی و هیجان رانندگی بالا، در صورت استفاده نادرست می تواند از نظر استهلاک الک را به دردسر اندازد.

اما جعبه دنده CVT تیگو 7 پرو با اینکه لذت رانندگی جعبه دنده های دوکلاچه را ندارد اما در عوض استهلاک کمتر و مصرف سوخت پایین تری را به ارمغان می آورد. هر دو خودرو نیز به صورت دیفرانسیل جلو تولید می شوند. سیستم تعلیق هر دو خودرو در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک است که سواری خوبی را برای خودروهای کراس اوور فراهم می کند، اما بین این دو خودرو فیدلیتی به علل مختلفی از جمله رینگ های بزرگتر با فاق لاستیک کمتر سواری خشک تری نسبت به تیگو 7 پرو دارد. 

 

T7.jpg
تیگو 7 پرو

 

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی فیدلیتی پرایم و تیگو 7 پرو

هر دو خودرو از نظر امکانات رفاهی جزو خودروهای سطح بالای چینی در بازار ایران هستند. از جمله امکاناتی که این دو خودرو به صورت مشترک دارند می توان به استارت و ورود بدون بدون کلید، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس تلفن همراه، سنسور نور، سنسور باران، مالتی‌مدیا با مانیتور 10.25 اینچی لمسی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، دی‌ لایت، تنظیم حالت رانندگی اکونومی یا اسپرت،درب صندوق‌بار برقی اشاره کرد. 

از نظر ایمنی نیز فیدلیتی پرایم و تیگو 7 پرو به مواردی همچون کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو و ایربگ‌های جانبی سرنشینان جلو مجهز شده‌اند. 

در کل تیگو 7 پرو از تهویه مطبوع دوگانه، کیسه هوای پرده‌ای و نورپردازی کابین نسبت به فیدلیتی بهره مند است اما در مقابل فیدلیتی نیز رادار حرکت بین خطوط، سیستم هشدار نقطه کور و سنسور پا برای درب صندوق بار را داراست. 

 

T6.jpg
امکانات تیگو 7 پرو

 

مقایسه قیمت و بازار فیدلیتی پرایم و تیگو 7 پرو

فیدلیتی پرایم بهمن موتور خودرویی است که عمر بیشتری نسبت به تیگو 7 پرو در بازار ایران دارد و از زمان معرفی تا کنون توانسته محبوبیت بالایی را خصوصا در بازار متلاطم ایران بدست آورد. اما تیگو 7 پرو نسبت به خودروی رقیب خودرویی جدیدتر است که جایگزین نسل قبلی خود شده که آن نسل نیز توانست در ایران فروش قابل قبولی را کسب کند. از نظر طراحی و ظاهر تیگو 7 پرو بیشتر مخصوص جوان ها و کسانی است که خودروهای با طراحی روز و اسپرت را می پسندند اما در مقابل فیدلیتی پرایم مخصوص خانواده هاست و از نظر طراحی ساده‌تر و با ابهت تر از تیگو 7 پرو است. کسانی که دنبال فضای کابین بیشتر و رانندگی لذت بخش تر هستند فیدلیتی گزینه‌ای مناسب برای این افراد است اما در مقابل کسانی که رانندگی کم استهلاک و آرامی را می خواهند باید به سراغ تیگو 7 پرو بروند که این موارد با طراحی هر دو خودرو متناقض است.

منبع car.ir


نظرات