1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. مقایسه دنا و پژو پارس سال

مقایسه دنا و پژو پارس سال

19 اردیبهشت 1401
  • 2

اگر سمند را اولین خودروی ملی بنامیم، پس از سورن که همان سمند بزک شده بود دنا سومین خودروی تولید ایران خودرو محسوب می‌شود که در ابتدا مانند سورن قرار بود فیس لیفتی برای سمند محبوب باشد اما پس از کش و قوس‌های فراوان به عنوان یک خودروی جدا از سمند به بازار عرضه شد و از همان ابتدای عرضه به بازار مانند سمند محبوبیت خوبی را میان ایرانیان پیدا کرد. از طرفی پژو پارس یا همان پژو پرشیا نیز که خود نسخه‌ای فیس لیفت از پژو 405 محسوب می‌شود در بازار ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. این دو خودرو با اینکه تولید یک کارخانه هستند اما همیشه رقیب یکدیگر محسوب شده و در مقابل هم قرار می گیرند. پس از معرفی دنا شاهد این بودیم که ایران خودرو میان خودروهای تولیدی خودش رقابتی ایجاد کرده و درصدی از طرفداران پژو پارس را به سوی این خودرو کشانده است.

در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه دنا با پارس بپردازیم و مزایا و معایب این دو خودرو پرطرفدار بازار ایران را معرفی کنیم.  

 

نمای جلو خودروی دنا

 

نمای کناری پژو پارس سفید

 

مقایسه طراحی ظاهری دنا با پژو پارس XU7

پلتفرم هر دو این خودروها همان پلتفرم قدیمی پژو 405 است که از چند دهه قبل تاکنون ایران خودرو به آن وفادار بوده و از آن دل نکنده است! اما از نظر ظاهری این دو خودرو تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. در بخش جلوی دنا طراحی با خطوط شکسته زیادی صورت گرفته است و چراغ‌ها ظاهری نسبتا خشن و جدی دارند.

جلوپنجره خودرو به صورت دو تکه طراحی شده و در قسمت بالا علاوه بر اینکه اطراف جلو پنجره با یک خط کرومی تزئین شده لوگوی ایران خودرو نیز وسط این بخش قرار گرفته است. قسمت دیگر نیز پایین سپر تعبیه شده که دو طرف آن نیز چراغ‌های مه شکن قرار گرفته‌اند. درب کاپوت نیز با چند خط نسبتا عمیق طراحی شده تا چهره میراث دار سمند را عضلانی‌تر جلوه دهد.

در طرف مقابل پژو پارس طراحی ساده‌تری نسبت به دنا دارد که در طراحی این خودرو از پژو 406 الهام گرفته شده است. چراغ‌های جلو فرم کشیده‌ای دارند و با جلوپنجره خودرو که آن هم کشیده طراحی شده، ظاهر این خودرو را ساده و قابل قبول کرده است. وسط جلو پنجره خودرو نیز لوگوی قدیمی کمپانی پژو قرار گرفته است. سپر این خودروی سدان پرطرفدار نیز نسبت به رقیبش ظاهر ساده‌ای دارد و میزبان مه‌شکن‌ها و محل قرارگیری پلاک است.

 

نمای سه رخ جلوی خودرو دنا از نزدیک.webp

 

نمای سه رخ جلو خودروی پارس از نزدیک.webp

 

در نمای جانبی سادگی در هر دو خودرو بیش از پیش واضح است. نمای جانبی دنا همان سمند است تنها با دستگیره‌های درب جدید و آینه‌های جانبی مشابه سورن! یک خط خیلی کم عمق از انتهای چراغ عقب شروع شده و با گذشتن از دستگیره درب‌ها تا چراغ‌های جلوی خودرو کشیده شده است. خط دیگری نیز گلگیر عقب را به گلگیر جلوی خودرو متصل کرده و نمای جانبی دنا را عضلانی کرده است. رینگ‌های خودرو 15 اینچی هستند که البته امکان این بود که کمی سایز آنها بزرگتر باشد تا نمای جانبی خودرو بهتر شود.

در طرف دیگر نیز نمای جانبی همان پژو 405 است و فقط رکاب درب‌ها جدید شده، زه روی درب‌ها بزرگ‌تر شده و دستگیره‌ها نیز همرنگ بدنه شده‎اند. لازم به ذکر است که آینه‌های جانبی نیز جدید شده‌اند.

 

نمای کناری خودرو دنا.webp

 

نمای سمت راننده پژو پارس.webp

 

به نمای عقب این دو خودرو که می‌رسیم دنا شرایط بروزتری دارد. چراغ‌های عقب به صورت مثلثی و یک تکه با گرافیک داخلی قابل قبول طراحی شده‌اند. درب صندوق نیز دهانه خوبی دارد و روی آن تنها محل نصب پلاک تعبیه شده است. سپر این خودرو اما بسیار ساده، بزرگ و ناهماهنگ با سایر بخش‌هایش طراحی شده که در قسمت پایین آن یک دیفیوزر ساده مشکی و تنها یک چراغ مه‌شکن در وسط قرار گرفته است.

در نمای عقب پژو پارس نیز چراغ‌های عقب ظاهر ساده و کشیده‌ای دارند و به صورت یک تکه طراحی شده‌اند. سپر خودرو برخلاف پژو 405 دیگر میزبان محل نصب پلاک نیست و این قست به روی درب صندوق عقب خودرو، میان چراغ‌های عقب آمده است.

 

عقب خودرو دنا.webp

 

نمای سه رخ عقب پارس.webp

 

مشخصات فنی دنا و پژو پارس

در بخش مشخصات فنی دنا شرایط بهتر و بروزتری نسبت به پژو پارس XU7 دارد. سومین خودروی ملی ایران خودرو از همان موتور ملی معروف یعنی EF7 بهره‌مند است که این موتور 4 سیلندر 1645 سی سی توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع 5 سرعته دستی است که نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. در شرایط استاندارد شتاب 0 تا 100 این خودرو نیز حدود 12 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن هم 7/43 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

در طرف مقابل پژو پارس سال مجهز به موتور قدیمی XU7 است. این موتور 4 سیلندر که 1761 سی سی حجم دارد می‌تواند 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. جعبه دنده نیز از نوع 5 سرعته دستی است که قدرت موتور را به چرخ‌های جلوی خودرو می‌رساند. شتاب 0 تا 100 این خودرو در شرایط استاندارد حدود 11 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن هم حدود 9/1 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

 

موتور خودرو دنا  نمای نزدیک.webp

 

موتور پژو پارس از نزدیک.webp

 

مقایسه کابین دنا و پژو پارس

در بخش کابین، دنا نسبت به پژو پارس برتری دارد. در داشبورد دنا شاهد یک صفحه نمایش لمسی بزرگ هستیم که دو طرف آن دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو به صورت عمودی و کشیده قرار گرفته‌اند. زیر مانیتور خودرو نیز چند کلید از جمله فلاشر خودرو تعبیه شده و پس از آن قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته است. غربیلک فرمان طراحی چهارشاخه با تزئینات کرومی دارد که روی آن نیز کلیدهای کنترلی سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل خودرو قرار دارند. صفحه کیلومتر شمار نیز به صورت چهار دایره بزرگ و کوچک به همراه یک کامپیوتر سفری تشکیل شده که ظاهر و خوانایی قابل قبولی دارد.

در طرف مقابل پژو پارس با اینکه از سال 1393 به کل طراحی داشبورد تغییر کرد اما هنوز نسبت به دنا در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. از جمله این تغییرات می‌توان به عوض شدن کامل داشبورد، تغییر رو دری‌ها و غربیلک فرمان جدید اشاره کرد. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفته‌اند و زیر آن‌ها سیستم پخش خودرو به همراه بلوتوث نیز قرار دارد. بخش زیرین داشبورد هم قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک قسمت برای قرار دادن وسایل است. غربیلک فرمان به صورت چهار شاخه به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مولتی مدیا است که ظاهر قابل قبولی را میان خودروهای تولید داخل دارد.

متریال استفاده شده و کیفیت مونتاژ در هر دو خودرو متاسفانه شرایط خوبی ندارد و از این نظر این دو خودرو نمره قابل قبولی را دریافت نمی‌کنند. اما از نظر فضای کابین، هر دو خودرو جادار و مناسب خانواده‌ها هستند و سرنشینان ردیف جلو و عقب در هر دو خودرو فضای نسبتا راحتی دارند.

 

مانیتور، داشبرد، فرمان و پشت آمپر دنا.webp

 

داشبرد، فرمان و پشت آمپر پژو پارس.webp 

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز کفه ترازوی دنا سنگین‌تر از پژو پارس است. این خودرو مجهز به مانيتور تصويري با قابليت پخش فايل هاي تصويري داراي قابليت استفاده از سيستم رهياب، فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي، كروز كنترل، دريچه تهويه براي سرنشينان عقب، آينه هاي جانبي برقي و راهنمادار و تاشونده اتوماتيك، سنسور عقب، دوربین دنده عقب، رينگ آلومينيومي 15 اينچی، صندلي‏هاي راننده و سرنشين جلو بصورت كاملا برقي، پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه، تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل، تودوزي مخمل، دسترسي به صندوق عقب، باز كن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ و قطعات دكوراتيو طرح چوب است. البته لازم به ذکر است کروز کنترل که در ابتدا به صورت ثابت روی این خودرو بود اکنون به عنوان یک آپشن قابل سفارش برای این خودرو است و به صورت رایج روی آن قرار نمی‌گیرد!

در طرف مقابل پژو پارس سال نیز به امکاناتی نظیر سنسور دنده عقب، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، تنظيم برقي پشتي صندلي جلو، قفل شدن درب‌ها پس از حرکت، آينه هاي جانبي برقي تاشو راهنمادار، سیستم تهویه اتوماتیک، كليدهاي كنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ مه شكن جلو و عقب و شیشه های سولار مجهز شده که نسبت به دنا جایگاه پایین‌تری دارد.

در بخش ایمنی نیز این دو خودرو توسط هیچ سازمانی مورد تست و بررسی قرار نگرفته‌اند و ایمنی آن‌ها در حاله‌ای از ابهام است اما در آمار و شدت تصادفات هر دو خودرو آنچنان مطمئن نیستند. امکانات ایمنی این دو خودرو نیز شامل مواردی همچون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت می‌شود.

 

شرایط بازار دنا و پژو پارس سال

دنا در اردیبهشت ماه 1401 قیمتی در حدود 206 میلیون تومان با کروز کنترل و پژو پارس سال قیمتی در حدود 170 میلیون تومان را دارند. از نظر بازار خرید و فروش چه در نسخه‌های صفر و چه در نسخه‌های کارکرده این دو خودرو رونق خوبی دارند و همیشه خواهان داشته‌اند. از نظر خدمات پس از فروش نیز این دو خودرو شرایط مطلوبی دارند و فراوانی قطعات آنها نیز مناسب است.

 

نمای سه رخ جلو دنا.webp

 

نمای سه رخ جانبی پژو پارس سفید.webp

 

 سخن پایانی مقایسه مقایسه ماشین دنا با پژو پارس

دنا و پژو پارس سال دو سدان از خودروهای تولیدی ایران خودرو هستند که پلت فرم مشترک اما ظاهری متفاوت با یکدیگر دارند. از مزایای این دو خودرو می‌توان به بازار خرید و فروش پر رونق، خدمات پس از فروش مناسب، امکانات رفاهی قابل قبول و سواری قابل قبول اشاره کرد. از طرفی هر کدام نقاط ضعفی نیز دارند خصوصا اینکه پلت فرم هر دو خودرو بسیار قدیمی است. دنا کیفیت ساخت پایینی دارد و در برخی موارد نیز ایرادات الکتریکی و مونتاژی داشته است. در طرف مقابل پژو پارس XU7 نیز نسبت به دنا موتور پر مصرفی دارد و سوختن واشر سرسیلندر نیز یکی از مشکلات رایج این خودرو است.

لازم به ذکر است که ایران خودرو به زودی قصد دارد تا پژو پارس سال را با موتور جدید XU7P که در واقع نسخه بروزرسانی شده پژو پارس XU7 است را به بازار عرضه کرده و این خودرو را جایگزین نسخه قدیمی با موتور XU7 کند. 

در این مقاله سعی کردیم تا به مقایسه و تفاوت ماشین دنا با پژو پارس بپردازیم. لازم به ذکر است که مقایسه دنا با پژو پارس lx، مقایسه دنا با پژو پارس elx و مقایسه دنا با پژو پارس tu5 را شاید بتوان در اولویت‌های بعدی قرار داد چراکه موتور EF7 و XU7 از نظر پرفورمنس شباهت بیشتری دارند و از طرفی این دو خودرو هنوز روی خط تولید ایران خودرو هستند. 

منبع car.ir


نظرات

  • شهرام شهرام (20 اردیبهشت 1401 ساعت 17:37)

    دنا از همه لحاظ از این پارس بیریخت سر تره .هم طراحی هم امکانت و از همه مهم تر موتور .ef7 ,واقعا موتور بسیار فوق العاده ایه و اصلا نمیشه با tu5 مقایسش کرد . من خودم دنا مدل 94 داشتم رو موتور وبرخی دیگه از قطعاتش مارک بوش المان حک بود الانم پژو پارس دارم چون دنا به خاطر نیاز مالی فروختم . از لحاظ امکانات که پار س یک اتوفلاشر جز امکاناتش حساب میشه تو کاتالگ ایران خودرو برای دنا با اینکه داره انقدر امکانات دنا زیاد(نسبت به پارس) که حتی تو کتالوگش نیاوزده.

  • متین متین (19 اردیبهشت 1401 ساعت 21:45)

    چه مقایسه مسخره ای یک پیچ چرخه دنا به صد تا پژو کاغذی میرزه