1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. چری
  4. تیگو 7

مشخصات تیگو ۷

  • کلاس بدنهشاسی بلند
  • کلاس اتومبیلJ Segment
  • تعداد نسل ها (بازار ایران)2 نسل
  • سال های تولید1396 - اکنون
درباره چری تیگو 7

تیگو ۷ یکی دیگر از محصولات شرکت چری است که برای اولین بار در سال 2012 به عنوان یک نسخه مفهومی تحت نام TX در نمایشگاه پکن معرفی شد و سپس حدود 4 سال بعد نسخه رسمی این خودرو با نام تیگو ۷ در سال 2016 در همان نمایشگاه معرفی شد. این خودروی کراس اوور پرطرفدار در سال 1396 توسط شریک چری در ایران یعنی مدیران خودرو در ایران معرفی و عرضه شد.

 

مزایا و معایب تیگو ۷

+ طراحی ظاهری قابل قبول
+ امکانات رفاهی متعدد
+ ایمنی بالا
+ شتاب مناسب
+ خدمات پس از فروش بهتر نسبت به بعضی رقبا

- بازار دست دوم کم رونق خصوصا با عرضه مدل های جدیدتر

- تعلیق نسبتا خشک

- نبود سیستم AWD
- مشکلات نگهداری از گیربکس دوکلاچه خشک

مشخصات انواع تیگو ۷

تیگو ۷ ابتدا تنها در تیپ اکسلنت به فروش می رسید اما در سال 1397 مدیران خودرو تیپ دیگری از این خود را با پسوند IE به سبد محصولات خود اضافه کرد که این خودرو تنها از نظر امکانات سطح بالاتری نسبت به تیپ قبلی داشت. سرانجام در سال 1400 مدیران خودرو پس از معرفی برند لوکس خود با عنوان فونیکس اقدام به معرفی نسل دوم این خودروی محبوب کرد و در نهایت فونیکس تیگو ۷ پرو تبدیل به سومین عضو این خانواده شد. تیگو ۷ از نظر ظاهر، مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی سطح بالاتری نسبت به تیگو ۵ داشت و تا قبل از رونمایی از فونیکس تیگو ۸ پرو، این خودرو پرچمدار محصولات چری در ایران بود.

 

تیگو ۷ اکسلنت.webp
تیگو 7 اکسلنت

تیگو ۷ اکسلنت

اولین تیپ از تیگو 7 همین تیپ اکسلنت بود که همانطور که اشاره کردیم در سال 1396 در ایران رونمایی و عرضه شد. تولید این خودرو تا سال 1397 ادامه داشت و در نهایت با معرفی تیپ IE این خودرو از خط تولید مدیران خودرو کنار رفت.

 

نمای عقب تیگو ۷ اکسلنت.jpg
نمای عقب تیگو ۷ اکسلنت

 

داخل کابین تیگو 7 اکسلنت.jpg
کابین تیگو 7 اکسلنت

مشخصات فنی تیگو ۷ اکسلنت

از نظر مشخصات فنی تیگو ۷ اکسلنت مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ بوده که حداکثر توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را داراست. این نیرو از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه تنها به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد این خودرو در حدود 10.9 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

حجم موتور 1.5 لیتر
نوع موتور بنزینی توربوشارژ
قدرت  144 اسب بخار
گشتاور 210 اسب بخار

مشخصات گیربکس تیگو ۷ اکسلنت

نوع جعبه دنده دوکلاچه اتوماتیک ۶ سرعته
سیستم حرکتی  موتور جلو گیربکس جلو

سیستم ترمزهای تیگو ۷ اکسلنت

نوع ترمز ABS / EBD
ترمز عقب و جلو دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان تیگو ۷ اکسلنت

تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب چند اتصالی
سیستم فرمان برقی

عملکرد خودرو

حداکثر سرعت 185 کیلومتر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۹ ثانیه
استاندارد آلایندگی یورو ۵
مصرف ترکیبی ۶.۵ لیتر

ابعاد تیگو 7 اکسلنت

طول 4432 میلیمتر
عرض 1837 میلیمتر
ارتفاع ۱۶۷۰ میلیمتر
وزن خالص 1440 کیلوگرم
حجم باک 57 لیتر
قطر رینگ 17 اینچ
حجم صندوق عقب -
تعداد سرنشین 5 نفر

 

امکانات رفاهی و ایمنی تیگو ۷ اکسلنت

تیگو ۷ اکسلنت در بخش آپشن ها و امکانات ایمنی از صفحه نمایش مالتی مدیا 9 اینچی لمسی با امکان نمایش 360 درجه ، بلوتوث، نمایشگر 4.8 اینچی پشت آمپر، سقف پانوراما، سنسورهای پارک جلو و عقب، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به زنون، چراغ‌های مه‌شکن تطبیق پذیر با حرکت فرمان، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، صندلی راننده با تنظیمات برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، برف‌پاک‌کن هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری و دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی، کیلس و استارتر دکمه‌ای، چراغ خوش‌آمدگویی، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی مثل اسپرت و اکونومیک، فرمان برقی و آینه‌های تاشو برقی بهره میبرد. این خودرو موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف C-NCAP شده است.

 

مشخصات تیگو ۷ ie.webp
تیگو ۷ IE

تیگو ۷ IE (آی ای)

دومین و آخرین تیپ از نسل اول تیگو ۷ که پایش به جاده های ایران باز شد تیگو ۷ IE بود که در سال 1397 رونمایی شد و تا اواخر سال 1399 نیز تولید شد.

 

مشخصات فنی تیگو ۷ IE

از نظر فنی این تیپ با تیپ قبلی هیچ تفاوتی نداشته و از همان پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ بهره می برد. این پیشرانه توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را داشته و این قدرت از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه فقط به محور جلوی خودرو منتقل می شود.

 

بررسی طراحی ظاهری و کابین

در بخش طراحی ظاهری هم تیگو ۷ IE کاملا مشابه با تیگو 7 اکسلنت بوده و همان طراحی هماهنگ و جسورانه را دارد. اما با ورود به کابین این خودرو اندک تفاوت ها با نسخه قبلی نمایان می شوند. همانطور که اشاره شد این تیپ تنها امکانات بیشتری نسبت به تیپ قبلی داشته و به همین سبب دیگر در این نسخه خبری از ترمز پارک دستی در کنسول میانی نیست و یک کلید برای ترمز پارک برقی آن تعبیه شده است. فضای کلی کابین مدرن و بروز است و همچنین در بیشتر قسمت ها از متریال با کیفیت استفاده شده است.

 

تیگو ۷ IE.webp
صندوق تیگو ۷ IE

 

کابیت تیگو ۷ ie.webp
کابین تیگو 7 IE

 

امکانات تیگو ۷ IE

این خودرو در بخش امکانات رفاهی به صفحه نمایش چند منظوره 9 اینچی لمسی با امکان نمایش 360 درجه محیط پیرامونی، بلوتوث، نمایشگر 4.8 اینچی پشت آمپر، سقف پانوراما، سنسورهای پارک جلو و عقب، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به زنون، چراغ‌های مه‌شکن تطبیق پذیر با حرکت فرمان، ترمز دستی برقی مجهز به سیستم اتوهلد، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، صندلی راننده با تنظیمات برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، برف‌پاک‌کن هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری و دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی، کیلس و استارتر دکمه‌ای، چراغ خوش‌آمدگویی، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی مثل اسپرت و اکونومیک، فرمان برقی و آینه‌های تاشو برقی مجهز شده است.

 

تیگو ۷ پرو.webp
تیگو ۷ پرو

تیگو ۷ پرو

تیگو ۷ پرو نسل دوم تیگو ۷ محسوب می شود که در سال 2020 رونمایی شد. شرکت مدیران خودرو نیز که قصد داشت با شروع قرن جدید یک خانه تکانی اساسی انجام دهد و محصولات جدید چری را به ایران عرضه کند، در سال 1401 اقدام به عرضه این خودرو کرد با برند جدید خود یعنی فونیکس کرد.

 

مشخصات فنی تیگو ۷ پرو

فونیکس تیگو ۷ پرو در بخش مشخصات فنی مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ شده که این پیشرانه توانایی تولید 157 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو از نوع اتوماتیک CVT شده که قابلیت شبیه سازی 9 سرعت را دارد و قدرت پیشرانه را کماکان تنها به چرخ های جلو منتقل می کند. شتاب فونیکس تیگو ۷ پرو حدود 11 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

 

بررسی طراحی بدنه تیگو ۷ پرو

از نظر ظاهری، طراحی تیگو ۷ پرو نسبت به نسل قبل خود کاملا دگرگون شده و خوشبختانه ظاهر به مراتب جذاب تر و خشن تری نسبت به قبل پیدا کرده است. نمای جلو بواسطه چراغ های نسبتا باریک و کشیده و جلوپنجره پهن و بزرگ نسبت به نسل قبل اسپرت تر و تهاجمی تر شده و خوشبختانه هماهنگی خوبی نیز میان نماهای این خودرو حاکم است. چراغ های عقب نیز بر اساس ترند روز دنیا طراحی شده که ظاهری کشیده و بهم پیوسته دارند.

 

نمای عقب تیگو ۷ پرو.webp
نمای عقب تیگو ۷ پرو

 

بررسی طراحی کابین تیگو ۷ پرو

با ورود به کابین تیگو۷ پرو با سبک طراحی جدید چری مواجه می شویم که خصوصا داشبورد واقعا ظاهر بروز و جذابی دارد. همچنین درون کابین از برخی قطعات دکوراتیو قرمز هم استفاده شده که سبب شده تا این بخش نمایی اسپرت به خود گیرد. طراحان چری سادگی را الگوی کار خود قرار داده و مانند نسل قبلی از بکار بردن دکمه های اضافه پرهیز کرده‌اند. متریال به کار رفته درون کابین کیفیت قابل قبولی دارند و همچنین فضای کابین نیز جادار و مناسب خانواده هاست.

 

تیگو ۷ پرو کابین.webp
کابین تیگو ۷ پرو

 

امکانات رفاهی تیگو ۷ پرو

این خودرو در به امکاناتی از جمله دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک پیرامونی، سقف پانوراما، سنسورهای نور و باران، ترمزدستی برقی مجهز به سیستم اتوهلد، سامانه کنترل حرکت در شیب، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری و دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی، کیلس و استارتر دکمه‌ای، چراغ خوش‌آمدگویی و چراغ بدرقه، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، فرمان برقی، شارژ وایرلس، آینه الکتروکرومیک، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم کمکی EBA، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای و صفحه نمایش بزرگ لمسی 10.25 اینچی مجهز شده است.

 

قیمت تیگو ۷ و بازار

چری تیگو ۷ را می توان یکی از موفق ترین خودروهای چری و مدیران خودرو در ایران دانست که بواسطه نکات مثبتی مانند طراحی قابل قبول و همچنین امکانات رفاهی و ایمنی بالا توانست اعتماد مردم را جلب کرده و به فروش خوبی دست پیدا کند. همچنین این خودرو برخلاف نسخه های تنفس طبیعی دیگر برادر خود یعنی تیگو 5 بخاطر بهره مندی از پیشرانه توربوشارژ و همچنین جعبه دنده دوکلاچه در نسل اول خودروی نسبتا تر و فرزی است و علاوه بر خانواده ها می تواند گزینه خوبی برای جوانانی که خواهان یک خودروی کراس اور هستند باشد. البته لازم به ذکر است این خودرو خصوصا در نسل اول با وجود رقبای بروزتر اکنون دیگر بازار دست دوم پر رونقی ندارد.