1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. مقایسه ساینا و کوییک؛ نوادگان پراید

مقایسه ساینا و کوییک؛ نوادگان پراید

20 اردیبهشت 1401
  • 0

چند سال پس از معرفی و عرضه تیبا و تیبا 2 به عنوان فرزندان خودروی محبوب پراید به بازار ایران که انتقاد های زیادی نیز به طراحی آن ها شد سایپا تصمیم گرفت خودروهای جدیدی در قالب فیس لیفت را جایگزین خانواده تیبا کند. در سال 1395 سایپا ابتدا ساینا و سپس کوییک را معرفی کرد که هر دو با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شدند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه ساینا و کوییک بپردازیم و همچنین مزایا و معایب آن ها را بررسی کنیم.

 

نمای سه رخ جلو از بالا کوییک نقره ای

 

نمای سه رخ روبرو ساینا نقرآبی.webp

 

در بازار خودروی ایران ساینا و کوییک همیشه طرفداران خود را داشته و دارند. چرا که این دو خودروی تولید گروه خودروسازی سایپا نکات برجسته ای همچون قیمت مناسب به نسبت سطح بازار و خدمات پس از فروش خوب را به نسبت سایر رقبای خود دارند. ساینا یک خودروی سدان است که روی پلتفرم X200 ساخته شده و در واقع نسخه بروز رسانی شده تیبا صندوقدار است. همچنین کوییک نیز در اصل یک هاچ بک کوچک شهری است که سایپا سعی داشت با اضافه کردن جزئیاتی مانند روف ریل و فلاپ های پلاستیکی در سراسر خودرو آن را در دسته خودروهای هاچ بک کراس جای دهد.

 

مقایسه طراحی ظاهری ساینا و کوییک

همانطور که اشاره کردیم این دو خودرو فیس لیفتی از تیبا و تیبا 2 هستند که بر روی پلتفرم آشنای X200 ساخته شده‌اند. ساینا و کوییک در واقع همانند تیبا و تیبا 2، یک خودرو در دو نسخه سدان و هاچ بک هستند و بخاطر همین نیز شباهت بسیاری در خیلی نقاط دارند. در نمای جلو طراحی چراغ های جلوی هر دو خودرو یکی است اما گرافیک داخلی چراغ ها در دو خودرو متفاوت است. در قسمت جلو پنجره، ساینا از خطوط زاویه دار و شکسته بهره می برد و طراحی کشیده تر و بزرگتری نیز دارد که تا درب کاپوت کشیده شده اما کوییک جلوپنجره کوچک‌تری دارد که با خطوطی منحنی طراحی شده و داخل آن نیز با دو خط کرومی تزئین شده است. طراحی سپر در این دو خودرو متفاوت است و در ساینا شاهد سپری با خطوط موازی و شکسته هستیم که ورودی هوای موتور مانند جلو پنجره خودرو کشیده طراحی شده است. مه شکن ها نیز به صورت دایره در دو طرف سپر داخل یک حاشیه برجسته متصل به ورودی هوا تعبیه شده‌اند.

در کوییک سپر طراحی ساده تری دارد و خبری از خطوط شکسته روی سپر خودرو نیست. محل نصب پلاک در کوییک به رنگ مشکی و متصل به ورودی هوا طراحی شده است. همچنین مه شکن ها نیز بروز شده‌اند و به همراه یک قسمت دوکی شکل تعبیه شده اند که در بعضی از تیپ های کوییک محل نصب چراغ های روز است. در پایین ترین قسمت سپر کوییک نیز یک دیفیوزر نقره ای قرار گرفته است. اما درب کاپوت در هر دو خودرو یکسان بوده و تغییری نکرده است.

 

نمای سه رخ جلو کوییک سفید.webp

 

نمای سه رخ جلو ساینا بژ.webp

 

نمای جانبی ساینا بخاطر کلاس بدنه‌اش زرق و برق کمتری دارد. همانطور که اشاره کردیم به علت اینکه پلتفرم هر دو خودرو یکی است طراحی درب های جانبی نیز کاملا شبیه به یکدیگر هستند. وجود قسمت های پلاستیکی مشکی رنگ روی گلگیرها و رکاب کوییک به همراه یک روف ریل باعث شده‌ تا جذابیت بصری کوییک بیشتر از ساینا شود. همچنین یکی از نکات مثبت کوییک عوض شدن دستگیره درب هاست که این مورد در ساینا وجود ندارد.

 

نمای کناری ماشین کوییک سفید.webp

 

نمای سمت شاگرد ساینا نقرآبی.webp

به نمای عقب که می رسیم بیشترین تفاوت در این دو خودرو را شاهد هستیم. جدای از اینکه ساینا صندوقدار است و کوئیک یک خودروی هاچ بک کراس، جزئیات در این دو خودرو نیز به شدت متفاوت هستند. چراغ های عقب کوییک به صورت دو تکه همراه با گرافیکی بروزتر از ساینا است اما ساینا چراغ های عقب یک تکه ای دارد که در نسخه های قدیمی از طراحی ساده‌ بهره می برد ولی خوشبختانه در نسخه های S کمی قابل تحمل شده‌اند! از دیگر نکات طراحی مثبت کوییک به نسبت ساینا طراحی سپر عقب است که کوییک از یک قسمت مشکی رنگ بزرگ که دو طرف آن نیز مه شکن های عقب تعبیه شده‌اند بهره می برد و در قسمت پایین آن نیز یک دیفیوزر کرومی قرار گرفته اما ساینا معمولی تنها به چند خط موازی و دو مه شکن لوزی شکل بسنده کرده است.

 

نمای سه رخ عقب کوییک سفید.webp

 

نمای سه رخ عقب ساینا سفید.webp

 

مقایسه مشخصات فنی ساینا و کوییک

در بخش فنی تفاوتی میان این دو برادر وجود ندارد. هر دو از همان موتور معروف M15 ساخت شرکت مگاموتور بهره مند هستند. این موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1/5 لیتر حجم دارد و توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را به ترتیب در دور موتورهای 5300 و 4300 داراست. هر دو خودرو نیز دیفرانسیل جلو و مجهز به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی هستند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آنها نیز در حدود 1/7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

با اینکه موتور این خودروها بازدهی پایینی نسبت به سایر خودروهای بازار ایران دارند اما به دلایلی همچون هزینه نگهداری پایین، حساس نبودن به بنزین ایران، در دسترس بودن قطعات و تعمیر آسان همیشه جزو پرطرفدارها هستند.

 

موتور کوییک از نزدیک.webp

 

موتور ساینا از نزدیک.webp

 

مقایسه داخل ساینا و کوییک

در بخش فضای کابین در نسخه های پایه هر دو خودرو شاهد ظاهری یکسان و مشابه هستیم. البته که این طراحی کابین نسبت به پراید و تیبا کمی زیباتر شده است اما یکی از نقاط منفی بزرگ که در هر دو خودرو نیز دیده می شود کیفیت پایین متریال داخلی است. از نظر ظاهری اما با یک داشبورد ساده روبرو هستیم که در بالاترین قسمت داشبورد همان ساعت دیجیتالی معروف پراید ارثیه جاودان در این خودروهاست. همچنین دو دریچه هوای تهویه مطبوع کمی نا هماهنگ با دیگر ادوات کابین در زیر ساعت قرار گرفته‌اند و زیر آنها نیز چند کلید از جمله فلاشر خودرو تعبیه شده‌اند. در بخش پایینی داشبورد نیز سیستم پخش خودرو به همراه سیستم تهویه مطبوع برقی خودرو قرار دارند.

غربیلک فرمان در هر دو خودرو طراحی سه شاخه کاملا ساده و خسته کننده‌ای دارد. پشت آمپر نیز در این دو خودرو طراحی کاملا مشابهی دارد. لازم به ذکر است که طراحی داشبورد و کابین در نسخه های جدیدتر ساینا و کوییک که با پسوندهای S و G شناخته می شوند تغییر کرده و به مراتب زیباتر و جذاب تر شده‌اند.

 

داشبرد و فرمان ساینا ex.webp

 

ندلی های ردیف عقب ساینا معمولی.webp

 

با اینکه ابعاد ذکر شده در کاتالوگ این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است اما فضای کابین این دو برادر تقریبا یکی است و آن اختلاف ابعاد در ارتفاع بیشتر کوییک و صندوق عقب بزرگتر ساینا خلاصه می شود. بنابراین فضای هر دو ردیف جلو و عقب در ساینا و کوییک تقریبا برابر است و تنها کوییک بخاطر هاچ بک بودن و کم نشدن ارتفاع سقف در انتها فضای سر بیشتری نسبت به ساینا دارد اما در کل فضای عقب هر دو خودرو برای افراد با قد بلند ممکن است آزار دهنده باشد. همانطور که اشاره کردیم در مقایسه صندوق عقب ساینا و کوییک، این ساینا است که سر بلندتر از برادر دیگرش است.

از نظر وزن نیز کوییک کمی سنگین تر از ساینا است. ساینا 1050 کیلوگرم و کوییک 1065 کیلوگرم وزن دارند. 

 

فضای صندوق عقب ساینا ex قرمز.webp

 

فضای صندوق عقب کوییک معمولی.webp

 

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی ساینا و کوییک

امکانات رفاهی ساینا و کوییک در نسخه های پایه تا حدود زیادی شبیه به هم هستند. این دو خودرو از امکاناتی نظیر:

حسگر پارک عقب، چراغ‌های مه شکن در هر دو انتها، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو و عقب به علاوه پورت USB، سی دی خوان، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، گرم‌کن شیشه عقب و شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب بهره می برند.

البته لازم به ذکر است که امکانات رفاهی در مدل های فول این دو خودرو نیز که شامل رینگ‌های آلومینیومی، فرمان D کات با کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا به همراه مانیتور، دوربین دنده عقب و رهیاب ماهواره‌ای است با یکدیگر مشابه هستند.

ساینا و کوییک در بخش امکانات ایمنی نیز تا حد زیادی شبیه به هم هستند و از امکاناتی مانند سیستم ترمز جلو دیسکی، سیستم ترمز عقب کاسه‌ای، سیستم ترمز ABS + EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی و کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع بهره می برند. البته که ایمنی این دو برادر نیز اصلا مناسب نیست و در سطح بسیار پایینی قرار می گیرند.

 

شرایط بازار ساینا و کوییک

از نظر بازار خرید و فروش چه در نسخه های صفر کیلومتر و چه در نسخه های کارکرده شرایط  هر دو خودرو بسیار مطلوب است. این دو برادر همانطور که اشاره شد جزو خودروهای اقتصادی بازار کشور هستند و افراد زیادی خریدار خودرو در این رنج هستند. ساینا و کوییک نیز بخاطر خدمات پس از فروش بسیار خوب، استهلاک پایین و تعمیرات آسان همیشه پرطرفدار بوده‌اند.

 

نمای سه رخ جلو ساینا معمولی سفید.webp

 

نمای سه رخ جلو کوییک معمولی سفید.webp

 

سخن پایانی

ساینا و کوییک همانطور که اشاره کردیم دو خودروی اقتصادی در بازار ایران هستند. این دو خودرو که در اصل نسخه های بروز رسانی شده تیبا و تیبا 2 می باشند از نظر طراحی ظاهری و کابین و همچنین از نظر کیفی خودروهای کاملا معمولی و بلکه ضعیفی هستند. تنها تفاوت این دو خودرو از نظر طراحی ظاهری خصوصا در بخش عقب و کلاس بدنه است که سبب شده تا هر کدام طرفداران خاص خود را داشته باشند. در واقع این دو خودرو به غیر از تفاوت های ذکر شده ارجحیت خاصی نسبت به یکدیگر ندارند اما اگر هر کدام از آنها را خریده باشید یا در آینده بخواهید صاحب یکی از آنها شوید بعدا در فروشش به زحمت نخواهید افتاد چرا که این خودروها با وجود نقاط ضعف و منفی متعدد همیشه از نظر رونق بازار سطح قابل قبولی دارند.

منبع car.ir


نظرات