1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. تفاوت ساینا ex و ساینا s چیست؟

تفاوت ساینا ex و ساینا s چیست؟

21 فروردین 1401
  • 7

تفاوت ساینا s و ساینا ex چیست؟ در این مقاله ابتدا به بررسی تفاوت ساینا معمولی و ساینا s میپردازیم و درادامه انواع تیپ های ساینا را معرفی میکنیم و در انتهای این مقاله شما کاملا فرق ساینا و ساینا اس را خواهید دانست. پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

ساینا یکی از خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا است که بر روی پلتفرم آشنای X200 توسعه و ساخته شده است. این سدان کلاس B پس از معرفی و عرضه به بازار با مدل های SX و EX توانست فروش قابل توجه و محبوبیت خوبی را بدست آورد.

پس از موفقیت سایپا در فروش این خودرو، این شرکت دست به فیس لیفت کردن و بروز رسانی ظاهر آن زد و نتیجه آن تولد ساینا S بود که با کمی تغییرات ظاهری بیرونی و داخلی به بازار عرضه شد. هم اکنون در فروردین ماه 1401 این خودرو در مدل EX دنده ای با مدل 1400 با رینگ فولادی حدود 192 میلیون تومان و در مدل S دنده ای با مدل 1400 حدود 198 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت دارد.

حال در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم این دو خودروی شرکت سایپا چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

 

ساینا اس قرمز.jpg

 

عکس ساینا معمولی.jpg

 

تفاوت های ظاهری ساینا EX با ساینا S

ساینا EX نسخه پایه از سری اولیه این خودرو و ساینا S نیز نسخه پایه ساینای فیس لیفت به حساب می آید. در نمای جلوی نسخه S سپر به کلی تغییر کرده است و علاوه بر مشکی رنگ شدن و تغییر شکل قسمت ورودی هوای دوم و مه شکن‌ها، چراغ‌های روز نیز به ساینا S اضافه شده است. چراغ‌های جلو از نظر طراحی یکی هستند اما زمینه چراغ در ساینا S به رنگ مشکی درآمده است. یکی دیگر از تغییرات مهم میان این دو خودرو اضافه شدن یک نوار کرومی در اطراف جلوپنجره و تغییر شکل جلو پنجره در ساینا S است که باعث شده نمای جلوی این خودرو اسپرت‌تر و جذاب‌تر شود.  

 

نمای سه رخ جلو ساینا اس قرمز.jpg

 

ساینا معمولی قرمز رنگ.jpg

 

در نمای جانبی اما تفاوتی میان این دو خودروی تولید سایپا دیده نمی شود و همه موارد در هر دو خودرو یکسان و شبیه به هم است.

 

نمای کناری ساینا اس.jpg

   

نمای کناری ساینا معمولی.jpg

 

در بخش عقب عمده ترین تفاوت میان ساینا EX با ساینا S دیده می شود. چراغ‌های عقب در ساینا S باز طراحی شده‌اند و نسبت به نسخه EX ظاهری بروزتر و زیباتر پیدا کرده‌اند. پر عقب ساینا S نیز جدید شده و یک دیفیوزر مشکی – سفید به سپر این خودرو اضافه شده است. همچنین شب نماهای ساینا S نیز به صورت دو خط نازک درآمده‌اند. محل نصب پلاک عقب در ساینا S نیز به علت تغییر شکل چراغ های عقب کمی دستخوش تغییرات شده است.

 

عکس پشت ساینا معمولی.jpg

عکس پشت ساینا اس سفید.jpg

 

به بخش کابین که می رسیم تفاوت زیادی میان ساینا EX با ساینا S دیده نمی شود. در ساینا S غربیلک فرمان جدید شده و طرح فرمان نیز به صورت D کات درآمده است. همچنین در نسخه S که تیپ پایه ساینا فیس لیفت محسوب می شود پشت آمپر نیز به کلی تغییر کرده و ظاهری بروزتر و جذاب‌تر را دارد. البته طرح غربیلک فرمان ساینا S قبل تر نیز به همراه دکمه های کنترل سیستم صوتی، تماس و کروز کنترل در ساینای آپشنال و اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفته بود. از دیگر تغییرات ساینا S نسبت به نسخه EX تغییر دکمه های پنل سمت چپ داشبورد و شکل جدید ریموت و سوییچ است.

 

عکس کابین ساینا اس.jpg

 

عکس کابین ساینا معمولی.jpg

 

مشخصات فنی ساینا S و ساینا EX

این دو خودرو از نظر پیشرانه با یکدیگر تفاوتی ندارند و سایپا برای هر دو تیپ این خودرو پیشرانه معروف M15 ساخت شرکت مگاموتور را استفاده کرده است. این پیشرانه 1/5 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ تنفس طبیعی توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین این دو خودرو مجهز به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی هستند که نیروی تولید شده توسط پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو منتقل می کند. با اینکه کلیات مشخصات فنی در این دو خودرو یکسان است اما تفاوت هایی جزئی در ساختار فنی ساینا S با ساینا EX وجود دارد.

طبق گفته مهندسان سایپا، ساینا S به جای استفاده از دریچه گاز مکانیکی، از نمونه الکتریکی به صورت استاندارد بهره می برد و همچنین ساختار مدیریت پیشرانه و برق آن نیز بروز شده است.

همچنین طبق گفته مهندسان شرکت مگا موتور پیشرانه نسخه S نسبت نسخه های قبلی لرزش کمتری دارد و به صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو 5 عرضه می شود. لازم به ذکر است طبق ادعای مهندسان این شرکت قرار است تا بزودی خودروهای ساینا S، ساینا G، کوییک S، کوییک G و اطلس مجهز به پیشرانه جدید و ارتقا پیدا کرده خانواده X200 با نام M15GSI شوند. این پیشرانه 1/5 لیتری از سامانه زمان ‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi) بهره می‌برد. همچنین علاوه بر اینکه این پیشرانه جدید به بالانسر شفت جدیدی مجهز شده، ساختار پاشش سوخت و جرقه‌زنی این پیشرانه جدید نیز با سایر پیشرانه های M15 متفاوت بوده و اگزوز آن از نوع استیل یا همان هدرز خواهد بود. تمام این تغییرات سبب شده است تا پیشرانه M15GSI قدرتی در حدود ۹۰ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر تولید کند.

عایق بندی کابین و موتور نیز در ساینا S نیز ارتقا پیدا کرده که امیر امر سبب شده تا صدای کمتری به کابین ساینای فیس لیفت وارد شود. همچنین استحکام بخش های جلو و عقب ساینا S نیز تا حدودی بیشتر از نسخه EX شده است.

ساختار برقی و الکترونیک نیز آخرین تغییر در بخش فنی این دو خودرو است. ساینا S از سامانه BCM و مدیریت یکپارچه بهره می‌برد که همین مورد سبب شده تا ساینا S در بخش الکتریکی از ساینا EX قوی‌تر و دوام و کارایی آن بالاتر باشد. لازم به ذکر است این تغییر انجام شده در ساینا S این امکان را برای مالکان خود فراهم کرده تا بتوانند آپشنی چون کروز کنترل را در صورت تمایل به شکل اصولی نصب کنند.

 

امکانات ساینا S نسبت به ساینا EX

ساینا S همانطور که قبل تر نیز اشاره شد نسخه پایه ساینای فیس لیفت محسوب می شود. این خودرو امکاناتی همچون: سامانه نمایش وضعیت جعبه دنده و راهنمای تعویض دنده GSI، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، دکمه الکتریکی صندوق پران، کامپیوتر سفر، ترمز ABS، EBD، رینگ فولادی، کاسه‌ای عقب، ترمزهای دیسکی جلو، چراغ روشنایی روز، بلوتوث، سیستم صوتی MP3 و USB با چهار باند، تهویه الکتریکی دستی، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، دماسنج محیط، سنسور پارک عقب، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و دو کیسه هوای SRS را داراست.

با توجه به امکانات ذکر شده، ساینا S نسبت به نسخه EX امکاناتی نظیر صندوق پران برقی، کامپیوتر سفر، چراغ روشنایی روز و سامانه GSI را بیشتر دارد.

منبع car.ir

سوالات متداول

ساینا S در بخش فنی و امکانات رفاهی شامل ارتقا هایی شده است که در ازای مبلغ نه چندان بیشتری، آن در مقابل ساینا EX قرار می دهد. برای تصمیم در مورد انتخاب بین آنها، باید در نظر بگیرید که مزیت های تیپ S در مقابل مبلغ بیشتری که می پردازید، برای شما جذاب به نظر می رسند یا خیر.
ساینا S در مقایسه با ساینا EX در بخش فنی تفاوت هایی نظیر برقی شدن دریچه گاز و بروز شدن ساختار مدیریت برق و پیشرانه را دارد. همچنین در بخش امکانات رفاهی نیز ساینا S امکاناتی مانند صندوق پران برقی، کامپیوتر سفری و چراغ روز را بیشتر از ساینا EX دارد. در بخش ظاهری ساینا S تغییراتی در نمای جلو داشته و نمای عقب متفاوتی برای آن طراحی شده است


نظرات

  • محمد علی محمد علی (6 اردیبهشت 1401 ساعت 10:56)

    الان دقیقا فرق ساینا با ساینا s چیه که اینا انقد اختلاف قیمت دارن؟

  • جهان جهان (23 فروردین 1401 ساعت 11:29)

    یه عده دزد نشستن فقط جیب مردم رو خالی میکنن. 40میلیون اضافی گرفتن، رینگ رو حذف کردن، دریچه گاز برقی گذاشته، ماشین شتاب نداره، الان مدتی هستش، تو شهر و جاده گاز از مدار خارج میشه، ماشین گپ میکنه گاز نمیخوره.... آشغال به تمام معنا

    علیرضا علیرضا (30 خرداد 1401 ساعت 12:49)

    میتونید ریمپ کنید من 207 همین مشکل گاز رو داشت با ریمپ اوکی شد

  • همانا همانا (22 فروردین 1401 ساعت 10:46)

    سایناS من داشتم اصلاً ارزش هزینه بیشتر را نداره.
    این شگرد جدید شرکتهای داخلیه که با اندک تغییرات کوچک ظاهری قیمت را چندین میلیون بالا ببرند تا اون ماشین براشون ضرر ده نباشه.

  • محمد ناصر مولاپور محمد ناصر مولاپور (21 فروردین 1401 ساعت 23:35)

    سایپا مچکریم

    علیرضا علیرضا (1 شهریور 1402 ساعت 10:32)

    سایپا مچکریم

  • رضا رضا (21 فروردین 1401 ساعت 23:35)

    تفاوتش تو فحش هایی که می خورید