1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. مقایسه آریزو 6 پرو و جک J7

مقایسه آریزو 6 پرو و جک J7

23 مرداد 1401
  • 31

پس از تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال 1397 و توقف ورود خودرو های خارجی به ایران، خلاء شدیدی در بازار داخل کشور ایجاد شد که زمینه را برای جولان دادن خودروسازان چینی فراهم کرد. هر چند چینی ها قبل از ممنوع شدن واردات نیز حضور گرمی در بازار ایران داشتند، با تصویب این قانون و حذف شدن رقبای کره ای، فرانسوی و ژاپنی از بازار فضای عجیبی برای تاخت و تاز کامل و بی حد و مرز آن ها پدیدار شد تا بدون نگرانی از قیمت تمام شده به راحتی محصولات خود را داخل خاک ایران به فروش برسانند.

تا آن زمان بالانس خوبی در تنوع محصولات وارداتی وجود داشت و هر چند قوانینی مانند ممنوعیت واردات خودرو های بالای 2500cc و 40 هزار دلار مقداری دست وارد کننده ها را بسته بود اما همچنان انواع خودرو های هاچ بک، سدان، کراس اور، کوپه و کانورتیبل به خاک ایران وارد می شدند. اما از پس طرح ممنوعیت واردات، کمپانی های چینی که به تازگی کراس اور سازی را یاد گرفته بودند با مونتاژ کنندگان بد سلیقه دست به دست هم دادند تا در هر جای کشور خط تولید یک کراس اور جدید را علم کرده و بازار را از آن ها اشباع کنند.. از تیگوX های پرتعداد مدیران خودرو گرفته تا فیدلیتی و دیگنیتی و محصولات عجیب فردا موتورز که به سختی می توان کسی را پیدا کرد که خریدار آن ها باشد. تازه بدون احتساب محصولات گمنام و کم نظیری مانند لوکسژن، ریگان، دامای، JMC، سوئیست، BYD و چندین اسم عجیب دیگر که حتی موفق به نصب چند بیلبورد تبلیغاتی برای شناساندن خود به مشتریان بالقوه هم نشدند!

 

در چنین بازاری که توسط کراس اور ها اشغال شده بود، جای خودرو های سدان بشدت خالی بنظر می رسید و سدان های کم تعداد موجود در بازار نظیر برلیانس H330، جک J4 و چری آریزو 5 در سطح پایین تری از کراس اور های گران قیمت بودند، چری آریزو 6 نیز با قیمت بالاتر تلاش می کرد تا با وارداتی های صفر کیلومتر باقیمانده از دوران آزادی رقابت کند اما به دلایل مختلف نتوانست اقبال مناسبی در بازار به چنگ آورد. اما بالاخره در سال 1401 خودروسازان متوجه خلاء شدیدی که در بازار بوجود آمده شدند و اقدام به معرفی و مونتاژ کردن چند سدان نسبتا لوکس (به نسبت خودشان البته!) کردند؛ ریسپکت بهمن موتور، چری آریزو 6 پرو مدیران خودرو و جک J7 کرمان موتور!

 

در این مقاله اختصاصا به سراغ دو خودروی گران تر و کمی لوکس تر این جمع جدید رفته و به مقایسه جک J7 و چری آریزو 6 پرو می پردازیم.

 

معرفی خودرو ها

فونیکس آریزو 6 پرو در تابستان سال 1401 به عنوان فیس لیفتی از چری آریزو 6 به بازار آمد تا عدم موفقیت نسل قبلی خود را با ظاهری جدید تر، کابین جذاب تر و امکانات بیشتر جبران کند؛ این بار اما تحت برند فونیکس، برند "لوکس" مدیران خودرو.

چری آریزو 6 پرو که در بازار های جهانی نیز با همین اسم و یا آریزو 5 پلاس شناخته می شود در سال 2021 به عنوان نسخه جدید چری آریزو GX (همان آریزو 6 معمولی خودمان) معرفی شد و خیلی از زود سر از بازار های مختلفی از جمله ایران درآورد.

 

فونیکس آریزو 6 پرو.webp

 

کی ام سی J7 اما داستان متفاوت و طولانی تری دارد. مدت ها بود که شایعات ورود جک J7 از طرف کرمان موتور به گوش می رسید و افراد زیادی منتظر ورود این خودرو به بازار بودند. در نهایت، تابستان سال 1401 خبر ورود این خودرو به ایران آمد اما در کمال تعجب خبری از جک J7 نبود و کرمان موتور خودرویی را با نام KMC J7 معرفی کرد که در واقع JAC Sehol A5 Plus نام دارد!

A5 پلاس که در واقع توسط سهول، یکی از زیر مجموعه های کمپانی JAC تولید شده یک خودروی لیفت بک شهری است که از سال 2021 به بازار چین عرضه شده و در ایران به اشتباه با نام جک جی 7 معروف شده است!

 

جک جی 7.webp

 

مقایسه ظاهر آریزو 6 پرو و جک J7

به صورت کلی باید گفت که ظاهر خودرو امری سلیقه ای بوده و در بسیاری از مواقع نمی توان رای کلی به برتری طراحی ظاهری خودرویی نسبت به رقیب هم سطح آن خودرو داد. اما برخی از مردم اصالت و متانت در طراحی را پسندیده و برخی دیگر عاشق طراحی های آوانگارد و مدرن با خطوط عجیب و غریب هستند!

هرچند اکثر خودروساز های چینی به طور کلی اعتقادی به استفاده از زبان طراحی ندارند، اما گاها کمپانی هایی در میان آن ها پیدا می شوند که اگر قبلا با محصولات آن ها آشنا باشید، تشخیص دادن یک خودروی جدید از آن برند برای شما کار سختی نخواهد بود؛ هاوال و چری دو نمونه از این کمپانی ها هستند.

 

چری آریزو 6 پرو از زبان طراحی جدید چری استفاده می کند که مدتی است در سایر محصولات این برند که با پسوند Pro شناخته می شوند نیز دیده می شود و نسخه تکامل یافته تر نسل قبلی محصولات چری است. هرچند مدت زیادی از تولد آریزو 6 پرو نمی گذرد اما طراحی آن احتمالا برای ذائقه افرادی که اصالت در ظاهر را ترجیح می دهند خوشایند تر خواهد بود!

 

نمای عقب آریزو 6 پرو.webp

 

در مقابل جک J7 از طراحی کاملا اغراق آمیز و حجیمی استفاده می کند که آن دسته از خریداران دوست دار خودرو های مدرن را به خود جذب خواهد کرد! چراغ های بسیار باریک یکپارچه با جلوپنجره، خطوط حجیم روی سپر ها، شیب نسبتا زیاد در قسمت انتهایی سقف، چراغ عقب یک تکه و مه شکن های عقب که بنظر از روی اپتیما JF هیبریدی اقتباس شده ظاهر این خودرو را بسیار متفاوت کرده اند. نکته مثبت دیگر درباره J7 سراگزوز های واقعی و بزرگ در قسمت عقب خودرو هستند که این روز ها در کمتر خودروی چینی قابل مشاهده است.

 

سه رخ عقب جک J7.webp

 

مقایسه کابین آریزو 6 پرو و جک J7

به مانند ظاهر، در داخل کابین نیز این خودرو ها دو سلیقه متفاوت را هدف قرار داده اند؛ آریزو 6 پرو طراحی کابین پخته ای دارد که از خودرو های اروپایی نظر آئودی ایده برداری شده و عناصری مانند زیبایی، القای حس گران بودن و مدرن بودن را همزمان در خود دارد. کیفیت ساخت مناسب و استفاده از چرم دوزی های فراوان در نقاط مختلف کابین نیز به بهتر شدن احساس سرنشین در این خودرو کمک شایانی می کنند. آریزو 6 پرو صندلی های نسبتا راحتی دارد و در ردیف عقب آن نیز فضای پای قابل قبولی برای سرنشینان وجود دارد. بر خلاف نسل قبلی، پنل کولر به صورت نیمه لمسی درآمده که به زیبایی کنسول میانی داشبورد و سهولت استفاده از آن افزوده است. اما تمام دیجیتالی شدن پشت آمپر خودرو شاید به مذاق برخی خودرو دوستان خوش نیاید و حالت نیمه آنالوگ آریزو 6 قبلی بیشتر مورد پسند آن ها باشد! نورپردازی داشبورد و رودری ها با قابلیت تغییر رنگ نکته مثبت دیگری است که در کابین آریزو 6 پرو مشاهده می شود.

 

داخل اتاق آریزو 6 پرو.webp

 

کابین جک J7 اما احتمالا برای طرفداران سبک مینیمالیسم در طراحی و عاشقان مانیتور های تسلایی کاملا مناسب خواهد بود. بر خلاف ظاهر بسیار اغراق آمیز و حجیم خودرو، کابین J7 بسیار ساده است و طراحان خودرو که احتمالا ذهنشان پس از طراحی ظاهر J7 کاملا فرسوده شده بوده به تعبیه کردن یک تبلت روی داشبورد خودرو بسنده کرده و هیچ خلاقیت دیگری در کابین به خرج نداده اند. تمامی آپشن های خودرو از طریق همین تبلت کنترل شده و هیچ کلید اضافه ای در کابین دیده نمی شود. اگر فرض کنیم که آفتاب باعث ناخوانایی مانیتور نشده، سر و کله زدن با یک تبلت بزرگ که تمام امکانات ماشین داخل آن جمع شده در هنگام رانندگی خطر آفرین نیست و پس از گذشت چند سال سرعت نرم افزار این تبلت کاهش پیدا نمی کند؛ می توان نمره قابل قبول را به این سبک از طراحی داد که طرفداران خاص خود را دارد. (که نیمی از آن ها مدیران خودروسازی هایی هستند که به دنبال ارزان سازی قیمت تمام شده خودرو اند.)

 

داخل اتاق جک J7.webp

 

مقایسه ایمنی آریزو 6 پرو و جک J7

ایمنی یکی از مهم ترین و حیاتی ترین شاخص ها در هنگام خرید خودرو است؛ خودروی ایمن می تواند شما و عزیزانتان را از مرگ نجات داده و یا آسیب های جسمی جبران ناپذیر را از شما دور کند. در سوی مقابل، خودروی ناایمن… امان از خودروی ناایمن!

 

چری آریزو 6 پرو به 6 ایربگ مجهز شده و 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP دارد. هرچند که این ستاره ها در واقع متعلق به آریزو 5 هستند اما با توجه به یکسان بودن شاسی و اتاق این دو خودرو می توان نمرات آریزو 5 را به حساب آریزو 6 پرو نیز واریز کرد. (البته می دانیم که استاندارد های چاینا انکپ با یورو انکپ تفاوت معناداری دارد). بجز ایمنی در هنگام تصادف، آریزو 6 پرو امکانات دیگری نیز دارد که می توانند پیش از حادثه از وقوع آن جلوگیری کنند؛ سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، رادار نقطه کور، رادار هشدار تغییر لاین و رادار هشدار ترافیک جانبی از جمله این امکانات هستند.

 

 

 خودروی جدید کرمان موتور نیز به 6 ایربگ جلو، جانبی و پرده ای مجهز شده. از KMC J7 یا همان سهول A5 پلاس اما هیچ تست تصادفی پیدا نکردیم. تنها یک فیلم متعلق به نسل قبلی این خودرو که اتاق شاسی مشترکی با J7 موجود در ایران دارد در دسترس ما قرار گرفت که نتایج آن بسیار فجیع و غیر قابل قبول بود. هرچند خودروی موجود در تست ایربگ پرده ای نداشت اما باز هم مقاومت سقف و ستون خودرو در برابر ضربه به حدی ضعیف بود که وجود ایربگ پرده ای را زیر سایه خود قرار می دهد. جک J7 به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS مجهز است اما خبری از رادار های کمک رانندگی در این خودرو نیست!

 

 

(در صورتی که اطلاعات کامل تر و یا ویدیویی از تست تصادف جک سهول A5 پلاس در اختیار دارید آن را برای ما ارسال کنید.)

 

مقایسه امکانات رفاهی آریزو 6 پرو و جک J7

در زمینه امکانات رفاهی و آپشن هر دوی این خودرو ها در سطح نسبتا خوبی قرار داشته و امکانات قابل قبولی را به خریداران خود ارائه می کنند.

امکاناتی نظیر کی لس استارتر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده برقی، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور و باران، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، دوربین 360 درجه، درایو مود، شارژر وایرلس موبایل، نورپردازی کابین و آینه های جانبی تاشونده برقی از جمله آپشن های مشترک میان این دو خودرو است.

 

لیور دنده آریزو 6 پرو.webp

 

جک J7 اما تعدادی آپشن بیشتر نیز دارد؛ سقف پانوراما (در مقابل سانروف آریزو 6 پرو)، کول باکس و درب صندوق عقب برقی امکانات رفاهی اضافه ای هستند که جک جی 7 در قیاس با فونیکس آریزو 6 پرو دارد. در مقابل سدان چری از 3 رادار برخوردار است که در J7 یافت نمی شوند.

 

مانیتور جک J7.webp

 

مقایسه مشخصات فنی آریزو 6 پرو و جک J7

شاید تکراری ترین و کسالت آور ترین کاری که این روز ها در رابطه با خودرو های جدید بازار می توان کرد، خواندن مشخصات فنی آن ها باشد. حتی با چشمان بسته هم می توان گفت که هر خودروی جدیدی که از مبدا چین وارد ایران می شود از یک موتور 1.5 لیتری توربو شارژ و گیربکس CVT یا گیربکس DCT استفاده می کند. در مورد سیستم انتقال قدرت هم هنوز درس چینی ها روی دیفرانسیل جلو گیر کرده و موفق به پاس کردن این واحد نشده اند تا بلکه با یادگیری درس های بعدی، شاهد تولید یک خودروی دیفرانسیل عقب یا حتی AWD از آن ها باشیم! البته برخی کمپانی ها با مهر نهادن بر سر مشتری از سیستم سوخت رسانی GDi استفاده کرده یا بجای گیربکس های روان خراشی که در موردشان صحبت کردیم، از گیربکس اتوماتیک AT روی محصول خود استفاده می کنند تا تجربه رانندگی بهتری به خریدار ارائه کنند.

 

دو خودرویی که در این مقاله درباره آن ها صحبت می کنیم نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ چری آریزو 6 پرو از یک موتور 1.5 لیتری توربو با 147 اسب بخار قدرت، 220 نیوتن متر گشتاور و گیربکس CVT استفاده می کند که مشترک با بسیاری دیگر از محصولات این برند نظیر تیگو 7 پرو و آریزو 5 جدید است. این گیربکس CVT می تواند 9 دنده مجازی را در حالت تیپ ترونیک به راننده ارائه کند که البته چندان کاربردی و قابل استفاده نیست. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه مستقل میله پیچشی است. (همان اکسل یک تکه خودمان!) ترمز های این خودرو نیز در هر 4 چرخ دیسکی بوده و علاوه بر امکانات ابتدایی نظیر ABS و EBD، از امکانات دیگری نظیر ترمز اضطراری EBA نیز استفاده می کند. مصرف سوخت اعلامی این خودرو نیز 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است.

 

9.webp

 

در سوی مقابل جک J7 اما با وجود بهره بردن از همان موتور تکراری 1.5 لیتری، به علت استفاده از تکنولوژی سوخت رسانی GDi یا پاشش مستقیم می تواند 172 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید کند که به وضوح بیشتر از نماینده چری است. گیربکس این خودرو نیز از نوع 6 دنده DCT یا همان دو کلاچه تر است. قابل ذکر است که موتور و گیربکس این خودرو به طول کامل با جک S5 نیوفیس و KMC K7 مشترک است که می تواند یک پیش فرض کلی درباره عملکرد خودرو به ما بدهد، مخصوصا گیربکس خارق العاده آن! البته موتور J7 احتمالا به علت برنامه ریزی متفاوت ECU و بوست بالاتر توربو حدود 11 اسب بخار قوی تر از دو خودروی ذکر شده است؛ اگر این اعداد تا زمان عرضه رسمی تغییری نکنند! سیستم تعلیق کی ام سی J7 در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب مولتی لینک بوده و ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور دیسکی هستند. این ترمز ها به امکاناتی نظیر EBD ،ABS و BA نیز مجهز اند. مصرف سوخت اعلامی این خودرو به صورت میانگین 7 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش ترکیبی است که احتمالا در دنیای واقعی عددی بالاتر از این توسط خودرو به ثبت خواهد رسید.

 

موتور جک J7.webp

 

  آریزو 6 پرو جک J7
موتور 1.5 توربو 1.5 توربو GDI
گیربکس 9 سرعته CVT 6 سرعته دوکلاچه (WET DCT)
قدرت 147 اسب / 5500 172 اسب / 5500
گشتاور 220 نیوتون 1750/4500 280 نیوتون 1800/3500
تعلیق جلو مک فرسون مک فرسون
تعلیق عقب تورشن بیم مولتی لینک
مصرف سوخت 6.9 لیتر 6.98 لیتر

 

تجربه رانندگی با آریزو 6 پرو و جک J7

در تیر ماه 1401 فرصتی پیش آمد تا پیش از رونمایی رسمی، آریزو 6 پرو را در پیست آزادی تست کنیم و با توانایی های فنی آن بیشتر آشنا شویم.

به طور کلی باید گفت که موتور و گیربکس آریزو 6 پرو هماهنگی خوبی با یکدیگر داشته و گیربکس جدیدی که روی این خودرو نصب شده عملکرد سریع تر و روان تری نسبت به گیربکس آریزو 6 قدیمی نشان می دهد. بر خلاف تصورات عموم از خودرو های دارای گیربکس CVT، آریزو 6 پرو به علت بهره مندی از گشتاور مناسب در دور پایین و تکنولوژی جدید گیربکس هیچ تاخیری در شروع حرکت نداشته و چالاکی قابل قبولی دارد. در هنگام حرکت نیز هماهنگی میان موتور و گیربکس باعث می شود تا تاخیر پدال گاز به حداقل رسیده و در هر لحظه گشتاور خوبی در اختیار راننده قرار بگیرد. ترمز های خودرو نیز عملکرد مطمئنی داشته و بعد از فشار های فراوانی که در پیست به آن ها آوردیم افت توان خاصی را تجربه نکردند. برای ملموس تر شدن این موضوع باید گفت که ما موفق به ثبت عدد 9.8 ثانیه برای شتاب صفر تا صد چری آریزو 6 پرو با دستگاه درگی شدیم. مسافت ترمز گیری این خودرو از سرعت صد 100 کیلومتر بر ساعت تا ایست کامل نیز 45.5 متر بود.

سواری خودرو روی آسفالت صاف، نرم و نسبتا بی صدا است. اما در خارج از پیست روی چاله های شهری مقداری کوبش و صدا از محور عقب حس می شود که مربوط به یکپارچه بودن اکسل عقب خودرو است. هندلینگ آریزو 6 پرو با ESP روشن در پیچ ها قابل قبول بوده و با ESP خاموش نیز همچنان خبری از بیش فرمانی نیست و با نزدیک شدن به لیمیت ها، هر دو محور خودرو همزمان با هم به خارج شدن از مسیر متمایل می شوند. همچنین باید گفت که مشکل کم فرمانی که در چری آریزو 6 وجود داشت در فونیکس آریزو 6 پرو تا حدی بر طرف شده است.

 

آریزو 6 پرو در پیست.webp

 

متاسفانه کرمان موتور تاکنون هیچ برنامه ای برای تست درایو جک J7 ترتیب نداده و صرفا به رونمایی از خودرو با حضور گروهی از خبرنگاران بسنده کرده؛ بنابراین ما نیز در این بند به ارائه تحلیل های خود بر اساس اطلاعات موجود می پردازیم.

همانطور که گفته شد، موتور و گیربکس KMC J7 به طور کامل با KMC K7 که قبلا ویدیو تست و بررسی آن را در سایت قرار داده بودیم مشترک است، با 11 اسب بخار اضافه برای J7! با توجه به وزن و نیروی بیشتر سدان کی ام سی، احتمالا شتاب این خودرو بهتر از آریزو 6 پرو باشد. اما ناهماهنگی گیربکس با موتور، رفتار های عجیب و گاها آزار دهنده گیربکس DCT تر (WET) جک مانند نیم کلاچ کردن های اضافی، تاخیر شدید سیستم تیپ ترونیک، واکنش های دلسرد کننده پدال گاز و داغ کردن گیربکس در ترافیک های طولانی همچنان همراه خودرو خواهد بود و داشتن یک تجربه رانندگی نرم و آسوده در این خودرو مقداری دور از دسترس به نظر می رسد.

در مورد سواری و هندلینگ اما به توجه به مولتی لینک بودن تعلیق عقب J7 و فاصله محوری بیشتر این خودرو نسبت به آریزو 6، احتمالا سواری نرم تری در انتظار راننده خواهد بود که در آن کوبش محور عقب کمتر احساس می شود. هندلینگ خودرو نیز در فرمان دادن های ناگهانی و پیچ های تیز احتمالا بهتر خواهد بود.

 

جک J7 سفید.webp

 

مقایسه قیمت و بازار جک J7 و فونیکس آریزو 6 پرو

آریزو 6 پرو در بازار چین قیمتی بین 10700 الی 15300 دلار دارد که بسته به سطح امکانات رفاهی سفارش داده شده روی خودرو متغیر است. نسخه وارد شده به ایران تقریبا یکی از کامل ترین نسخه های تولید شده از این خودرو است و در حدود 15 هزار دلار قیمت دارد. در مراسم معرفی فونیکس آریزو 6 پرو، مبلغ 1 میلیارد و 60 میلیون تومان به عنوان قیمت رسمی این خودرو برای فروش در نمایندگی های مدیران خودرو اعلام شد که حدود 300 میلیون تومان گران تر از آریزو 5 جدید است که پلتفرم و مشخصات فنی یکسانی با این خودرو دارد. همانطور که در خاطر داریم، نسل قبلی چری آریزو 6 به علت داشتن اشتراکات فراوان با آریزو 5 فروش چندانی را تجربه نکرد و مشتریان مدیران خودرو خرید آریزو 5 با قیمت کمتر را به خرید آریزو 6 ترجیح می دادند. حالا با توجه به این نکته که آریزو 6 پرو همچنان دارای قوای فنی یکسانی با آریزو 5 جدید است، باید دید که قمار مدیران خودرو جواب داده و آپشن های بیشتر و چهره جدید تر آریزو 6 پرو مشتریان بالقوه را به خریدن این خودرو وادار می کنند؟ یا چری دوباره از همان حفره قبلی گزیده شده و آریزو 6 پرو نیز به مانند آریزو 6 در بازار شکست می خورد؟ زمان مشخص خواهد کرد!

 

مقایسه آریزو 6 پرو و جک J7.webp

 

قیمت جک سهول A5 پلاس اما در بازار چین عددی بین 15.200 الی 20.700 دلار، آن هم متغیر بسته به سطح امکانات رفاهی خودرو است. نسخه ای که تحت عنوان KMC J7 وارد ایران شده قیمت حدودا 17 هزار دلاری داشته و در مراسم رونمایی این خودرو در تهران، قیمت فروش ریالی آن توسط کرمان موتور مبلغ 1 میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام شد که حدود 240 میلیون تومان گران تر از آریزو 6 پرو است. این قیمت برای جک J7 مانند یک شمشیر دو لبه است؛ از طرفی J7 به عنوان یک خودروی صفر کیلومتر با ظاهر خوب و امکانات رفاهی قابل قبول وارد بازار می شود و محبوبیت برند جک در ایران نیز می تواند به عنوان یک بوستر برای فروش بیشتر این خودرو عمل کند. اما از سوی دیگر، قیمت 1 میلیارد و 300 میلیون تومانی که در بازار آزاد قطعا فراتر نیز خواهد رفت، به معنی رو در رو شدن JAC J7 با خودرو های لوکس کره ای، ژاپنی و حتی آلمانی دست دوم است. در این بازه قیمتی سدان های بسیار خوشنام، با کیفیت و معتبری نظیر هوندا آکورد، تویوتا آریون، هیوندای آزرا، کیا کادنزا و حتی مدل های قدیمی تر بنز E-Class، ب ام و سری 5 و لکسوس ES350 قابل تهیه اند که قیاس آن ها با یک برند درجه چندم چینی مقداری مضحک به نظر می رسد… حتی اگر سن و سالی از آن ها گذشته باشد! با این حال، همچنان گروهی از خریداران که حوصله دست و پنجه نرم کردن با چالش های خرید خودروی دست دوم را ندارند ممکن است به تنها گزینه صفر کیلومتر موجود در این بازه قیمت رو آورده و مشتری سدان جدید کرمان موتور شوند. باید دید که با این قیمت تند و تیز آیا بازار اقبال خوبی به جک J7 نشان می دهد؟ یا این خودرو نیامده شکست خواهد خورد؟ این را نیز زمان مشخص خواهد کرد.

 

KMC J7.webp

 

نتیجه گیری نهایی

در این مقاله تلاش کردیم تا دو سدان چینی جدیدی که وارد بازار ایران شده اند را به طور کامل و بدون جهت گیری مقایسه کنیم، اطلاعات جامعی به خوانندگان بدهیم و واقعیت های موجود درباره این خودرو ها (که به دلایل مختلفی کمتر در فضای مجازی و رسانه ها بیان می شوند) را برای شما شرح دهیم.

تنوعی که به تازگی با ورود خودرو های سدان به خط مونتاژ خودروساز ها در بازار شکل گرفته مقداری امیدوار کننده بوده، اما ممنوعیت واردات خودرو های معتبر شرقی و غربی و دیدن جولان دادن چینی ها در بازار همچنان موجب دلسردی ما است.

 

در مجموع، اگر فرض کنیم که خریداران محدودیتی در بودجه نداشته و اختلاف قیمت میان فونیکس آریزو 6 پرو و کی ام سی J7 برای ایشان فاقد اهمیت است، انتخاب میان این دو خودرو بستگی به سلیقه و انتظارات خریدار از خودروی خود دارد. اگر آپشن های بیشتر، ظاهر فضایی، طراحی کابین مینیمالیستی، شتاب و هندلینگ بهتر برای شما اهمیت دارد احتمالا جک J7 خودروی مناسب شما است.

اما اگر به دنبال یک رانندگی آسوده و بدون دردسر هستید، امنیت خودرو را فاکتوری مهم می دانید، طراحی ظاهری شکیل برای شما اهمیت داشته و از مانیتور های تسلایی دل خوشی ندارید و همچنین رادار های کمک رانندگی را مهم تر از سقف پانوراما و درب صندوق برقی می دانید، چری آریزو 6 پرو برای شما گزینه مناسب تری خواهد بود.

و اگر اصالت خودروی زیر پایتان برای شما اهمیت دارد، پیشرانه های حجیم، کم استهلاک و قدرتمند را دوست دارید و احساس لذت بخش سواری یک خودروی ژاپنی، آلمانی یا کره ای را به احساس خوب داشتن خودروی صفر کیلومتر ترجیح می دهید، پیشنهاد ما به شما خرید یک سدان دست دوم از برند های معتبر و مناسب با بودجه شما است.

 

نظرات شما نیز برای ما خواندنی است. انتخاب شما میان این دو خودرو کدام است؟ با ذکر دلیل در کامنت ها برای ما بنویسید.

منبع car.ir


نظرات

  • Shahyad Shahyad (13 تیر 1403 ساعت 18:25)

    حالم بهم خورد از این مزخرفات.
    تو یه جمله خلاصه بگم خاک بر سرت
    کی ام سی سگش به این آشغال شرف داره .نداری ،سوار نشدی ،نظر نده

  • Amir Amir (28 اردیبهشت 1403 ساعت 22:41)

    سلام
    مقاله عالی بود
    از میان این 2ماشین که صفر هستن سراتو انتخاب خوبی هست؟ با توجه به اینکه سراتو صفرش موجود نیست و حدقل همه بالا 90تا باهاش رفتن کدام ب صرفه تر است و دیرتر ب خرج می افتد؟؟ کسی میدونه یا تجربه داشته راهنمایی کنه تشکر

  • رامین رامین (4 بهمن 1402 ساعت 02:23)

    آقای محترم شما خودتون در جریان هستید که تا چه حد چرت و پرت مینویسید؟
    خوندن مطالب شما حال تهوع به مخاطب میده

  • Ali Ali (29 آذر 1402 ساعت 17:09)

    سلام
    کسی می دونه J7 تست تصادف داره ؟
    و امتیاز ستاره ایمنی این ماشین چنده ؟

  • کامبیز کامبیز (14 آذر 1402 ساعت 14:43)

    دمتون گرم که واقعیت را در نتیجه گیری نهایی اعلام کرده اید بدون ترس یا هر چیز دیگری..

  • محمد محمد (13 آبان 1402 ساعت 13:09)

    دوستان اگه کسی هست که آریزو ۶ پرو سوار میشه، یه سوال دارم آریزو ۶ معمولی تو خیابان ناهموار کوبش زیاد داره آیا پرو هم این مشکل رو داره یا نه؟

    علیرضا میرهادی علیرضا میرهادی (13 آبان 1402 ساعت 13:20)

    سلام محمد جان
    سواری آریزو 6 و آریزو 6 پرو هیچ تفاوتی باهمدیگه نداره
    واسه کاهش کوبش تعلیق پیشنهاد می‌کنم از لاستیک خارجی خوب استفاده کنید.

    محمد محمد (13 آبان 1402 ساعت 23:24)

    ممنون علیرضا جان

  • محمد محمد (12 آبان 1402 ساعت 00:17)

    انصافا داخل کابین آریزو۶ خیلی زیبا تر ودل چسپ تره، بیرونش هم باوقار تره, من آریزو ۶ پرو را می پسندم.

  • رضا رضا (23 شهریور 1402 ساعت 00:49)

    با سلام.به نظر من بهتره نسبت به خودروهای چینی که مسلما تا چند سال دیگه جای بهترین برندهای دنیارو میگیرن نباید اینقدر مغرضانه سخن گفت.دوستانی که مزدا یا هیوندا و کیا سوار بودند ميدونند که سواری و راحتی همین خودروهای چینی با یک سوم قیمت گاها خیلی بهتر از ژاپنی ها و کره ای هاست.

    پارس پارس (16 آذر 1402 ساعت 14:42)

    متاسفانه سطح سلیقه ایرانیا داره هر روز کمتر و کمتر و با هر چیزی خودشونو وفق میدن و بدتر اینجاست که دلایل احمقانه و بیخودی هم واسه خودشون میسازن. فقط ابراز تاسف دارم و التماس تفکر

  • شهرام شهرام (16 شهریور 1402 ساعت 18:49)

    چرا به خودت اجازه میدی بیایی و مقایسه انجام بدی
    اول.. اطلاعاتت رو تکمیل کن
    دوم ..واقع چرا باش
    سوم..جانبدارانه قیاس نکن
    اخه عزیز من این چه جمله ای که میگی
    خطوط عجیب غریب j7 ...و طراحی با وقار اریزو۶....اگه این قضاوت جانبدارانه نیست شما بگو چیه
    مردم ما شعور دارن و خودشون بهتر میفهمند
    موفق باشین

  • سعید سعید (31 مرداد 1402 ساعت 15:24)

    مقایسه آریزو با j7 مسخره است چون اصلا نیازی نیست و با اختلاف j7 محشره????????????

    علی علی (6 خرداد 1403 ساعت 18:22)

    دقیقا اصلا از نظر موتور قابل قیاس باهم نیستند کیفیت متریال داخل جی ۷ خیلی بهتره

  • امین امین (25 مرداد 1402 ساعت 00:37)

    با وجود مشخصات اغوا کننده جک، به نظر من خرید آریزو 6 منطقی تره. به این دلیل که پیچیدگی فنی کمتری داره و عمر قطعات بخصوص گیربکس بالاتره. از همه مهمتر اینکه موتورش باوجود سیستم توربو با بنزین ایران سازگاری خوبی داره (حتی بهتر از دنا توربو که محصول کاملا وطنیه) و همین نکته مهمیه. ظاهر ماشین که کاملا به سلیقه افراد بستگی داره اما من از ظاهر آریزو به دلیل سادگی و پختگی بیشتر خوشم میاد. آپشن هم که توی هر دو خودرو به سبک چینی ها با بیل ریخته شده که البته آریزو چند آپشن بیشتر داره. در مجموع با وجود ظاهر باحال تر جک، کابین مدرن تر و قدرت بیشتر، انتخاب من به دلیل ساختار موتور بهتر، کم دردسر بودن بخش فنی و ظاهر نه چندان اغواگر و پخته تر، آریزو 6 هست.

  • رحیم رحیم (14 مرداد 1402 ساعت 01:22)

    اینکه اطلاعات دقیق از ایمنی جک ندارید دلیل بر ضعف ایمنی نیست ٫ شما اطلاعات ندارید
    گیربکس دو کلاچه یک سر و گردن عملکرد بهتری از سی وی تی دارد
    بحث کیفیت ساخت همه میدونن مدیران اشغاله در برابر کرمان خودرو
    کل مزیتی که من از اریزو دیدم بیشتر بود رادار خطوط بود که تو ایران ما اصلا خطوط دقیق نداریم و این بیشتر باعث تصادف میشه برای همین حذف شده
    نکته بعدی اینکه واضحا جک از اریزو خوشگل تره ٫ کور هم دست بکشه میفهمه ٫ اومدی گفتی ظاهر فضایی جک و ظاهر شکیل اریزو؟(شکیل رو چی تعرف میکنی؟)
    واضحا مثل سگ از مدیران خودرو پول گرفتی

    مهدی مهدی (14 آبان 1402 ساعت 15:15)

    تو هم خیلی بی ادبی

  • افشین افشین (13 مرداد 1402 ساعت 05:43)

    بصورت قاطع باید بگی کدوم خودرو بهتره

  • امیرحسین امیرحسین (28 تیر 1402 ساعت 12:01)

    سلام، بنده هردو ماشین رو داشتم، فرای تست ایمنی که در خودروهای چینی تعریفی نداره، ولی در همه موارد( نرمی، کابین، هندلینگ،شتاب،...) j7 یک سر و گردن بالاتره، اریزو۶ در حد ریسپکت بهمن موتور هست.
    در هردو مورد پیشنهاد میکنم اول خرید ۴ حلقه لاستیک رو خارجی بندازید تا کاملا تفاوت رو حس کنید.

  • اکبر اکبر (3 خرداد 1402 ساعت 16:47)

    من تو مرحله ثبت نام هستم، واقعا استفاده کردم از متنتون. خودم نظرم کی ام سی بود ولی با این ایمنی ضعیف احتمالا باید انتخابم رو تغییر بدم.

    علیرضا میرهادی علیرضا میرهادی (3 خرداد 1402 ساعت 17:28)

    باعث خوشحالیه که تونستیم کمکتون کنیم

  • ایمان ایمان (24 اردیبهشت 1402 ساعت 02:01)

    این کجاش بیطرفه ***** تو که کلا جک رو کوبیدی
    قشنگ **** روش که
    چقد پول گرفتی چری نکبتو بکشی بالا

    علیرضا میرهادی علیرضا میرهادی (24 اردیبهشت 1402 ساعت 11:58)

    ممنونم از نظر محبت آمیزتون ایمان عزیز
    تو متن برتری ها و ضعف های هر ماشین کاملا توضیح داده شدن... هیچ کجای متن گفته نشده کدوم ماشین بهتره و انتخاب نهایی فقط مربوط به سلیقه شماست

  • فندی فندی (29 بهمن 1401 ساعت 17:43)

    ماشین چینی دیگه چی هست که مقاله هم براش بنویسی سوارشید لذت ببرید

  • عارف عارف (2 دی 1401 ساعت 22:05)

    به نظرم حمایت زیادی رو بابت نوشتن این متن از مدیران خودرو گرفته اید….ولی خوب به هرحال مثل روز روشنه که جک خیلی برتری داره و متن تون به شدت جانبدارانه بود

    علیرضا میرهادی علیرضا میرهادی (3 دی 1401 ساعت 12:25)

    عارف عزیز برتری ها و ضعف های هر ماشین رو به طور کامل توضیح دادیم تو متن... این که کدومشون ماشین بهتریه کاملا به سلیقه شما مربوطه

  • کامبیز کامبیز (18 مرداد 1401 ساعت 15:37)

    خیلی جانبدارانه نوشتید! جک قورتش میده!!

    علیرضا میرهادی علیرضا میرهادی (18 مرداد 1401 ساعت 15:39)

    گفتیم جک شتابش بهتره کامبیز جان :)

    کامبیز کامبیز (18 مرداد 1401 ساعت 15:42)

    توروخدا اونم منکر میشدین!! دیگه روتون نشد نه؟؟ کلا جک با آشغالی مثل ام وی ام قابل مقایسه نیست

    آرمین آرمین (8 اسفند 1401 ساعت 08:20)

    امکانات رفاهی جک ضعیف هستش.با اون هیکل گندش پشتش لونه موش می مونه.مونیتورش هم که دیگه تو دهن آدم میاد

    Javid Javid (20 اسفند 1401 ساعت 23:41)

    خب جک قیمتش هم گرونتره. اگه پولت کم باشه کدومو میخری