جک S5 جدید یکی از محصولات کمپانی چینی جک در ایران است. جک S5 در سال 1393 توسط شرکت کرمان موتور تنها در نسخه دنده ای به بازار ایران عرضه شد. با استقبال خوب مردم از این خودرو شرکت کرمان موتور تصمیم گرفت نسخه اتوماتیک را هم به بازار بیاورد که در نهایت در سال 1395 مدل اتوماتیک جک S5 را هم به بازار ایران عرضه کرد.
نسخهای که مدت زمان بیشتری در خط تولید شرکت کرمان موتور ماند و توانست فروش فوق العاده ای را در بازار ایران بدست بیاورد و محبوبیت زیادی را بین ایرانی ها داراست و البته هنوز هم برای مدل های تازه وارد به کشور هم رقیب جدی به حساب می آید.
اواخر سال 1399 شرکت کرمان موتور اعلام کرد که قصد دارد نسخه فیس لیفت شده و بروز شده JAC S5 با موتوری متفاوت و ظاهری بروزتر از نسخه قبل تحت عنوان جک S5 جدید یا JAC S5 NEW را به بازار ایران عرضه کند. این تغییرات روی جک S5 چند سال قبل رخ داده است اما شرکت کرمان موتور به تازگی تصمیم به عرضه آن گرفت، تصمیمی که شاید بخاطر سیل عظیم ورود کراس اور های مختلف چینی به بازار ایران در سالهای اخیر ممکن است برای کرمان موتور ثمر چندانی نداشته باشد.
بررسی طراحی ظاهری جک S5 فیس لیفت
جک S5 فیس لیفت تغییر خاصی در ظاهر نکرده است و بزرگترین تفاوت آن نسبت به نسخه قبلی جلو پنجره این خودروست که به صورت مشکی یک دست با خطوطی کرومی طراحی شده است. به غیر از جلو پنجره از موارد دیگری که نسبت به نسخه قبل تغییر کرده مه شکن های این خودرو میباشد که به صورت LED در آمده اند. همچنین سپر S5 جدید نیز باز طراحی شده و جزئیاتی تغییر کرده اند.
در بخش جانبی جک S5 نیوفیس هیچ تغییری نسبت به نسخه قبلی رخ نداده است. خطوط طراحی کاملا هماهنگ با استایل خودرو هستند و باعث شده اند که جک S5 نیوفیس هم مانند نسخه قبلی کمی عضلانی و پهن به نظر برسد. فریم پنجره ها طراحی خوبی دارد و البته که شیشه های خودرو هم از اندازه خوبی برخوردار هستند. پایین درب ها هم یک قاب پلاستیکی به همراه یک خط کرومی قرار دارند.
در بخش عقب هم باز همان طراحی قبل را شاهد هستیم و تنها تفاوت نسخه فیس لیفت با مدل قبلی نوشته های روی درب صندوق هستند که حال بجای 2.0T عبارت 1.5T GDI حک شده است. فرم کلی نمای عقب این خودرو بسیار شبیه به AUDI Q5 و هیوندای توسان نسل دوم است. چراغ های عقب این خودرو به صورت دو تکه طراحی شده اند و چراغ های دنده عقب به همراه مه شکن هم روی سپر این خودرو قرار گرفته اند. تفاوت دیگری که در این نما به چشم می خورد، جایگزین شدن سراگزوز های واقعی قبلی با خروجی اگزوز هایی فیک روی سپر عقب است!
مشخصات فنی جک S5 فیس لیفت
اصلی ترین تفاوت جک S5 جدید با نسل قبلی خود پیشرانه این خودرو است. یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر مجهز به فناوری توربوشارژ که جایگزین پیشرانه 2 لیتری توربو قبلی شده است و اکنون این پیشرانه جدید توان تولید 161 اسب بخار قدرت و 241 نیوتن متر گشتاور را دارد. اما جعبه دنده ای که روی جک S5 جدید قرار گرفته همان جعبه دنده نسخه قدیمی است که یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه از نوع تر میباشد.
از نتایج مثبت کم شدن حجم موتور و حفظ توربوشارژ میتوان به کم شدن مصرف سوخت و کم شدن استهلاک خودرو اشاره کرد.
نکته قابل توجه این است که جک S5 نیوفیس پیشرانهای مجهز به سیستم GDi است که همان سیستم پاشش مستقیم سوخت میباشد. کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان از ویژگیهای این سامانه است.
مصرف سوخت ترکیبی 8.6 لیتر در صد کیلومتر و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را با جک S5 فیس لیفت تجربه خواهید کرد. مطابق ادعای کرمان موتور و اعداد اعلام شده در کاتالوگ رسمی جک S5 فیس لیفت، عملکرد پیشرانه 1.5 لیتری توربو تفاوت چندانی با موتور 2 لیتری نسخه سابق ندارد اما حداکثر گشتاور خودرو در دور پایینتری در دسترس است که این مساله منجر به بهبود شتاب اولیه خودرو شده است.
بررسی کابین و فضای داخلی
در قسمت کابین، جک S5 فیس لیفت بدون هیچ تغییری باقی مانده است و همان داشبورد و اتاق مدل قدیمی را شاهد هستیم. یک مانیتور بزرگ به همراه سایه بان معروفش که در بالای داشبورد قرار دارد و در زیر آن بخش کنترل تهویه مطبوع خودرو جا خوش کرده اند که همگی اینها ما را یاد طراحی های سابق کمپانی هیوندای می اندازد.
دریچه های سیستم تهویه مطبوع به صورت عمودی در دو طرف مانیتور قرار گرفته اند و تنظیمات سیستم تهویه مطبوع هم پایین مانیتور تعبیه شده اند. غربیلک فرمان فرم خوب و خوش دستی دارد و قسمت کیلومتر شمار هم کماکان عقربه ای به همراه یک کامپیوتر سفر است. این خودرو یک خودروی خانوادگی است و بخاطر همین هم از ابعاد مناسبی برخوردار است و فضای پا برای تمامی سرنشینان به خوبی قرار دارد.
امکانات رفاهی و ایمنی جک S5 نیوفیس
نسخه جدید جک S5 همراه با سطح قابل قبولی از تجهیزات رفاهی و ایمنی عرضه میشود که بیشتر آنها در نسخه قبلی نیز در دسترس است.
از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی جک S5 فیس لیفت میتوان به مواردی نظیر سانروف، گرمکن آینه های کناری، آینه های کناری تاشونده برقی، سنسور نور (اتولایت)، چراغ های روشنایی در روز، کامپیوتر سفری، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA، سیستم کنترل پایداری ECS، ترمز پارک برقی EPB، سامانه کنترل سرعت خودرو در سرازیری HDC، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، کروز کنترل، 4 کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی)، نمایش فشار باد تایرها TPMS، فرمان برقی، دکمه های کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سیستم مولتی مدیا به همراه نمایشگر لمسی و درگاه USB و بلوتوث، سنسور باران، گرمکن شیشه جلو، استارت دکمهای، سامانه ورود بدون کلید و... اشاره کرد.
بررسی بازار و قیمت
جک S5 نیوفیس در این چند ماهی که فروشش آغاز شده تغییر قیمت نسبتا زیادی داشته و از 749 میلیون تومان در تیرماه 1400 تا 820 میلیون تومان در دیماه 1400 افزایش پیدا کرده است. همچنین فروش اقساطی هم برای این خودرو در 24 یا 36 قسط مهیاست.
نتیجه گیری
جک S5 نیوفیس هم مانند نسل قبلی خود با امکانات خوبی به بازار عرضه شده و از نظر فنی نیز خودروی قابل قبولی است اما با وجود رقبای سرسخت جدیدش در بازار ایران هنوز جای خود را پیدا نکرده و احتمال میرود موفقیتی که در نسل قبل داشت برای این نسل تکرار نشود.
به نظر من این ماشین بهترین ماشین چینی است
ترمز پارک برقی رو. داره نسخه اتومات
جک اس 5 مانیتورش صفحه اصلی داره