1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. جک
  4. J4
  5. اتوماتیک (1397-1401)

جک J4 اتوماتیک 1397-1401

JAC J4 Automatic 1397-1401

تیپ ها

اطلاعات کلی جک J4 اتوماتیک 1397-1401

  • 465,000,000 (تومان)
  • 499,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1499 سی سی
بنزین سوز
4
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
6.5 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروجک J4 اتوماتیک 1397-1401

جک J4 یا همان jac j4 یک خودروی سدان کوچک شهری سگمنت B است که توسط کمپانی JAC چین تولید می شود. این خودرو که در بازار چین با نام Heyue A30 نیز شناخته شده در سال 2012 در نمایشگاه گوانژو چین رونمایی شد و از سال 2013 روی خط تولید رفت. هدف عمده تولید این خودرو بازار چین و آمریکای لاتین بود؛ اما از سال 1397، کرمان موتور که تجربه خوبی از فروش سایر خودرو های برند JAC مانند S5 بدست آورده بود و پس از توقف تولید J5 خودرویی برای رقابت با سدان های میان رده موجود در بازار نداشت، J4 را به بازار ایران معرفی و مونتاژ آن را در یک تیپ با موتور 1.5 لیتری و گیربکس اتوماتیک آغاز کرد.

 

طراحی ظاهری

جک J4 سدان جمع و جوری است و از برادر بزرگترش یعنی جک J5 ابعاد کوچکتری دارد. با این وجود طراحی این خودرو به طور کلی مقداری حجیم است و از خطوط بدنه برجسته در آن به خوبی استفاده شده و البته طراحان آن هماهنگ بودن اجزا در ظاهر J4 را به خوبی اجرا کرده اند.

در نمای جلو، جک J4 کاملا چهره یک خودروی شرقی را دارد. چراغ های آن بادامی شکل هستند و نمای قشنگی را در ترکیب با گلگیر های پهن جلو ایجاد کرده اند. جلو پنجره کرومی رنگ هم هارمونی خوبی با سپر خودرو ایجاد کرده است.

 

نمای جلو جک j4 سفید.jpg

 

نمای کناری J4 ظاهر شکیلی دارد؛ دو خط در بالا و پایین در ها از جلو به عقب رفته اند، ارتفاع کوتاه شیشه های کناری نیز به زیبایی این نما کمک شایانی کرده اند، اما تایر های 15 اینچی J4 کمی برای ابعاد خودرو کوچک هستند و مانند دیگر محصولات JAC، نتوانسته اند به خوبی فضای گلگیر ها را پر کنند.

 

نمای کناری جک j4 سفید.jpg

 

در قسمت عقب، جک J4 مقداری لاغر اندام تر به نظر می رسد که دلیلش کمتر بودن عرض گلگیر ها و عرض کم تایرها به نسبت ابعاد بدنه است. چراغ های عقب طراحی هماهنگی با چراغ های جلو دارند و زه کرومی رنگ استفاده شده روی درب صندوق نیز همانند تزئینات کرومی رنگ قسمت جلو، نمای خوبی را به عقب جک J4 بخشیده است.

 

قسمت عقب جک j4 سفید.jpg

 

کابین و فضای داخلی

بر خلاف انتظاری که از ظاهر خودرو می رفت، کابین جک J4 تقریبا جادار است و فضای شانه و پای قابل قبولی در ردیف جلو و عقب این خودرو وجود دارد. در کابین جک J4 از پلاستیک خشک و چرم مصنوعی استفاده شده و این متریال با وجود این که کیفیت متوسطی دارند، کاملا قابل رقابت با سایر خودرو های این کلاس قیمتی است.

غربیلک فرمان خودرو همان غربیلک همیشگی است که در اکثر خودرو های JAC مانند J5 و S5 استفاده شده و بنظر می رسد که کمپانی سازنده علاقه ای به وقت گذاشتن برای طراحی فرمانی متفاوت ندارد. روی فرمان دکمه های کروز کنترل و کنترلر سیستم صوتی به چشم می خورد و پوشش آن نیز چرمی است. در کنسول میانی داشبورد از یک پخش MP3 استفاده شده که صفحه نمایش کوچکی هم برای نشان دادن اطلاعات موسیقی در حال پخش دارد. کمی پایین تر نیز پنل تهویه مطبوع دستی خودرو قرار گرفته که سه اهرم چرخشی امکان استفاده از آن را به سرنشینان می دهند. سه عدد جا لیوانی نیز در میان صندلی های جلو قرار گرفته و اثری هم از استراحتگاه دست در اینجا به چشم نمی خورد.

 

داشبورد جک جی 4.jpg

 

مشخصات فنی

جک J4 از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با توان 103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 143 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه بهره می برد. این نیروی تولید شده توسط یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می شود و بر اساس آمار اعلامی، جک J4 را از طی 12 ثانیه از سرعت صفر به صد می رساند. مصرف سوخت جک J4 در حدود 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است. این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون برای جلو و اکسل یکپارچه برای عقب استفاده می کند. ترمز های آن نیز در قسمت جلو دیسکی و در قسمت عقب کاسه ای هستند که به سیستم های ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز مجهزند.

 

جک جی 4.jpg

 

صندلی های ردیف عقب جک 4.jpg

 

امکانات ایمنی و رفاهی

جک J4 در نسخه مجهز به 6 ایربگ، موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده که نشان دهنده امنیت بالای این خودرو هنگام تصادفات است. البته، این خودرو در نسخه مونتاژ ایران فقط به 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو مجهز است و ایربگ های جانبی و پرده ای از روی آن حذف شده اند. سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری نیز در این ماشین وجود ندارد که البته با توجه به سطح قیمتی خودرو نمی توان ایراد چندانی به این موضوع گرفت.

امکانات رفاهی جک J4 نیز لیست بلند و بالایی را تشکیل نمی دهد؛ سنسور نور برای روشن کردن خودکار چراغ های جلو، کروز کنترل، کلید های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور کنترل فشار باد تایر ها (TPMS)، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، سنسور های پارک عقب و صندلی های مجهز به ISOFIX تنها آپشن های قابل ذکر جک J4 هستند و کمبود امکاناتی مانند سانروف یا مانیتور که جزو آپشن های مردم پسند در بازار ایران هستند در این خودرو احساس می شود.

 

آمپرهای جک جی 4.jpg

 

پنل پخش جک جی 4

 

جک J4 در بازار

جک J4 به مالک خود کیفیت ساخت مناسب، استهلاک کم، شتاب گیری قابل قبول، مصرف سوخت اقتصادی، ایمنی خوب و امکانات رفاهی متوسطی را ارائه می دهد. در این رنج قیمتی خودرو های مانند تندر پلاس اتوماتیک و برلیانس H330 در دسترس هستند و یا می توان با صرف هزینه بیشتری به سراغ پژو 207 سدان اتوماتیک یا دنا پلاس توربو اتوماتیک رفت.

به طور کلی جک J4 خودرویی مناسب برای افرادی است که به دنبال استهلاک کم، مصرف سوخت اقتصادی و در کل هزینه های نگهداری پایین هستند و با ظاهر دمده، امکانات کم و لوازم یدکی گران قیمت تندر 90 هم کنار نمی آیند. اگر چهره نا آشنای این خودرو مورد قبول تان باشد و علاقمند به خودرو های اقتصادی نیز باشید، خرید آن انتخابی معقول در مقایسه با رقبایی مانند برلیانس H330 یا پژو 207 سدان اتوماتیک به نظر می رسد. اما از سوی دیگر اگر پرفورمنس بالا، آپشن های بیشتر و چهره جذاب جزو اولویت های شما هستند انتخاب خودرویی مانند دنا پلاس توربو اتوماتیک در این رنج قیمتی منطقی تر به نظر می آید.

 

نمای سه رخ چلوی چک j4.jpg

گالری جک J4 اتوماتیک 1397-1401

مدیا گالری جک J4 اتوماتیک 1397-1401

سوالات متداول

از معایب جک J4 میتوان به کیفیت پایین متریال کابین و قطعات، خدمات پس از فروش و بازار خرید و فروش نامناسب اشاره کرد.
جک J4 از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با توان 103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 143 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه بهره می برد. این نیروی تولید شده توسط یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می شود.
نظرات کاربران
  • آرمین شاهی 15 فروردین 1400 ساعت 23:43

    دوستان من این ماشین رو هفت ماهه که دارم و بجز کوبش کمکهای عقب ازش راضی هستم . تنها مشکلی که تا حالا داشتم بابت تامین قطعات از طرف کرمان خودرو بوده. متاسفانه یک تصادف کوچیک از عقب داشتم و سپر و چراغ عقب سمت راست شکست. هر دوی این قطعات رو از چراغ برق با سختی پیدا کردم. دوستان به این نکته توجه کنن که قیمت قطعات این خودرو در حد ماشینهای 800تومنیه.

  • منصور حسیپور 1 فروردین 1400 ساعت 08:31

    سلام قیمت نمایندگی جک ۴ چنده ممنون

  • نادر جشن پور 12 آذر 1399 ساعت 11:07

    سلام من سال ۹۸ از این ماشین خریدم صفرشو و راضیم بد نیست ولی خیلی خشکه و صدا میاد از کمک فنراش . کمک فنرهای عقب و لاستیک هاشم تعویض کردم ولی مشکل حل نشده میشه راهنمایی کنین چیکار کنم؟

اضافه کردن نظر

مشخصات فنی جک J4 اتوماتیک 1397-1401

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو جک J4 اتوماتیک 1397-1401
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل B Segment
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/65R15
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/65R15

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1499 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 103 اسبر بخار در 6000 دور بر دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 146 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 68.6 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 45 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 10w40 SL
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SJ

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز ABS / EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب بازو جناغی (نیمه مستقل)
  • نوع سیستم فرمان برقی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5
  • ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP 5

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) راننده / سرنشین جلو
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ایموبلایزر / قفل مرکزی / دزدگیر / سیستم قفل شدن خودکار درب ها
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری فرمان برقی
  • نوع غربیلک 3 شاخه + دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان - دارای قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دستی
  • سیستمهای تهویه مطبوع دستی
  • سیستم صوتی و تصویری مجهز به درگاه AUX و USB - سی دی و رادیو/ دارای 6 بلندگو
  • سیستم صندلیهای جلو چرمی با قابلیت تنظیم دستی
  • سیستم صندلیهای عقب چرمی
  • سیستم آیینه ها برقی دارای گرمکن - دارای راهنما با قابلیت جمع شوندگی به صورت دستی
  • سیستم شیشه ها جلو و عقب برقی ( شیشه راننده اتوماتیک )
  • سیستم های سقف ساده فلزی
  • سیستم روشنایی جلو با قابلیت روشن و خاموش شدن به صورت خودکار (Autolight) - با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورتی دستی - مه شکن
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن
  • سنسورهای پیش فعال سیستم نمایشگر میزان فشار باد تایر ها
  • سیستم های کمک رانندگی کروزکنترل - کامپیوتر سفری - سنسور پارک عقب
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه

نظرات کاربران جک J4 اتوماتیک 1397-1401

نظر خود را بیان کنید
  • آرمین شاهی آرمین شاهی (15 فروردین 1400 ساعت 23:43)

    دوستان من این ماشین رو هفت ماهه که دارم و بجز کوبش کمکهای عقب ازش راضی هستم . تنها مشکلی که تا حالا داشتم بابت تامین قطعات از طرف کرمان خودرو بوده. متاسفانه یک تصادف کوچیک از عقب داشتم و سپر و چراغ عقب سمت راست شکست. هر دوی این قطعات رو از چراغ برق با سختی پیدا کردم. دوستان به این نکته توجه کنن که قیمت قطعات این خودرو در حد ماشینهای 800تومنیه.

  • منصور حسیپور منصور حسیپور (1 فروردین 1400 ساعت 08:31)

    سلام قیمت نمایندگی جک ۴ چنده ممنون

  • نادر جشن پور نادر جشن پور (12 آذر 1399 ساعت 11:07)

    سلام من سال ۹۸ از این ماشین خریدم صفرشو و راضیم بد نیست ولی خیلی خشکه و صدا میاد از کمک فنراش . کمک فنرهای عقب و لاستیک هاشم تعویض کردم ولی مشکل حل نشده میشه راهنمایی کنین چیکار کنم؟

  • افشاری افشاری (6 آذر 1399 ساعت 19:53)

    سلام دوستان من این ماشین و سال ۹۷ خریدم خیلی راضی هستم سرعتش خوبه و کولر عالی تو سربالایی کولر روی شتاب موتور تاثیر چندانی نمیزاره فقط کمی این مدل ماشین نرم نیست تو دست انداز کمی بیشتر از ماشین های دیگه متوجه می شید که کلا خانواده جک به این شکل هست درکل ماشین رضایت بخشیه

  • رسول رسول (20 شهریور 1399 ساعت 14:51)

    سال 98 ثبت نام کردم و الان دارم تحویل میگیرم قیمت امروز آن 335 میلیون شده

    یاور یاور (16 آبان 1399 ساعت 23:30)

    سلام قیمت کارخانه یا قیمت بازار
    شما قیمت قطعی گرفتی یا قیمت به روز

  • سروش سروش (28 اردیبهشت 1399 ساعت 22:55)

    سلام و خسته نباشید خدمت دوستان بزرگوار
    اگ بخوام از خوبی های این ماشین بگم متنم خیلی زیادمیشه
    فقط یه جمله میگم،،، اگ تونستین یه خودرو صفر کیلومتر تا 300میلیون پیدا کنین ک شتاب صفر تا صدش 11 ثانیه باشه قید ماشینمو میزنم
    واسه درگ مخلص دوستان هم هستم شمال اومدن متلقو در خدمتم
    خدای شتاب برازنده نامشه

    محمد محمد (11 دی 1399 ساعت 21:38)

    حتی دنا توربو؟؟؟
    دنا توربو قیمتش بین 300 تا 400 شتابش فوق العاده از جک جی 4 هم بهتره .


    من ماشین زیر 300 میلیون هم سراغ دارم که شتابش از این بهتره . پژوپارس موتور زانتیا که با یه تقویت کوچیک و 15 میلیون خرج کردن فوق العادخ میشه شتباش میشه 7 ثانیه

    کوروش کوروش (5 بهمن 1399 ساعت 17:18)

    دنا اتوماته؟ پژوپارس هم اتوماته؟؟؟

    جاسم باوي جاسم باوي (18 بهمن 1399 ساعت 01:47)

    پژو پارس موتور زانتیا سراغ دارید؟ چه مدلی؟

    من می خوام

  • shayan shayan (17 اردیبهشت 1399 ساعت 09:19)

    ماشين نرم و خوبيه . کاملا بي سر و صداست .شتاب و کشش توسربالايي قابل قبول هست. رو کروز بسيار عالي ونرم و بي سر و صداميره حتي سربالايي هارو . مصرفش خيلي کمه واقعا .فقط مانيتور و سانروف و دوربين عقب نداره . در مقايسه با همقيمتاش ارزش خريد داره. فقط اميدوارم تحريما باعث کاهش قطعات در آينده نشه.

  • مجید مجید (16 اردیبهشت 1399 ساعت 02:20)

    ماشین خوبیه... موتور کم سرو صدا... شما تو جاده کفی 120 تا میری و دور موتور هنوز روی 2 و نیم هست... دوستانی که میگن کشش موتور کمه احتمالا به رانندگی به گیربکس سی وی تی آشنا نیستند... کشش ماشین برای موتور یک و نیم لیتری خوبه واقعا

  • سید سید (29 بهمن 1398 ساعت 11:15)

    ماشین خوب و روانی هست.من خریدم و قبل از اون پژو موتور tu5 داشتم شتابش دست کمی از اون نداره.

  • rosc rosc (18 بهمن 1398 ساعت 16:17)

    آشغال ترین ماشینی که تو عمرم داشتم
    راه نمی ره مخصوصا تو سربالایی ها
    کیفیت بد داشبورد که فقط قیافه دارد
    ترمزهای عقب کاسه ای مثل پراید

    Jac Jac (9 اسفند 1398 ساعت 14:52)

    شما گاز بده راه میره.من که مشکلی نداشتم.فیلم تست شتابش تو آپارات هست.احتمالا شما با بوگاتی مقایسه کردی.

    جک جی ۴ جک جی ۴ (26 خرداد 1401 ساعت 17:50)

    لطفا اگه این ماشین رو نداری نظر نده از شتاب و توان اصلا کم نمیاره

  • jaf jaf (17 دی 1398 ساعت 08:31)

    نکات مثبت با توجه به استفاده 1- اتومات تیپ ترونیک بدون احساس تعویض دنده و مشکل و بسیار روان 2- ایمنی خوب 3- ظاهر قابل قبول 4- مصرف کم نکات منفی 1- کاسه ترمز عقب 2- نبود مانیتور در کل به نسبت قیمت معادل دنا پلاس و h30 بنظرم بهتره

  • حاج رامین حاج رامین (28 آذر 1398 ساعت 20:02)

    سلام بچها من هنوز نخریدم سوار هم نشدم ولی ماشین نرم و خوبیه توصیه میکنم فقط بخرید فقط بخرین که قراره خیلی گرون شه

  • علی علی (17 آذر 1398 ساعت 22:39)

    من یک ماهه خریدم خیلی نرم و راحت انتظارم از ماشین چینی در این حد نبود فقط شتاب نداره که اونم برا کسی که شتاب اهمیتی نداره مهم نیست کم مصرف هم هست ب عکس بقیه چینی ها

  • بشو بشو (22 مرداد 1398 ساعت 20:38)

    فوق العاده است در برابر ماشین های ایرانی.حیف به پول .....

  • reza reza (15 مرداد 1398 ساعت 14:46)

    من چند ماه هست خریدم قبل از اون هیچ موقع خودرو چینی یا جک رو بهش اعتقادی نداشتم ولی بعد از بررسی و یک دور تست ماشین نظرم به کلی عوض شد . موتور و گیربکس با هم هماهنگ و بدون صدا شتاب میگیره .بعد از کیلومتر های اولیه ماشین نرم تر و مصرفش پایین تر میاد . مصرف در حدود 7 تا 7.5 جاده وشهر (ترافیک ) از نظر شتاب خیلی خوبه . سربالایی با کولر روشن تست کردم حداقل شیب 50 درصد به راحتی از حالت ساکن به راحتی بالا می ره . کولر ماشین خیلی خوبه . فرمان برقی و خیلی نرم ولی تو سرعت بالا سفت تر میشه . صدای موتور هنگام گاز دادن معمولی داخل شنیده نمیشه ولی گاز دادن یک دفعه و تخته گاز صدا داخل شنیده میشه . در کل سواری خوب و ارزش خرید داره .

    پیروز پیروز (19 دی 1398 ساعت 19:48)

    شیب پنچاه درصد ؟

    رسول رسول (20 شهریور 1399 ساعت 14:50)

    شیب پنجاه درصد رو پاجرو هم نمیتونه بره

  • علی علی (30 فروردین 1398 ساعت 11:44)

    خیلی وقته ثبت نام کردم ۳ماهه دیرکرد داره و هنوز هم خبری نیست.با این شرایط میشه ورود کرمان موتور هم به جمع دزدان خوش امد میگویم

  • سید امین سید امین (23 فروردین 1398 ساعت 00:02)

    من معتقدم این ماشین کیفیت مونتاژ بسیار ضعیف ...دوستانی که خریدن یک نگاه به سپر عقب ..گلگیرا...و رنگ بدنه بکنند .ولی خوب صداهای لرزش هم مشهوده..حالا شانش من که اینطور بوده ...و متاسفم برای کرمان موتور.نمایندگی و باشگاه مشتریان هم بی فایده است سه بار بردم هر بار بدتر..فقط پول روغن فیلتر و...اینا رو می گیرن ..ماشینم میبرن داخل معلوم نیست دست می زنند یا نه .اصلا ی وضی.نتیجه ی اخلاقی ..نمایندگی ماشین نبرید.بدید بیرون ..اینا رو هم فقط خدا می شناسه

    بهرام بهرام (1 اردیبهشت 1398 ساعت 20:51)

    دوست عزیز ، وقتی برای ثبت نام پژو 206 هشتاد میلیون تومنی در ظرف چند دقیقه با هجوم هموطنان ظرفیت تکمیل و سایت بسته میشه خودروسازان وطنی چه لزومی می بینند که به کیفیت بیندیشند ؟ حقوق مصرف کننده یعنی کشک ! فقط خودروهای وارداتی کیفیت دارند که با قیمت های نجومی اکثر مردم توانایی حرید آن ها را ندارند

    سعید سعید (10 بهمن 1399 ساعت 21:59)

    همتون دروغگویین تو خودت یکی ازون ثبت نام کننده هایی همه به وقتش بلوف میزنن پای عمل که میرسه پشت میکنن به همه حرفاشون

  • مجمد مستوفیان مجمد مستوفیان (22 بهمن 1397 ساعت 04:25)

    این خودرو بسیار نرم ، بی صدا و کم مصرف بوده و نسبت به قیمتش انتخاب مناسبی است . فقط نمیدانم چرا مانیتور ندارد در حالی که نمونه های ارایه شده در چین حتی نوع دنده دستی هم مانیتور دارد