1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. حذف قیمت گذاری دستوری تنها به یک شرط

حذف قیمت گذاری دستوری تنها به یک شرط

11 تیر 1402
  • 16

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت گذاری دستوری عملکرد مناسبی در صنعت و بازار خودرو نداشته است. اتفاقات رخ داده در 10 سال گذشته و روند بازار نیز به خوبی نشان دهنده این موضوع است. با این حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تازگی رئیس جدیدی پشت میز ریاست خود دارد همچنان قرار است ادامه دهنده این سیاست باشد. این موضوع نهفته در سخنان دیروز وزیر صمت در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن است.

عباس علی‌آبادی که به‌تازگی راهی وزارت صمت شده است، تاکید کرد که دولت نباید به طور مستقیم در بازار رقابتی و قیمت‌گذاری دخالت کند، اما در ابتدا باید به رفع انحصار بپردازیم و بازار را به طور کامل رقابتی کنیم. وی هرچند در بخش نخست اظهارات خود گفت که دولت نباید در قیمت‌گذاری دخالت کند، با این حال در ادامه، عدم‌دخالت را مشروط دانست. به اعتقاد وزیر صمت، شرط خروج دولت از قیمت‌گذاری دستوری، حذف انحصار از بازارها و رقابتی کردن آنهاست. بنابراین طبق این ایده، تا وقتی بازارهای مختلف به‌ویژه خودرو از انحصار خارج نشده و رقابتی نشوند، همچنان زیر چتر قیمت‌گذاری دستوری خواهند بود. سال‌هاست که بازار خودرو به دلیل آنچه انحصاری بودن بازار این کالا و عدم‌رقابت در آن نامیده می‌شود، مشمول قیمت‌گذاری دستوری است. سیاستگذار می‌گوید رقابتی در بازار خودرو نیست و انحصار در آن به چشم می‌آید، بنابراین باید تحت شمول قیمت‌گذاری دستوری باشد. خودروسازان معتقدند با توجه به وجود چند شرکت در صنعت خودروی کشور، نباید برچسب انحصاری به بازار این کالا زد؛ اما از نظر سیاستگذار و البته بخش عظیمی از افکار عمومی، بازار خودرو انحصاری است و رقابتی در آن به چشم نمی‌آید. طبعا تا وقتی این نگاه به بازار خودرو باشد، با توجه به اظهارات وزیر صمت، قیمت‌گذاری دستوری نیز همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا فعلا اتفاق خاصی که انحصار را بشکند و ایجاد رقابت کند، رخ نداده است. هرچند از واردات به عنوان ابزاری برای شکسته‌شدن انحصار در بازار خودرو یاد می‌شود، با این حال ورود خودرو به کشور روندی بسیار کند دارد و با این دست‌فرمان، اثر چندانی بر بازار (از منظر کاهش انحصار و ایجاد رقابت) نخواهد داشت.

نکته دیگر این است که بین محصولات دو خودروساز بزرگ داخلی با یکدیگر و همچنین بین آنها و تولیدات شرکت‌های بخش خصوصی رقابت چندانی به چشم نمی‌آید. با این حساب و با در نظر گرفتن اینکه واردات فعلا چشم‌انداز مثبتی ندارد (از منظر تیراژ و اثرگذاری بر بازار) و شکل‌گیری رقابت نزدیک در بازار خودرو نیز با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می‌رسد، احتمالا سیاست قیمت‌گذاری دستوری کماکان ادامه خواهد داشت.

در واقع وزیر صمت شرط سخت و سنگینی برای لغو قیمت‌گذاری دستوری، حداقل در حوزه خودرو، گذاشته است که بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها محقق شود. وقتی واردات به شکل قطره‌چکانی صورت می‌گیرد و انگیزه‌ای برای بالا بردن سطح رقابت در بازار خودرو نیست (با توجه به اینکه هر خودروساز بخشی از بازار را برای خود برداشته)، مشروط کردن حذف قیمت دستوری به انحصارزدایی و ایجاد رقابت، یک «نه» غیر‌رسمی به لغو این سیاست -قیمت‌گذاری دستوری- به شمار می‌رود. از همین رو مهمان جدید وزارت صمت نیز ظاهرا قرار است راه سکانداران قبلی این وزارتخانه در بیش از یک‌دهه گذشته را برود و با چنگ انداختن به تفکرات و رفتارهای پوپولیستی، به قیمت‌گذاری دستوری خودرو (بابت جلب رضایت مصرف‌کنندگان بدون توجه به اصول اقتصادی و منافع تولیدکننده) ادامه دهد.



نظرات

  • مهدی مهدی (18 تیر 1402 ساعت 10:24)

    الان من یک ماه پول بلوکه کردم شورا رقابت قیمت گذاری کرده ولی موقع ثبت نام قیمتی که دلشون میخواد رو دارن میفروشن واقعا نظارت نیس به واقع دزدی هس

  • علیرضا علیرضا (17 تیر 1402 ساعت 10:42)

    من میگم خودرو ساز باید به هر قیمتی دلش میخواد ماشینهاشو بفروشه و هیشکی کاری باهاش نداشته باشه ولی بزارن واردات خودرو آزاد بشه و بازار رقابتی، البته نه با این تعرفه های مسخره‌ای که تعیین کردن

  • بهنام بهنام (16 تیر 1402 ساعت 10:21)

    با سلام ، خیلی جالبه جوری گزارش نوشته که در ظاهر داره از مردم حمایت می کنه ولی در واقع تمام گزارش و صحبت‌های وی بنفع خودرو سازان هست ، این مردم هستن که دارن زیر این قیمت‌های خودرو سازان له میشن ، خودرو های بی کیفیت داخلی که از نظر فنی و اقتصادی بهیچ وجه کیفیت یک ماشین خارجی باهمون قیمت رو ندارند بلکه اگه براساس اصول فنی و کیفی حساب بشه حتی ده میلیون هم نمی ارزن بدلیل انحصار و رانت همین خودروهای بی کیفیت به مبلغ بسیار بالایی به مردم به فروش می رسند که حداقل با این کیفیت سی برابر قیمت واقعی خودروها هستش تنها راه چاره آزادسازی واردات خودرو و برداشتن مبالغ دریافتی بعنوان حق گمرک و غیره می باشد تا مردم بتوانند خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب جهانی سوار شوند

  • بهنام بهنام (16 تیر 1402 ساعت 10:21)

    با سلام ، خیلی جالبه جوری گزارش نوشته که در ظاهر داره از مردم حمایت می کنه ولی در واقع تمام گزارش و صحبت‌های وی بنفع خودرو سازان هست ، این مردم هستن که دارن زیر این قیمت‌های خودرو سازان له میشن ، خودرو های بی کیفیت داخلی که از نظر فنی و اقتصادی بهیچ وجه کیفیت یک ماشین خارجی باهمون قیمت رو ندارند بلکه اگه براساس اصول فنی و کیفی حساب بشه حتی ده میلیون هم نمی ارزن بدلیل انحصار و رانت همین خودروهای بی کیفیت به مبلغ بسیار بالایی به مردم به فروش می رسند که حداقل با این کیفیت سی برابر قیمت واقعی خودروها هستش تنها راه چاره آزادسازی واردات خودرو و برداشتن مبالغ دریافتی بعنوان حق گمرک و غیره می باشد تا مردم بتوانند خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب جهانی سوار شوند

  • محسن محسن (16 تیر 1402 ساعت 01:54)

    لطفا کمی هم انصاف داشته باشید و فقط با کلمات اقتصادی و علمی سر مردم شیره نمالید و با پنبه سر نبرید. مردم تحت فشارهای سنگین اقتصادی و معیشتی کمر خم کرده اند و اصحاب رسانه دم از اقتصاد و اصول و غیره می زنند. بیایید دو طرفه به قاضی برویم و عادلانه به مسئله نگاه کنیم. عرصه تولید و فروش انحصاری خودرو و بی دفاعی مردم بر همه عیان و آشکار است بیش از این از سردمداران ظلم و جور اقتصادی دفاع نفرمایید.
    بقول لسان الغیب ای کوته آستینان تاکی درازدستی؟!!!

  • راسخون راسخون (14 تیر 1402 ساعت 17:11)

    چرا خودرو سازان داخلی با رانت و لابی بازی مانع از ورود خودرو به کشور میگردند.و تحت لوای حمایت از تولید داخل به خریداران اجهاف میکنند و ظلم .

  • نادر نادر (14 تیر 1402 ساعت 08:34)

    بازار را ازاد و رقابتی کنند از انحصار بیرون بیارن بعد خودرو ساز و مونتاز کار قیمت ده برابر این قیمتها بگذاره هر کی هم دلش خواست میخره. حق مردمه که خودرو ساز با التماس بنز و بی ام او به مردم بده نه که برای پراید صف بکشه و محصول دو سال اینده را با تو سری به مشتری های سیاه بخت بده

  • امیر امیر (14 تیر 1402 ساعت 04:11)

    از سایت car ممنونم که اجازه میده مردم حرفشون رو بزنن خدا خیرتون بده

  • سامان سامان (13 تیر 1402 ساعت 22:48)

    حالا شما جوش نزن
    کجای این کره خاکی به قیمت حقوق تولید کننده مصرف کننده کلا دیده نمیشه
    بازار رقابتی بشه بعد میبینید که چقدر این فرغون سازان داخلی توان رقابت دارن

  • ساعد ساعد (13 تیر 1402 ساعت 17:14)

    تکلیف کسانی که الویت بندی شدند برای خودروهای خارجی و هنوز اصلا کسی به روی خودش نمیاره وضهییتشون چی شده را باید از کجا پیگیری کرد فقط شعار شعار شعار...... متاسفانه

  • مجید مجید (13 تیر 1402 ساعت 17:01)

    وقتی کشور تحریمه چه شکلی می خواهید واردات خودرو انجام بدید و این بازار را از رقابتی در آورید در ضمن با وجود قوانین گمرکی ظالمانه از تحریم و دشمن هم بدتر ، جایی برای رقابت نمی مونه اگر تا حالا به خودروساز واگذار کرده بودن با ده برابر قیمت فعلی باز هم راضی نبودن

  • مهدی مهدی (13 تیر 1402 ساعت 14:09)

    نویسنده محترم این متن: ، یا خودرو ساز هستی یا منفعت میبری.
    با قیمت گذاری دستوری خون مردم داره مکیده میشه،
    اگه قیمتها آزاد بشه که سر به فلک میکشه،
    همین الان با قیمت دستوری حداقل ۳۰درصد گرونتر به مردم فروخته میشه اونوقت شما از رفتار پوپولیستی حرف میزنی؟؟؟؟؟؟؟
    لطفا با مردم باشید

  • معلم بازنشسته معلم بازنشسته (13 تیر 1402 ساعت 12:30)

    همه دیده‌ایم که حتی قیمت‌گذاری دستوریشونم حداقل پانزده برابر قیمت واقعی است، انحصاری بودن بازار کارخونه های دولت هم روش.

  • مهران مهران (13 تیر 1402 ساعت 11:26)

    چرا ایران باید با بقیه کشورهای دنیا فرق داشته باشد ؟
    کدوم عقل سلیم یا نیمه سلیم قبول می کند تولید کننده خودرو خودش وارد کننده خودرو باشد (مثل اینه که گرگ رو بزاری بجای سگ چوپون!هر احمقی هم می‌فهمه که این کار به نفع کیست)
    چرا هر کسی نتونه خودش ماشین بخره و وارد کنه ؟ (با روال معمول بقیه جاها؟)
    چرا قیمت تمام شده ی خودرو وارداتی معلوم نیست بعد از ۴۵سال؟ اون سهم اسبه و خره و سکه ! دقیقا چقدره و چه جوری و کجا خرج میشه؟
    چرا خودرو ساز با دلار نیمایی یا کمتر از نیمایی وارد می‌کنه و به قیمت دلار دلال فروشی همه رو حساب میکنه؟
    و چراهای دیگر.
    واقعیت اینه که مردم رو احمق گیر آوردن و چرا نچاپن تنها چیزی که برای آمرین اهمیت نداره حق و حقوق مردمه و همه عین سرگردنه گیرها به هر نحوی می‌خوان مردم رو بچاپن و حالا چه با چاپ پول چه با انحصار تولید و فروش خودرو
    اینها علم اقتصاد نمی‌خواد و هر شیرین عقلی هم می‌فهمه که فقط به فکر در آمد زایی از جیب مردم هستن و البته مردم هم تا وقتی دولا باشن اونها سواری میگیرن چه ازین بهتر!

  • محمدرضا محمدرضا (13 تیر 1402 ساعت 11:04)

    بدون توجه به اصول اقتصادی ومنافع تولید کننده را خوب اومدی !!!
    اصول اقتصادی یعنی اینکه مثلاً روی کاغذوارادات خورو را آزاد کردیم اما در عمل اجازه بدیم بدون واردات هیچ خودرویی در اینجا جنابان مونتاژ کار به سه برابر قیمت جهانی آزادانه به مردم قالب کنند ؟!!!
    اصول اقتصادی یعنی برای مونتاژ کار ارز وجود داشته باشه ولی برای مصرف کننده باید منشا ارز مشخص بشه !!!
    یک نفر به عنوان شخص حقیقی که مثلاً بخواد از کشورهای خوشبختی مثل عراق یا افغانستان یه ماشین دست دوم برای خودش وارد کنه چند خان بانک مرکزی و جاهای دیگه رو باید طی بکنه؟
    هی روزگار....

  • mike mike (11 تیر 1402 ساعت 11:20)

    (بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت گذاری دستوری عملکرد مناسبی در صنعت و بازار خودرو نداشته است).منظور کدوم کارشناسان هستش.اصلا مگه کارشناس باسواد هم داریم ولو داشته باشیم یا اونم داره میخوره یا نخوره اصلا تو این پازل نیستش.فکر کنید شورای رقابت( که اونم فکر سهمش) نباشه.چی میشه.واردات ازاد میشه رقابت بوجود میاد.نه .برعکس خودروسازها میتازن هر جور بتونن مردم رو میرقصونن نه رقابتی وجود خواهد داشت نه انسانیتی از سوی خودرو سازها.بهتره این چرندیات و شوافی که بازی میکنن رو از این گوش بگیرم از گوش دیگه بفرستیم بیرون.مردم وقتی اذعان دارن به کیفیت بد خودرو ها واز طرفی صف میبندن برای طرح یکپارچه دیگه نباید امیدی داشت حتی اگه بهانه های مختلف ولو منطقی برای بعضی از مردم وجود داشته باشه اما کلیت خودمون مشکل داریم.متاسفانه