1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ری برندینگ لوگوی خودروسازی های معروف

ری برندینگ لوگوی خودروسازی های معروف

20 تیر 1402
  • 1

ری برندینگ لوگو یا بازآفرینی لوگو خودرو در تاریخچه یک برند کار دشواری است. برای بسیاری از خودروسازان، لوگو و آرم های آنها نشان دهنده چندین دهه میراث و تاریخچه است. اما در سالهای گذشته، بسیاری از خودروسازان لوگوی نمادین و کلاسیک خود را تغییر داده اند و مجدد طراحی کرده اند. بعضی از آنها بهتر اما برخی دیگر بدتر شده اند. اما اکثر آنها به طرز شگفت انگیزی مینیمال هستند.

لوگوهایی با لبه های اریب و روکش های نقره ای مدت هاست که از دور خارج شده اند. امروزه، گرافیست ها لوگوها را – حتی خارج از صنعت خودرو – به شکل های دوبعدی ملایم تغییر داده‌اند. موج جدید طراحی‌های مجدد لوگوها از تغییر لوگوی Mini در سال 2015 آغاز شد، و در ادامه برندهایی مانند آئودی، استون مارتین و BMW در سال‌های بعد از آن لوگوی سابق خود را باز طراحی کردند.

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به تمام ری برندینگ لوگوی خودروسازان بیندازیم که در چند سال گذشته انجام شده است.

 

ری برندینگ لوگو برترین خودروسازان

استون مارتین (۲۰۲۲)

1.webp

بال های نمادین استون مارتین (Aston Martin) از هنگامی که در اوایل دهه ۱۹۳۰ تولید شد، تغییر چندانی نکرده است. اما در سال ۲۰۲۲، با ری برندینگ، این شرکت لوگوی فرشته خود را با خطوط کمتر و با برجسته کردن علامت کلمه “استون مارتین” ساده تر کرد.

 

آئودی (۲۰۲۲) – ری برندینگ لوگو ساده

2.webp

لوگوی جدید آئودی (Audi) با لوگوی کلاسیک و قدیمی آن تفاوت چندانی ندارد.  لوگوی اولیه شرکت که به شکل حلقه های در هم تنیده است اولین بار در سال ۱۹۶۹ معرفی شد و در سال ۲۰۰۵ با طراحی مجدد رنگ نقره ای رنگ گرفت. در ری برندینگ لوگو، این شرکت لبه های برجسته لوگوی پیشین را کنار گذاشت و به سراغ طراحی دوبعدی مد روز رفت.

 

بی ام و (۲۰۲۱)

3.webp

به خاطر ارزش و اعتبار بی ام و (BMW)، آرم گرد بی ام و از زمان معرفی آن در سال ۱۹۱۷ تغییر چندانی نکرده است. اما در ری برندینگ ظاهر لوگوی جدید از یک رویه متداول در این لیست پیروی می کند: صاف کردن لبه های اریب. در بازآفرینی لوگو خودرو که از سال ۱۹۹۷ استفاده می شد، تغییرات مختلفی ایجاد شد. رنگ سیاه دور لوگو حذف شد، برای ظاهری صاف تر و مینیمال و با عناصر کمتر رنگ‌های آبی و سفید نیز از بین رفته‌اند.

 

بوگاتی (۲۰۲۲) – یک ری برندینگ لوگو مینیمال

4.webp

بوگاتی (Bugatti ) با بازآفرینی لوگو خودرو خود در سال ۲۰۲۲ به سمت مسیری بسیار مینیمالیستی رفت. بیضی قرمز کلاسیک حذف شده و به جای آن یک علامت کلمه بوگاتی ساده و ظریف قرار گرفته است. با این حال، تا کنون، حتی جدیدترین مدل‌های بوگاتی نیز هنوز از لوگوی قرمز رنگ قدیمی استفاده می‌کنند و لوگوی جدید بیشتر برای مصارف شرکتی است.

 

بیوک (۲۰۲۲) – یک ری برندینگ لوگو کامل

5.webp

لوگوی جدید بیوک (Buick) مسلماً یکی از معدود مواردی در این لیست است که نسبت به طراحی قبلی تغییرات بیشتری به غیر از صاف کردن لبه ها داشته است. در ری برندینگ لوگوی جدید نشان‌های سه ‌سپر داخل دایره لوگو، از داخل حلقه دایره‌ای شکل لوگو خارج و بازطراحی شده و به‌طور مرتب در کنار هم قرار گرفتند.

 

کادیلاک (۲۰۲۱)

6.webp

 در بازآفرینی لوگو خودرو کادیلاک (Cadillac)، تاج کادیلاک قسمت های قرمز، آبی و طلایی خود را برای رسیدن به یک طرح سیاه و سفید شیک از دست می دهد. شکل کلی تغییر نکرده است، اما مجدداً، طراحان لوگو را برای داشتن طرحی دوبعدی بر خلاف لبه‌های برجسته طرح قبلی صاف کرده اند.

 

فیات (۲۰۲۰)

7.webp

فیات (Fiat) لوگوی خود را در سال ۲۰۲۰ ساده کرد و نشان گرد و تا حدودی نمادین خود را به علامت به شکل کلمه بلندتر تغییر داد. مدل های کرونوس آمریکای جنوبی و ۵۰۰ جدید جزو اولین مدل هایی بودند که به طور رسمی از لوگوی جدید فیات برای مدل سال ۲۰۲۲ استفاده کردند.

 

FCA / Stellantis (2020)

8.webp

این یک ری برندینگ لوگو ساده نیست بلکه یک تغییر نام تجاری کامل است. FCA  و PSA  از سال 2020 به این طرف به Stellantis تغییر نام داده اند. ساختار جدید یک لوگوی به روز شده جدید با نام جدید نیز دارد.

 

سیتروئن (۲۰۱۶)

9.webp

سیتروئن (Citroen) در طی ری برندینگ، لوگو خود را ساده تر کرد و در عین حال بعضی از نشانه های قدیمی خود را در این فرآیند دوباره احیا کرد. فلش‌های دوگانه رو به بالا اکنون با انحراف کمتر در یک نشان بیضی شکل قرار گرفته‌اند. این تغییر به آرم اولیه سیتروئن مربوط به سال ۱۹۱۹ بازمی‌گردد.

 

جنرال موتورز (۲۰۲۱)

10.webp

جنرال موتورز (General Motors) لوگو خود را در سال ۲۰۲۱ ری برندینگ کرد. در طی این تغییر لبه‌های تیز و حروف با لبه های سخت حذف شد تا برند شیک‌تر و مدرن‌تر شود. لبه‌های آبی روشن لوگوی جدید نشان‌دهنده «آسمان پاک» است. زیرا این شرکت به مسیر خود در تولید خودروهای الکتریکی ادامه می‌دهد. با این وجود لوگوی جدید جنرال موتور به اولین طراحی مجدد در ۵۰ سال گذشته شباهت دارد.

 

اینفینیتی (۲۰۲۳) – یکی از جدیدترین ری برندینگ لوگو ها

11.webp

در ری برندینگ لوگو، اینفینیتی (Infiniti) کار زیادی روی لوگوی خود انجام نداده است. اما نشان جدید کمی متفاوت از نشان قبلی به نظر می رسد. این لوگو دارای یک دهانه گسترده تر در پایه و یک “جاده” باریکتر در مرکز است که در انتها به هم متصل نمی شود. اینفینیتی می گوید ظاهر جدید “از نظر بصری افق را برجسته می کند.“

 

جگوار –  لندرور  JLR (2023)

12.webp

برندهای جگوار و لندرور به تنهایی قصد ری برندینگ لوگو خود را ندارند. اما مجموعه این دو شرکت به سمت یک نام و طراحی جدید حرکت می‌کند. جگوار لندرور سابق، JLR جدید هویت خود را ساده تر کرده و برای نمایش آن از یک لوگو با حروف مخفف ساده رونمایی کرده است.

 

کیا (۲۰۲۱)

13.webp

ری برندینگ لوگو کیا (Kia) یکی از بحث برانگیزترین تغییرات این لیست است. این شرکت نماد بیضی شکل دیرینه خود را کنار گذاشت و یک لوگوی جدید و فوق العاده شیک را ارائه کرد. اما عدم وجود فاصله کافی بین “I” و “A” در “KIA” هنوز باعث شده است که بعضی افراد در اینترنت به این فکر کنند که خودروی جدید “KN” چیست؟

 

لانچیا (۲۰۲۲)

14.webp

لانچیا (Lancia)، خودروساز ایتالیایی که زمانی با خودروهای رالی نمادینی مانند دلتا انتگرال و O37 شناخته می‌شد، در حال تدارک یک بازگشت بزرگ است. یک خودروی کانسپت جدید با لوگوی تازه اواخر سال گذشته معرفی شد که آغازگر دوران الکتریکی این برند است.

 

لوتوس (۲۰۱۹)

15.webp

ری برندینگ لوگو لوتوس (Lotus) نشان دهنده شروع تازه این برند است. اما این ظاهر جدید که مانند بسیاری برندهای دیگر با صاف کردن و ساده کردن لبه های اریب قبلی آن انجام شده است، باعث نشده که این لوگو از تاریخچه خود دور شود. در این باز طراحی حروف لوتوس برای ظاهری تمیزتر صاف شده است.

 

ماک تراک (۲۰۱۴)

16.webp

حتی قبل از اینکه مینی، فولکس واگن و دیگر خودروسازان شروع به بازآفرینی لوگو خودرو های خود و تبدیل آن به لوگوهای ساده بکنند، Mack Trucks  با لوگوی نمادین بولداگ خود همین کار را انجام داد. این سازنده قدیمی کامیون که از دهه ۱۹۰۰ با نام ماک مشغول به کار است، لوگوی اولیه بولداگ را در سال ۱۹۹۲ ظاهر کرد و پس از آن در سال ۲۰۱۴ دست به ری برندینگ لوگو خود زد.

 

مینی (۲۰۱۵) – یکی از اولین ری برندینگ لوگو ها

17.webp

مینی (Mini) یکی از اولین برندهایی بود که طی ری برندینگ لوگوی خود، لبه های برجسته را حذف کرد و لوگو را کامل صاف کرد. لوگوی بالدار قدیمی لبه‌های نقره‌ای خود را از دست داد و مانند بسیاری دیگر از نمادهای به‌روز شده این لیست، تبدیل به طرحی ساده و مینیمال شد.

 

نیسان (۲۰۲۱)

18.webp

لوگوی قبلی نیسان (Nissan) در دهه ۹۰ دارای لبه های مورب سخت و روکش نقره ای براق بود. خوشبختانه، با ری برندینگ این لوگو جدید، یک کلمه ساده تر و ظاهری مینیمالیستی دو بعدی دارد، حتی لبه های تیز لوگوی قبلی برای طراحی باز شیک تر حذف شده است.

 

اوپل (۲۰۲۳)

19.webp

لوگوی رعد و برق جدید Opel ظاهری ساده و جدید دارد که هدف آن نشان دادن برنامه این خودروساز برای شروع فعالیت ساخت خودروهای الکتریکی این خودروساز است. این شرکت می خواهد تا سال ۲۰۲۸ به یک برند کاملاً الکتریکی در اروپا تبدیل شود و برای امسال ۱۵ مدل برقی در نظر گرفته است. اولین خودروی اوپل که به طور رسمی از این لوگوی ساده شده جدید استفاده خواهد کرد در سال ۲۰۲۴ معرفی می شود.

 

پژو (۲۰۲۱) – یک ری برندینگ لوگو کامل

20.webp

ری برندینگ لوگو پژو (Peugeot) فراتر از انجام تغییرات ساده است. در واقع این شرکت طراحی مجدد کامل لوگوی نمادین شیر خود را انجام داد. شیر نمادین این برند حذف شده و به جای آن یک سپر جدید با علامت کلمه پژو و یک سر شیر اما ساده و مینیمال قرار دارد.

 

پورشه (۲۰۲۳)

21.webp

پورشه (Porsche) در ری برندینگ لوگو خود با دیدگاه “اگر خراب نیست تعمیرش نکن” پیش رفت. لوگوی کلاسیک تاج باقی مانده است. اما اکنون کلمه “اشتوتگارت” در بالا برجسته تر شده، قسمت های لانه زنبوری  ساده تر شده و بر روی عناصر برنزی لکه های کمتری دیده می شود.

 

رنو (۲۰۲۱)

22.webp

رنو (Renault) با ری برندینگ لوگو خود در سال ۲۰۲۱ بسیار ساده عمل کرد. نام رنو به طور کامل حذف شد و لوگوی الماسی نقره ای رنگ اکنون تبدیل به دو خط زاویه ای به هم پیوسته شده است که شکل یکسانی را ایجاد می کند.

 

فولکس واگن (۲۰۱۹)

23.webp

لوگوی کلاسیک فولکس واگن (Volkswagen) از اواسط دهه 1940 تغییر چندانی نکرده بود. بنابراین، با ری برندینگ لوگو در سال 2019، فولکس‌واگن ظاهر لوگوی خود را با یک طراحی مسطح که فاقد هرگونه برجستگی است تغییر داد. و برای اولین بار در تاریخ، “W” به قسمت پایینی لبه بیرونی وصل نمی شود.

 

ولوو (۲۰۲۱) – یک ری برندینگ لوگو ساده

24.webp

ولوو (Volvo) در سال ۲۰۲۱ بی سر و صدا بازآفرینی لوگو خودرو خود را انجام داد و یک طرح مینیمال را انتخاب کرد. این لوگو صاف تر، تمیزتر و ساده تر از لوگوی سابق طراحی شده در اواسط دهه ۲۰۰۰ است. این شرکت حتی قاب مستطیل شکل کلمه ولوو را حذف کرده است.

سخن پایانی ری برندینگ لوگو :

ری برندینگ لوگو فرآیندی است که این روزها بسیاری از برندهای بزرگ خودروسازی دست به انجام آن می زنند. ری برندینگ ممکن است با تغییر لوگو، نام و یا طراحی انجام شود. هدف از انجام بازآفرینی لوگو کسب جایگاه بهتر در بازار و پیشرفت در مقابل رقبا است.



نظرات

  • safir1362 safir1362 (21 تیر 1402 ساعت 07:27)

    به نظرم این طرح ری برندینگ یا تغیر لگوی کارخانه خودروسازی باعث زشت شدن لگو خودروها شده. شما نگاه کنین هم متوجه میشید تغیر جذابی نیست و بیشتر انگار برای کاهش هزینه ساخت و نصب لگو بر روی خودرو هست تا برای جذابیت خودرو !!
    خساست خودرو سازها و کاهش هزینه ها به لگو رسیده ولی کیفیت و تکنولوژی ارتقاء پیدا کرده دقیقا برعکس خودروسازهای داخلی !