بازگشت خودرو به تالار بورس؟

14 مرداد 140210:35
8 دقیقه


بازگشت خودرو به تالار بورس؟

با اعلام رضایت وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تداوم عرضه تمامی کالاها در بورس کالا، اکنون خودرو نیز در حال نزدیک شدن به وضعیت تالار نقره‌ای قرار دارد. تقریباً سه هفته قبل، ابراهیم رئیسی به سه وزیر صنعت، نفت و اقتصاد وظیفه داد تا نظر خود را درباره عرضه کالاها در بورس کالا اعلام کنند. پس از برگزاری چندین جلسه، در تاریخ هشتم مردادماه، صورتجلسه‌ای منتشر شد که بر اساس آن هر سه وزارتخانه به درخواست رئیس‌جمهور رضایت خود را اعلام کردند. به این ترتیب، قابل پیش‌بینی است که خودرو نیز در فهرست عرضه در تالار نقره‌ای قرار گیرد.

بنا به این تصمیم وزرا و همچنین فراهم شدن شرایط برای عرضه خودرو در بورس کالا، نشانه‌هایی از نیت دولت برای بازگشت خودرو به بورس کالا وجود دارد. اولین حضور خودرو در بورس کالا در تاریخ ۲۸ اردیبهشت سال گذشته رقم خورد. آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که از آن زمان تا تاریخ جدا شدن خودرو از بورس کالا در تاریخ ۱۸ دی‌ماه سال ۱۴۰۱، ۳۴ هزار و ۸۱۶ دستگاه خودرو در بورس عرضه شده است. این شیوه فروش تا حد زیادی توسط تولیدکنندگان خودرو مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا در سال‌های گذشته که با قیمت‌گذاری دستوری درگیر بودند و مشکلات مالی روزمره در این صنعت برای آنها به وجود آمده بود، فروش خودرو در بورس کالا و ایجاد قیمت سومی بین قیمت کارخانه و بازار نتیجه مثبتی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته و به مصرف‌کنندگان امکان خرید خودرو با قیمتی کمتر از بازار را می‌دهد. با این حال، بورس کالا محلی برای عرضه بلندمدت خودرو نبود و در نهایت با ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو و بعد از ماه‌ها مذاکرات بین شورای عالی بورس و شورای رقابت، فروش خودرو خارج از سامانه یکپارچه ممنوع اعلام شد و خودرو از بورس کالا حذف شد. همچنین، در آن زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت رهبری سیدرضا فاطمی‌امین، موقعیتی بی‌طرف را به خود گرفت و این نوع نقش‌آفرینی صنعت، یکی از علل اصلی خروج خودرو از بورس کالا محسوب می‌شود.

بعد از این اتفاق دیگر هیچ خودروی سواری در بورس به فروش نرفت. با این وجود اواخر خردادماه یکی از خودروسازان خصوصی از عرضه در بورس کالا خبر داد؛ این در شرایطی بود که شورای رقابت این عرضه را غیرقانونی دانست و این نقطه پایانی بود بر امید خودروسازان به بازگشت محصولاتشان به تالار خودروی بورس کالا. اما با دستور جدید رئیس‌جمهور و موافقت سه وزیر صمت، نفت و اقتصاد مبنی بر ادامه عرضه تمامی کالاها در بورس کالا، راه عرضه دوباره خودرو از این طریق هموار شده است. همچنین می‌توان گفت اگر دوباره در بورس کالا جایی برای خودرو باز شود، در ابتدا این محصولات خودروسازان خصوصی خواهند بود که راهی تالار نقره‌‌ای می‌شوند.

نشانه‌های بازگشت خودرو به بورس

 همان‌طور که اشاره شد، نشانه‌های مختلف حاکی از آن است که احتمالا یکی از کالاهای موردنظر دولت برای عرضه در بورس کالا، خودرو است. برای مرور این نشانه‌ها ابتدا نگاهی داشته باشیم به تغییرات در وزارت صمت. پیش از این اشاره کردیم که وزارتخانه تحت امر فاطمی‌امین سال گذشته موضعی کاملا بی‌طرفانه نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا یا قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت داشت. با این وجود حالا تغییرات مهمی در این وزارتخانه به وجود آمده است. با جایگزین شدن علی‌آبادی به جای فاطمی‌امین، به نظر می‌رسد وزارت صمت دیگر در این مورد چندان بی‌میل یا بی‌طرف نیست. اخبار رسیده به «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که پیش از این خودروسازان و همچنین وزیر صمت تلاش‌هایی برای حذف قیمت‌گذاری دستوری داشته‌اند و در این مورد مذاکراتی را با مجلس و هیات دولت پیش برده‌اند. با این وجود هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مجلس و دولت بخواهند خودروسازان را در قیمت‌گذاری آزاد بگذارند؛ اما ممکن است بخواهند راه سومی را در پیش گرفته و بورس کالا را به عنوان راه‌حل میانی برای جبران زیان خودروسازان بپذیرند.

از طرف دیگر باید توجه داشت که عرضه خودرو در بورس کالا در مغایرت با دستور‌العمل شورای رقابت در مورد نحوه عرضه خودرو است. چندی پیش این شورا در برابر دستور رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش قیمت خودروهای مونتاژی تمکین نکرد. بنابراین به نظر می‌رسد دولت هم از مصوبه شورای رقابت مبنی بر عدم عرضه خودرو در بورس تمکین نکند.

اگر رفتار خودروسازان را زیر ذره‌بین قرار دهیم، نشانه‌های دیگری می‌یابیم از اینکه احتمالا تولیدکنندگان خودرو امیدوار به عرضه محصولاتشان در بورس کالا هستند. برای مثال گرچه پیش‌فروش بیشتر خودروها از طریق سامانه یکپارچه طی دو مرحله انجام شده است، اما در این مدت شاهد بودیم که برخی از خودروسازان خصوصی برای تحویل خودروها بسیار عجله داشتند و بعضی از آنها اعلام کردند که محصولات خود را حتی چندین ماه زودتر از موعد مقرر، تحویل خواهند داد. بنابراین می‌توان این احتمال را مطرح کرد که مونتاژکاران می‌خواهند هرچه زودتر محصولات خود را تحویل دهند تا با هموار شدن مسیر عرضه خودرو در بورس کالا بتوانند محصولات خود را راهی تالار نقره‌‌ای بورس کنند.

از طرف دیگر آمارهای مختلفی که درباره وضعیت تولید خودرو از سوی نهادهای مختلف منتشر شده، مانند شامخ یا گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، نشان می‌دهد که تولید خودرو طی ماه‌های گذشته و به‌خصوص در تیرماه با افت مواجه بوده و همچنین انبار خودروسازان به‌شدت در حال پر شدن است. بازوی پژوهشی بانک مرکزی پیش از این علت افزایش انبار محصولات خودروسازان را «دلایل استراتژیک» معرفی کرده بود؛ دلایل استراتژیکی که حالا با دستور رئیس‌جمهور معنای دیگری پیدا کرده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت احتمالا با افزایش احتمال عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان ترجیح داده‌اند که با دپوی محصولات خود، آنها را برای عرضه در بورس نگه دارند.

علاوه بر این، هفتم مردادماه مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو تهیه کرده و به طور مشخص پیشنهاد داده بود که «همه خودروها» باید در بورس کالا عرضه شوند. بنابراین می‌توان گفت پنج نشانه مشخص وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالا دولت در پی بازگشایی تالار خودروی بورس کالاست.

کارنامه بورس کالا در فروش خودرو

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم بورس کالا کارنامه موفقی در فروش خودرو داشته و دست‌کم خودروسازان از این شیوه فروش راضی بوده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارش اخیر خود، ضمن نقد صریح شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در قیمت‌گذاری خودرو، این شیوه را باعث افزایش قیمت قابل‌توجه خودرو در بازار دانسته و علاوه بر آن کارنامه بورس کالا را در فروش خودرو بررسی کرده و به آن نمره قبولی داده است. همان‌طور که اشاره شد از ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ تا ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۳۴هزار و ۸۱۶ دستگاه خودرو به ارزش ۵/ ۱۹هزار میلیارد تومان در بورس کالا عرضه شده‌اند. این عرضه از سویی به نفع مصرف‌کنندگان بوده، به طوری که طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس درمجموع ۴/ ۴هزار میلیارد تومان ارزان‌تر از قیمت بازار خودرو خریداری کرده‌اند و از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز تا حدی از فشار قیمت‌گذاری دستوری خارج شدند و ۶هزار میلیارد تومان بیشتر از قیمت مصوب، عایدی کسب کردند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که عرضه مداوم خودرو در بورس کالا باعث شده حتی زمانی که بازار ارز درگیر نوسانات است، قیمت خودرو در بورس روند کاهشی داشته باشد. همچنین این گزارش اشاره دارد که به‌رغم آنچه گفته می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت در بازار شده، بهای خودرو در بازار وابستگی شدیدی به  نرخ ارز دارد و همیشه وفاداری خود را نسبت به نوسانات نرخ ارز نشان داده است. بنابراین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند که «عرضه خودرو در بورس کالا اگر باعث کاهش قیمت خودرو در بازار نشود سبب افزایش قیمت آن هم نخواهد شد». شاهد این موضوع عرضه خودروهای مونتاژی در بورس کالاست. این خودروها زمانی در تالار نقره‌‌ای عرضه شدند که بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار بود. در چنین شرایطی عرضه این محصولات در بورس کالا باعث افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در بازار نشد؛ اما در مقابل هر زمان که نرخ ارز افزایش داشته قیمت خودرو در بازار نیز به طور هماهنگ رشد یافته است.  اما نکته قابل‌توجه این است که طبق آمار اعلام‌شده از سوی بورس کالا، در ۹ماهه سال ۱۴۰۱ کمتر از سه‌درصد تولیدات ایران‌خودرو و کمتر از یک درصد خودروهای سایپا در بورس کالا عرضه شده است. همچنین تنوع خودروهای عرضه‌شده در بورس نیز محدود بوده است. بنابراین نمی‌توان انتظار بیشتری از کارنامه بورس کالا در فروش خودرو داشت، چراکه عملا فرصت بسیار محدودی برای عرضه محصولات خودروسازان داشته است.