مخالفت مجدد وزیر صمت با قیمت گذاری دستوری

21 مرداد 140211:30
3 دقیقه


مخالفت مجدد وزیر صمت با قیمت گذاری دستوری

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز کرد که او موافق قیمت‌ گذاری دستوری نیست و بر جنبه نوآوری و رقابت در بازار خودرو تأکید دارد.

عباس علی‌آبادی در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد که اغلب برای این وزارتخانه حواشی زیادی به وجود می‌آید که باعث می‌شود وزرا به موضوعات اصلی کمتر بپردازند. اما باید همه توجه خود را به موضوعات اصلی معطوف کنیم تا بتوانیم در آن‌ها پیشرفت کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط به قدر کافی برای کار کردن سخت هست و نباید به سمت حاشیه حرکت کنیم، گفت: سعی می‌کنیم در دوره جاری چند کار خوب انجام دهیم. مهم‌ترین کار باید این باشد که صنایع را به سمت کیفیت هدایت و با دنیا رقابت پذیر کنیم. پس هدف اول توسعه صادرات است و باید به این بخش کمک کنیم.

علی آبادی افزود: در این راستا دیپلماسی اقتصادی باید فعال، بازار هدف مشخص و زمینه صادرات فراهم شود. همچنین باید استاندارهای کشورهای هدف را بشناسیم و خودمان را با آن‌ها تطبیق بدهیم تا بتوانیم رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه بازار چهار مولفه شامل تولید، واردات، مصرف و صادرات دارد، گفت: اگر لازم باشد باید برای تنظیم بازار واردات هم داشته باشیم. به طور کلی باید بازار را با عوامل خودش مثل واردات، صادرات تنظیم کرد و نه با عوامل دستوری. موافق قیمت گذاری دستوری نیستم.

مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه در حوزه صنعت خودرو، وقت آن رسیده که از شیوه‌های گذشته دست برداریم گفت: دنیا به دلایل مختلف به سمت خودروهای برقی حرکت کرده است؛ البته اکنون دیگر بحث برقی بودن یا نبودن مطرح نیست و بلکه موضوع در نحوه ذخیره‌سازی انرژی است.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: در صنعت خودرو باید دید در کدام سمت نوآوری، بازار یا قطعه‌سازی قرار بگیریم؛ در حقیقت باتوجه به راهبردها باید تمرکز بر نوآوری و بازار باشد و قطعات را از بهترین‌های دنیا وارد کنیم اما تولید محصول نهایی و رقابت در بازار به دست ماست. بسیاری تلاش کردند که ما را به سمت قطعه‌سازی هدایت کنند؛ درست هم هست و توجه به قطعه‌سازی بحث مهمی است اما در ساخت قطعات داغ استراتژیک که بتوان از آن ها در صنایع مختلف و های تک و به طور مثال توربین‌ها استفاده کرد؛ قطعات سرد را می‌توان وارد کرده و در زنجیره ارزش افزوده به‌کار گرفت.

منبع: ایسنا
نظرات کاربران
مجتبی
مجتبی
22 مرداد 1402
سلام. 1- در پاسخ دوست عزیزمون (آقا حسن) ، کدوم مسئول به فکر مردم هست که ایشون باشه. (نمیگم قشر فقیر و متوسط) چون اون 10 درصد خود آقایون و ایل و طایفه شون هستن. 2- بر جنبه نوآوری و رقابت در بازار خودرو تأکید دارد. رقابت با کدوم خودروساز ؟ رقابت الاغ و قاطر ؟ بازار انحصاری که در تسلط مافیای خودروسازی اداره میشه که توسط یه عده و شخص خاص که اسمشون رو نمیشه گفت قرار داره؟ 3- امیدی به اصلاح این قشر و خودروسازها نیست، باید کلا بساط شون جمع بشه و آزاد بشیم