1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. پلیس در چه مواردی حق حمل خودرو با جرثقیل را ندارد؟

پلیس در چه مواردی حق حمل خودرو با جرثقیل را ندارد؟

9 شهریور 1402
  • 1

برای بسیاری از مالکین خودرو ها پیش آمده که وسیله نقلیه آن ها به علت مواردی نظیر سد معبر، توقف در محل پارک ممنوع، پارک دوبل و موارد اینچنینی توسط جرثقیل به پارکینگ راهور منتقل شده. جالب است بدانید که در کلیه این موارد اگر مالک خودرو قبل از حمل و یا در هنگام حمل خودرو حاضر شود و تقاضای تحویل خودروی خود را بکند، ماموران پلیس مکلف به تحویل خودرو و صدور قبض جریمه اند.

تبصره مهمی که شاید از آن بی‌خبر باشید!

توقیف خودرو ازسوی پلیس راهنمایی و رانندگی بر اساس ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی صورت می‌گیرد که در آن آمده است: «در مواردی که طبق این قانون، انتقال وسیله‌نقلیه ضرورت داشته باشد، خودرو با استفاده از وسایل مطمئنه که برای این کار معمول است، حسب مورد به نزدیک‌ترین توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی مربوط یا تعمیرگاه انتقال می‌یابد. هزینه‌های حمل‌ونقل و توقف وسیله‌نقلیه که توسط بخش خصوصی وصول می‌شود، حسب مورد به عهده متخلف، مالک، متصرف یا قائم‌مقام قانونی آنان خواهد بود. هزینه‌های یادشده برابر تعرفه‌هایی است که به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.»

اما این قانون یک تبصره مهم دارد که بسیاری از شهروندان از آن بی‌خبرند و متاسفانه برخی ماموران راهنمایی‌ورانندگی هم نسبت‌به اجرای آن بی‌اعتنا هستند.

تبصره ۲ این قانون می‌گوید: «در کلیه موارد اگر قبل از حمل یا در حین حمل خودرو، مالک آن حاضر شود و تقاضای تحویل خودرو را مطرح کند، ماموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به وی تحویل دهند.»

بر اساس این تبصره مهم، اگر مشاهده کردید که خودرو شما در حال حمل توسط جرثقیل به پارکینگ است، می‌توانید با ارائه مدارک مالکیتی و هویتی، از مامور راهنمایی و رانندگی درخواست کنید تا خودرویتان را به شما تحویل دهند و این تکلیفی است که قانون تعیین کرده، همچنین طبق این تبصره مهم، در صورت تحویل خودرو در شرایطی که عنوان شد، نباید وجهی به‌عنوان هزینه بالابر و جرثقیل از شما مطالبه شود. این آزادسازی خودرو شامل خودروهایی که به اتهام و جرم حمل قاچاق توقیف شوند، نیست.

قانون تصریح دارد در صورتی که در خودرو، مشروبات الکلی یا موادمخدر وجود داشته باشد، پلیس ملزم‌به توقیف وسیله‌نقلیه است. همچنین اگر راننده متخلف به دلایلی ازجمله سرعت غیرمجاز، سبقت خطرساز و ... توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شود، حتی اگر مالک در زمان انتقال خودرو با جرثقیل حضور داشته باشد، باز هم انتقال خودرو به پارکینگ صورت می‌گیرد.

همچنین در موضوع حمل خودرو به پارکینگ، راننده جرثقیل بدون حضور مامور راهنمایی و رانندگی، حق انتقال و حمل خودرو به پارکینگ را ندارد. بنابراین انتقال خودرو با جرثقیل بدون حضور مامور و به صرف تماس تلفنی یا هماهنگی‌های قبلی، تخلف است و برای راننده جرثقیل مسئولیت قانونی ایجاد می‎‌کند.

چگونه می‌توان از پارکینگ محل انتقال خودرو مطلع شد؟

رانندگانی که خودروی آنها توسط پلیس به پارکینگ منتقل شده باشد، می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۵۳۵۳، از پارکینگ محل انتقال خودرویشان باخبر شوند. راننده با ارسال شماره پلاک خودرو خود بدون حروف به سامانه مذکور، درخصوص انتقال خودرو به پارکینگ مطلع می‌شود.

درصورتی‌که خودرو با جرثقیل به پارکینگ‌های زیر مجموعه اداره راهنمایی و رانندگی منتقل نشده باشد، پیامکی مبنی‌بر عدم انتقال خودرو مربوطه به پارکینگ برای شخص صادر می‌شود. البته در صورت انتقال خودرو به پارکینگ توسط ماموران راهنمایی و رانندگی، نشانی و نام پارکینگ مربوطه برای فرد ارسال خواهد شد.

راه دیگر، تماس با پلیس ۱۱۰ است. با ارائه اطلاعات خودرویتان، اپراتور به شما خواهد گفت خودرو شما به کدام پارکینگ انتقال پیدا کرده است.

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ نیز با مراجعه مالک خودرو و تحویل مدارک شناسایی خودرو و نیز پرداخت جریمه‌هایی که از قبل ثبت شده، طی مراحل اداری و قانونی صورت می‌گیرد.

حفظ و نگهداری از خودرویی که با جرثقیل حمل و به پارکینگ منتقل می‌شود، برعهده مامور راهنمایی‌ورانندگی و حمل‌کننده و نگهدارنده آن است و چنانچه در اثر حمل یا نگهداری، خسارتی به خودرو یا محموله آن وارد شود، پلیس از خسارت‌دیده حمایت می‌کند و جبران خسارت مذکور بر عهده حمل‌کننده یا نگهدارنده (مسئول پارکینگ) است.

همچنین اگر بیمه بدنه دارید، می‌توانید با ارائه مدارک و فاکتورهای معتبر، هزینه تعمیر خودرو را از شرکت بیمه دریافت کنید. بیمه شخص ثالث خسارتی را در این شرایط جبران نمی‌کند.

تعیین و پیگیری خسارت وارد شده به خودرو از طرف جرثقیل، کار ساده‌ای نیست و پیگیری زیادی نیاز دارد و تنها اگر افسر مربوطه تشخیص دهد خودرو پس از حمل با جرثقیل خسارت دیده است، شما می‌توانید خسارت بگیرید.

همچنین اگر خودرویی به علت توقف در پارکینگ پلیس، جریمه تاخیر در تمدید بیمه شخص ثالث داشته باشد، صاحب خودرو می‌تواند در زمان تمدید بیمه نامه، با ارائه مدارک لازم مبنی بر توقف خودرو در پارکینگ پلیس از بخشودگی جریمه‌ها برخوردار شود.

به یاد داشته باشید، اگر در مکانی تابلوی توقف ممنوع نصب شده باشد رانندگان برای چند لحظه جهت پیاده یا سوار کردن سرنشینان خودرو، بدون آنکه از پشت فرمان خارج شوند، می‌توانند توقف کنند؛ اما اگر در محلی تابلوی ایستادن ممنوع نصب شده باشد، رانندگان حتی برای یک لحظه هم نمی‌توانند در آنجا توقف کنند. حریم این تابلوها برابر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی 15متر به چپ و راست ، یا ۱۵ متر به جلو و عقب است.



نظرات

  • محمد محمد (8 فروردین 1403 ساعت 15:03)

    بابای من تو مشهد راننده تاکسی بوده یک لحظه ماشینش رو بد پارک میکنه و افسر میگه حمل با جرثقیل ، قبل حمل میرسه کلی با افسر بحث میکنه و تهشم ماشینش چند روز تو پارکینگ میمونه. قانون تو ایران پلیس تو خیابونه . کسی که کارمند نیست و ماشینش وسیله کسب در آمدشه اینجوری ضرر میکنه حالا به نظرت مثلاْ پول داره بره وکیل بگیره و از دست اون پلیس شکایت کنه.