پاسخ مشکلات فنی رایج پراید

30 شهریور 140212:05
11 دقیقه


پاسخ مشکلات فنی رایج پراید

خودروی پراید حدود 28 سال است که در ایران وجود دارد و از قدیمی ترین خودروهای در حال حاضر موجود در بازار می باشد. خودروی پراید سالیان سال است که در ایران می باشد و ایرادات فنی رایجی در این خودرو وجود دارد که سالیان سال است رانندگان این خودرو با آن ها روبرو هستند. پراید از اقتصادی ترین خودروهای موجود در ایران می باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد و همچنین ایراداتی نیز دارد که در این مطلب به آن ها می پردازیم.

ایرادات رایج پراید

  • علت کار نکردن کیلومتر پراید
  • علت استارت نخوردن پراید
  • علت گاز خوردن پراید
  • علت یکسره شدن فن پراید
  • علت ریپ زدن پراید
  • علت کار نکردن پمپ بنزین پراید
  • علت روشن شدن چراغ چک

علت کار نکردن کیلومتر پراید

  1. سایش و خرابی مکانیکی: مانند بسیاری از قطعات الکترونیکی و مکانیکی خودرو، سنسور کیلومتر نیز به مرور زمان ممکن است سایش یا خرابی مکانیکی تجربه کند. این خرابی‌ها می‌توانند ناشی از ترکیدگی کابل‌ها، آسیب به دستگاه سنسور یا قطعات دیگر باشند.
  2. آلودگی و کثیفی: ذرات گرد و غبار، گره‌های الکتریکی، یا آلودگی‌های مختلف می‌توانند به سنسور کیلومتر برسند و عملکرد صحیح آن را مختل کنند.
  3. آب‌زنی: اگر سنسور کیلومتر در تماس با آب قرار گیرد، ممکن است آب ورودی به سنسور و یا کابل‌های متصل به آن باعث خرابی شود.
  4. تعویض باتری: در برخی موارد، تعویض باتری خودرو باعث مشکلات در سیستم‌های الکتریکی شده و ممکن است سنسور کیلومتر نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.
  5. عیب در کابل‌ها و اتصالات: اگر کابل‌های متصل به سنسور کیلومتر تعمیر نشده یا خراب باشند، این می‌تواند عملکرد سنسور را متأثر کند.

علت استارت نخوردن پراید

  1. باتری ضعیف یا تخلیه شده: باتری ضعیف یا تخلیه شده ممکن است باعث نشدن موتور به چرخه استارت بیافتد. در صورتی که چراغ‌ها یا سیستم‌های الکتریکی دیگر در خودرو به نرمالی کار می‌کنند اما موتور استارت نمی‌خورد، احتمالاً مشکل از باتری است. در این صورت باید باتری را شارژ کنید یا تعویض نمایید.
  2. آیگنیشن  خراب: مشکل در قطعات آیگنیشن مانند کلید راه‌اندازی، قفل آیگنیشن، سوئیچ استارت، یا ترمینال‌ها می‌تواند باعث نشدن موتور به چرخه استارت شود. در صورت مشکل در آیگنیشن، نیاز به تعمیر یا تعویض این قطعات دارید.
  3. سوئیچ متصل شده به ترمینال‌های باتری: گاهی اوقات سوئیچ‌های متصل به ترمینال‌های باتری ممکن است در وضعیت اتصال نباشند یا کابل‌های باتری آسیب دیده باشند. این مشکل می‌تواند باعث عدم اتصال باتری به موتور شود.
  4. مشکل در سیستم پیش‌گرمایش: در برخی مناطق، اگر خودرو در شرایط سرد و یخبندان قرار داشته باشد، مشکل در سیستم پیش‌گرمایش می‌تواند باعث عدم استارت شدن آسان موتور شود. اطمینان حاصل کنید که سیستم پیش‌گرمایش به درستی کار می‌کند.
  5. مشکل در استارت: استارتر ممکن است خراب شده باشد و عدم عملکرد آن باعث نشدن موتور به چرخه استارت بیافتد. در صورتی که سایر عوامل مشکل را برطرف نکنند، نیاز به تعمیر یا تعویض استارتر ممکن است وجود داشته باشد.

2.jpg

علت گازخوردن پراید

  1. مشکل در قطعات سوخت‌رسانی: اگر فشار سوخت در سیستم سوخت‌رسانی خودرو بالا برود، ممکن است دور موتور افزایش یابد. عواملی مانند فیلتر هوا یا سوخت کثیف، پمپ سوخت کم بازدهی، یا اشکال در تنظیمات سیستم تزریق سوخت می‌توانند باعث این مشکل شوند.
  2. خرابی سنسورها: سنسورهای مرتبط با موتور می‌توانند خراب شوند و اطلاعات اشتباهی به سیستم مدیریت موتور (ECU) ارسال کنند. این اطلاعات اشتباه ممکن است باعث افزایش دور موتور شوند.
  3. مشکل در سیستم تزریق سوخت: خرابی یا نقص در سیستم تزریق سوخت می‌تواند به افزایش دور موتور منجر شود. این مشکلات می‌توانند به عنوان نتیجه‌ای از سیم‌ها، کانکتورها، یا قطعات دیگر سیستم تزریق سوخت رخ دهند.
  4. مشکل در کنترل و انتقال دیفرانسیل: اگر دیفرانسیل (مرکز تقسیم قدرت به چرخ‌ها) خودرو مشکل داشته باشد یا انتقال قدرت (گیربکس) مشکلی داشته باشد، دور موتور ممکن است بالا برود. این مشکلات معمولاً نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.
  5. فشار تایرها: تایرهای زیرفشار یا بالافشار می‌توانند باعث افزایش دور موتور شوند. اطمینان حاصل کنید که فشار تایرها به مقادیر توصیه شده توسط تولید کننده خودرو تنظیم شده باشد.

علت یکسره شدن فن پراید

  1. سیستم خنک‌کننده گرم شده: اگر مایع خنک‌کننده (آب و سیکل) در مخزن خنک‌کننده گرم شده باشد یا به علت برخورد با مشکلات سیستم، حرارت موتور به اندازه کافی کاهش نکند، فن خنک‌کننده ممکن است به طور معمولی کار نکند.
  2. ترموستات خراب یا گیر کرده: ترموستات یک قطعه مهم در سیستم خنک‌کننده موتور است که مدیریت دما را بر عهده دارد. اگر ترموستات خراب شده یا گیر کرده باشد، ممکن است فن خنک‌کننده همیشه در حال کار باشد یا به طور معمولی کار نکند.
  3. سنسور دما خراب یا نقص دارد: سنسور دما در سیستم خنک‌کننده موتور نقش مهمی در کنترل دما دارد. اگر این سنسور خراب یا نقص داشته باشد، ممکن است فن خنک‌کننده به طور نادرست عمل کند.
  4. مشکل در سیستم الکتریکی: قطعات الکتریکی مختلفی در سیستم خنک‌کننده وجود دارند، از جمله رله‌ها، کابل‌ها، فیوزها، و سوئیچ‌ها. اگر یکی از این قطعات خراب شود یا اتصالات آنها مشکل داشته باشد، ممکن است فن به طور نادرست عمل کند.
  5. نقص در موتور فن: موتور فن خنک‌کننده خودرو ممکن است خراب شده یا دچار مشکلات عملکردی شود که باعث عدم عملکرد صحیح فن شود.

علت ریپ زدن موتور پراید

  1. مشکل در سیستم انتقال قدرت (گیربکس): مشکلات در گیربکس می‌توانند باعث ریپ زدن موتور شوند. این مشکلات ممکن است به علت نقص در دنده‌ها، بریزه‌های گیربکس، یا کلوچه‌های گیربکس رخ دهند.
  2. مشکل در سیستم سوخت‌رسانی: سوخت‌رسانی نامناسب می‌تواند باعث ریپ زدن موتور شود. این مشکلات می‌توانند به علت سوخت کثیف، فیلتر سوخت بسته شده، یا نقص در سیستم تزریق سوخت باشند.
  3. مشکل در سیستم الکتریکی: مشکلات در سیستم الکتریکی خودرو می‌توانند به ریپ زدن موتور منجر شوند. این مشکلات ممکن است به علت قطع و وصل شدن ناگهانی برق، کابل‌های برق نقصان، یا قطعات الکتریکی خراب باشند.
  4. مشکلات در سیستم احتراق: نقص در سیستم احتراق می‌تواند عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ریپ زدن شود. این مشکلات ممکن است به علت کشش ناصحیح کابل‌ها و کویل‌های انتشار، بوجی‌های کثیف، یا کنترل‌کننده احتراق باشند.
  5. سوخت غیرمناسب: استفاده از سوخت با کیفیت ناپایدار یا مشکلات در ترکیب سوخت ممکن است به ریپ زدن موتور منجر شود.

1.jpg

علت کار نکردن پمپ بنزین پراید

  1. چک کردن فیوزها: ابتدا فیوزهای مرتبط با سیستم سوخت‌رسانی و پمپ بنزین را بررسی کنید. اگر فیوزی سوخته باشد، آن را تعویض کنید.
  2. چک کردن کلید: مطمئن شوید که کلید استارت در وضعیت ON (روشن) قرار دارد و سیستم الکتریکی خودرو در حال کار است.
  3. چک کردن سیستم : مشکل در سیستم آیگنیشن (راه‌اندازی) می‌تواند باعث عدم کارکرد پمپ بنزین شود. اگر سیستم آیگنیشن خودرو دچار مشکل شده باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  4. بررسی سیم‌ها و اتصالات: اتصالات و کابل‌های مرتبط با پمپ بنزین را چک کنید تا از وجود قطعی یا ترکیدگی‌ها اطمینان حاصل کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که کابل‌ها به درستی به پمپ بنزین متصل شده باشند.
  5. چک کردن پمپ بنزین: اگر پمپ بنزین خودرو خراب شده باشد، آن را باید تعویض کنید. برای این منظور، بهتر است که یک تعمیرکار ماهر را مراجعه کنید تا پمپ بنزین را تست و تعویض کند.
  6. چک کردن سوئیچ ایموبیلایزر: اگر خودرو دارای سیستم ایموبیلایزر باشد، اطمینان حاصل کنید که کلید یا کارت ایموبیلایزر به درستی شناسایی شده و سیستم را فعال کرده باشید.
  7. بررسی سیستم سوخت‌رسانی: سیستم سوخت‌رسانی را از نظر کامل بررسی کنید تا مشکلی در سیستم سوخت‌رسانی از جمله فیلترها، خطوط سوخت و تزریق سوخت مشخص شود.

علت روشن چراغ چک پراید

  1. مشکل در سیستم انتقال قدرت (گیربکس): مشکلات در گیربکس ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک شوند. این مشکلات می‌توانند به علت نقص در دنده‌ها، سیکله‌ها، کلاچ یا سایر قطعات گیربکس باشند.
  2. مشکل در شیلنگ های سوخت‌رسانی: سیستم سوخت‌رسانی نادرست می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. مشکلات ممکن شامل سوخت کثیف، فیلتر سوخت بسته شده، یا نقص در سیستم تزریق سوخت باشد.
  3. مشکل در سیستم احتراق: نقص در سیستم احتراق می‌تواند علت روشن شدن چراغ چک باشد. این مشکلات ممکن است به علت کویل‌های انتشار، بوجی‌ها، سیم‌ها یا قطعات دیگر مرتبط با احتراق باشند.
  4. خرابی سنسورها: سنسورهای مختلف در خودرو وجود دارند که به طور مداوم وضعیت خودرو را نظارت می‌کنند. خرابی یا نقص در یکی از این سنسورها ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک شود. مثلاً سنسور دما، سنسور فشار سوخت، یا سنسور اکسیژن.
  5. مشکل در سیستم تخلیه گازها: سیستم تخلیه گازهای سوخت نیز می‌تواند عاملی برای روشن شدن چراغ چک باشد. این مشکلات معمولاً به علت نقص در کاتالیزور، لوله‌های تخلیه یا سایر قطعات تخلیه گازها رخ می‌دهند.

نتیجه گیری

توجه به نکاتی که در این مطل خاطرنشان شد مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه دارد. با توجه به نکات بالا خیلی راحت شاید بتوانید بدون انجام دادن هزینه های گزاف و داشتن آگاهی از این که چه قطعه ای خراب است به شما آگاهی خوبی را ارائه می دهد. شرکت نرسی کو ارائه دهنده تخصصی قطعات خودرو در ایران می باشد ، و می توانید تمامی قطعات مورد نیاز خود را گارانتی و قیمت فوق العاده بخرید.