صبح امروز شرکت فونیکس برنامه ای در پیست اتومبیلرانی آزادی ترتیب داد تا بتوانیم با محصول جدید این شرکت، تیگو 7 پرو مکس آشنا شویم. تست درایو این خودرو برای خبرنگاران برگزار شد و آشنایی اولیه با کراس اور خانوادگی و جدید فونیکس بدست آمد. در این مطلب به معرفی تیگو 7 پرو مکس و تجربه رانندگی با این خودرو می پردازیم.
تیگو 7 پرو مکس، نسخه ای جدید از خانواده تیگو 7 است که بزودی توسط شرکت فونیکس به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو در واقع همان تیگو 7 پرو است که یک فیس لیفت مینور روی آن انجام شده، کابین و داشبورد جدیدی دارد، قوای فنی آن ارتقا یافته و سطح بالاتری از امکانات رفاهی را در اختیار خریداران قرار می دهد.
تیگو 7 پرو مکس دقیقا از همان موتور و گیربکس موجود روی محصولاتی نظیر تیگو 8 پرو و فونیکس FX پریمیوم بهره می برد؛ یک موتور 1.6 لیتری توربو GDi که 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد به همراه یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. البته مدیران خودرو قول داده که نسخه دو دیفرانسیل این خودرو را نیز در آینده عرضه کند!
سیستم تعلیق و ترمز های تیگو 7 پرو مکس اما تغییری نسبت به قبل نداشته اند، مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب که سواری بسیار نرمی را برای خودرو به ارمغان می آورند.
تیگو 7 پرومکس از ننظر امکانات رفاهی پیشرفت قابل توجهی نسبت به تیگو 7 پرو داشته و امکانات آن در سطح تیگو 8 پرو است. مواردی نظیر صندلی راننده برقی با مموری، صندلی شاگرد برقی، سیستم اتو استارت/استاپ، سراگزوز های دوگانه واقعی، سیستم مولتی مدیا جدید با سیستم صوتی Sony مجهز به 8 بلندگو، سیستم گردش نور در سر پیچ AFS، کروز کنترل تطبیقی و دستیار های کمک رانندگی سطح 2 ADAS آپشن های جدیدی هستند که به نسخه مکس تیگو 7 پرو اضافه شده اند.
دستیار کمک رانندگی تیگو 7 پرو مکس شامل این موارد است:
LDW: سیستم هشدار خروج از لاین (رادار بین خطوط)
LKA: سیستم کمکی ماندن در لاین
BSD: رادار نقطه کور
LCA: سیستم هشدار و پیشبینی برخورد در اثر تغییر لاین
ACC: کروز کنترل هوشمند تطبیقی
ICA: سیستم کمکی کروز هوشمند
FCW: رادار هشدار تصادف از جلو
RCW: رادار هشدار تصادف از عقب
AEB: ترمز اضطراری خودکار
TJA: سیستم کمکی حرکت در ترافیک
RCTA: رادار تصادف از عقب
IHC: سیستم کنترل هوشمند نوربالا
DOW: سیستم هشدار بازکردن درب ها
در یک جمله کوتاه، می توان تیگو 7 پرو مکس را حاصل رابطه مشروع میان تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو دانست! در مورد تیگو 7 پرو مکس با خودرویی مواجه ایم که خصوصیاتش را دقیقا به طور نصف نصف از تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو به ارث برده است؛ ظاهر تیگو 7، کابین تیگو 8، موتور تیگو 8، تعلیق تیگو 7 و آپشن های تیگو 8!
پیست آزادی فرصتی نسبتا محدود برای آشنایی با خودرو می دهد، اما در همین مکان هم می توان به راحتی ویژگی های اصلی یک محصول جدید را شناخت... تیگو 7 پرومکس شتاب گیری مناسبی نسبت به ابعاد خود دارد و لختی موجود در پدال گاز نیز به علت تغییر گیربکس از CVT به DCT از بین رفته است. با انجام یک تست، شتاب صفر تا صد تیگو 7 پرو مکس را 10.13 ثانیه بدست آوردیم که عددی قابل قبول برای خودرویی در این ابعاد است. البته باید ذکر کرد که در هنگام تست این خودرو از بنزین معمولی استفاده می کرد و در نتیجه ناک فراوانی هم داشت که نشان از حساسیت موتور آن به بنزین است. می توان وعده داد که در شرایط استاندارد و با سوخت خوب، 0 تا 100 کراس اور جدید مدیران خودرو زیر 10 ثانیه خواهد بود.
اما با رسیدن با اولین پیچ، متوجه شدیم که رفتار سیستم تعلیق تیگو 7 پرومکس هیچ تغییری نداشته و همچنان بسیار نرم و با دایو زیاد است. این رفتار تعلیق، سواری بسیار نرمی را برای خودرو در رانندگی های شهری به ارمغان می آورد اما باعث می شود که در اتوبان و سرعت های بالا و همچنین جاده های پیچ در پیچ، حرکت گهواره ای خودرو موجب رنجش خاطر سرنشینان شود.
مدیران خودرو در ابتدا نسخه دیفرانسیل جلوی تیگو 7 پرو مکس را به بازار عرضه می کند که احتمالا قیمت شبیه به فونیکس FX پریمیوم دارد. با این حال گفته می شود که در آینده، شاهد حضور نسخه دو دیفرانسیل این خودرو هم در خیابان ها خواهیم بود.