1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خودروهای وارداتی به ایران در بازارهای جهانی چقدر ارزش دارند؟

خودروهای وارداتی به ایران در بازارهای جهانی چقدر ارزش دارند؟

29 خرداد 1396
  • 8

خرید خودروهای وارداتی برای بسیاری از ایرانیان امری بسیار دور از ذهن است، چراکه قیمت این خودروها در بازار کشورمان آنقدر با حقوق قشر متوسط بی‌تناسب است که حتی پس‌انداز چند ساله هم نمی‌تواند پول لازم برای خرید این خودروها را تأمین کند.

 خودروهای وارداتی به ایران در بازارهای جهانی چقدر ارزش دارند؟

در این میان البته شاید نتوان همه تقصیر را به گردن واردکنندگان انداخت، چراکه آنها هم در پاسخ، از عوارض پرداختی برای واردات خودرو (بیش از 40درصد تعرفه واردات، اسقاط خودروهای فرسوده، هزینه شماره‌گذاری و ...) یاد می‌کنند و این هزینه‌ها را دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی می‌دانند. در این بخش مروری خواهیم داشت بر تعدادی از خودروهای مطرح در بازار خودروی کشورمان و قیمت آنها را در بازار خودروی آمریکا به عنوان یکی از آزادترین و رقابتی‌ترین بازارهای خودرو در جهان. برای مقایسه قیمت این خودروها، بد نیست بدانید متوسط درآمد یک مهندس صنعتی (قشر متوسط)در آمریکا رقمی بیش از 60 هزار دلار (بیش از 226میلیون تومان) است.

سوناتا LF

 خودروهای وارداتی به ایران در بازارهای جهانی چقدر ارزش دارند؟

این سدان هیوندای در بازارهای جهانی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های هیوندای است و در بازار ایران هم تا نسل پیش حضور پررنگی داشت هر چند افزایش قیمت در نسل جدید و البته گسترش حضور رقبا باعث شده این روز‌ها حضورش کمی کمرنگ شود. سوناتای عرضه شده در بازار ایران با موتور 2.4 لیتری و گیربکس شش سرعته اتوماتیک به فروش می‌رسد و در مدل‌های فول قیمتی در حدود 175 میلیون تومان دارد که با احتساب عوارض قانونی به حدود 190 میلیون تومان می‌رسد. برای مقایسه، سوناتا LF با تریم SE که شامل آپشن‌هایی مانند مانتیور 7 اینچی، دوربین عقب، سیستم صوتی قابلیت اتصال به سیستم‌های عامل اندروید و اپل، کنترل خودکار نور بالا و ... است در آمریکا با قیمت کمتر از 22 هزار دلار (82 میلیون تومان) به فروش می‌رسد.

البته مدل‌های SE بخشی از امکانات خودروهای عرضه شده در ایران را ندارند، اما برای مقایسه بد نیست بدانید بالاترین مدل هیوندای سوناتا در بازار آمریکا مدل‌های Limited است که با موتور 245 اسب بخاری (سوناتا‌های ایران 178 اسب بخار قدرت دارند) و انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی از جمله سیستم خودکار ترمز اضطراری، سقف پانوراما، صندلی‌های چرمی با گرم‌کن در جلو، چراغ‌های جلوی زنون با سیستم تطبیق با مسیر، کروز کنترل هوشمند، رادار حرکت بین خطوط، صفحه ‌نمایش هشت اینچ، صندلی‌های برقی جلو و ... با قیمت حدود 34 هزار دلار (کمتر از 130 میلیون تومان) عرضه می‌شود.

بی ام دبلیو X4

 خودروهای وارداتی به ایران در بازارهای جهانی چقدر ارزش دارند؟

این شاسی‌بلند جذاب ب ام و پس از چند ماه درگیری در زمینه شماره‌گذاری سرانجام مدتی پیش توانست بار دیگر مجوز شماره‌گذاری را به دست آورد و با قیمت‌های جدید در لیست فروش قرار گرفت، قیمت‌هایی که بسته به سطح آپشن‌های خودرو متغیر است و البته همه آنها در محدوده بالای 400 میلیون تومان است و در بالاترین مدل تا حدود 490 میلیون تومان هم می‌رسد. این در حالی است که ب ام و X4 در بازار آمریکا با موتوری مشابه موتور عرضه شده در ایران با قیمت پایه کمتر از 48 هزار دلار (حدود 180 میلیون تومان) به فروش می‌رسد و عملاً بخش عمده‌ای از آپشن‌های مدل‌های گران‌قیمت بازار ایران را به عنوان خصوصیات استاندارد در خود دارد.

حتی اگر بخواهید به سراغ مدل‌های بالاتر این خودرو هم بروید همچنان باید رقم بسیار کمتری را پرداخت کنید، چراکه مدل‌های X4 M40i با موتوری به قدرت 355 اسب بخار و صفر تا صد کیلومتر 4.7 ثانیه‌ای در بازار آمریکا با قیمت حدود 59 هزار دلار (223 میلیون تومان) به فروش می‌رسند و از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی از مدل‌های عرضه شده در بازار ایران کامل‌تر هستند.

تویوتا Rav4

 خودروهای وارداتی به ایران در بازارهای جهانی چقدر ارزش دارند؟

این شاسی‌بلند ژاپنی در حال حاضر تنها شاسی‌بلند تویوتا در بازار ما است و این روز‌ها برای خرید آن در مدل‌های 2017 بسته به سطح آپشن باید رقمی بین 230 تا 260 میلیون تومان پرداخت کنید. RAV4 در بازارهای جهانی یکی از چندین شاسی‌بلند و کراس‌اوور تویوتا است و به عنوان یک مدل متوسط در بین محصولات تویوتا شناخته می‌شود به‌ گونه‌ای که مدل‌های پایه آن را می‌توانید با قیمت کمتر از 25 هزار دلار (حدود 90 میلیون تومان) خریداری کنید. در رده بالاتر و نزدیک به مدل‌هایی که در بازار ایران هم عرضه می‌شود مدل‌هایی با تریم SE است که در نمونه‌های AWD حدود 30 هزار دلار (حدود 113 میلیون تومان) قیمت دارد که هنوز هم فاصله بسیار زیادی تا قیمت این خودرو در ایران دارد.

مدل‌های عرضه شده در بازار ایران از نظر آپشن در سطح متوسطی هستند، اما حتی اگر بخواهیم مقایسه این بررسی را بالاترین سطح آپشن‌ها هم قرار بدهیم همچنان قیمت تویوتا RAV4 در بازار ایران بالا است، چراکه بالاترین سطح تجهیزات RAV4 در بازار آمریکا تریم موسوم به Platinum است که حدود 36 هزار دلار(136 میلیون تومان) قیمت دارد که حتی با نصب تمام آپشن‌ها (که شامل موارد ایمنی و رفاهی متعددی است) باز هم به کمتر از 160 میلیون تومان می‌رسد و این در حالی است که بسیاری از این آپشن‌ها در ایران قابل سفارش و نصب هم نیست.



نظرات

  • f.k f.k (15 تیر 1396 ساعت 12:23)

    اگر جرات گفتن این حرفا رو دارین بیارین بزارین صفحه اول سایتتون... نترسین...

  • saeed saeed (31 خرداد 1396 ساعت 09:13)

    من همیشه معتقد بودم درآمد مجموعه واردکننده، مجوز دهنده و فروشنده که بخشیش خصوصیه و بخشیش هم دولتی از درآمد خود خودروساز به ازای هر واحد خودرو بیشتره!!
    آخه بالاسری هم حدی داره !!
    اگه همه دنیا به فکر اینجور کسب درآمد از ساخت و فروش خودرو بودن مطمئناً هنوز چرخ هم اختراع نشده بود.

  • Omid Omid (30 خرداد 1396 ساعت 20:53)

    دولت نمیخواد وضع خودرو درست بشه. تاکید میکنم "نمیخواد". وقتی خود دولت و یک سری افراد معلوم الحال دارن حسابی سود میبرن بهتره که این اشفته بازار وجود داشته باشه. این حرف و حدیثایی هم که میگن و خط و نشون میکشن همش سیاه بازیه!

  • امین امین (30 خرداد 1396 ساعت 12:24)

    با سلام اگر تفاوت سطح درآ مدی مردم ایران رو با کشورهای نمونه که قیمت اتومبیل در آن کشورها درج گردیده مقایسه کنید اونوقت میزان اجحافی که به خریداران ایرانی میشه مشخصتر میشه. تازه بماند همون قیمتها رو هم خریداران اروپایی و آمریکایی با تسهیلات بسیار سهل بانکی پرداخت میکنند در حالی که 99% معاملات ماشین در ایران نقدی میباشد. اضافه کنید به این قیمتهای سرسام آور خدمات پس از فروش بسیار ضعیف که بهیچوجه رضایت مشتری را در بر ندارد. بطور نمونه وارد کننده و فروشنده اصلی ترین برند ژاپنی در ایران شرکت ایرتویا علیرقم دریافت 3% ارزش سیف اتومبیلهای وارداتی شخصی از ارایه خدمات گارانتی به قطعاتی بجز موتور و گیربکس امتناع میکند همچنین علیرقم پرداخت هزینه های گزاف بابت آپشنهای مختلف مانند مکان یاب جی پی اس این سرویس در ایران روی ماشینهای این شرکت فعال نیست و هیچ تلاشی هم بابت راه اندازی آن صورت نمیگیرد.

  • محسن محسن (30 خرداد 1396 ساعت 01:26)

    به نظر من این مشکل زمانی حل میشه که دولت دست از حمایت خودرو سازان داخلی برداره و این مهم امکان پذیر نیست چون خودت دولت هم ذینفعه و خب طبیعتا تنها کسی که در این چرخه داره زیان میبینه مصرف کننده است، پیشنهاد من برای مقابله با این دلالان و بنگاه های اقتصادی بیمار اینه که مصرف کننده ها تقاضاشونو کم کنن تا خود به خود عرضه زیاد شه و قانون اقتصاد اینه زمانی که عرضه زیاد باشه و تقاضا هم کم باشه مطمعنا کاهش قیمت داریم و بالعکس .

  • امیر رضا امیر رضا (29 خرداد 1396 ساعت 13:16)

    فایده این مقاله ها چیه؟ جز اینکه داغ دلمون تازه بشه و حرص بخوریم.

  • kiomars kiomars (29 خرداد 1396 ساعت 12:08)

    در این معامله چه کسی سود میکند چه کسی زیان؟
    دولت و بقیه اشخاص حقیقی و حقوقی !! که به عوارض خود میرسند، وارد کننده سود خود را تمام و کمال می برد، تولید کننده آن طرف به منفعت خود رسیده است. چینی ها از صدقه سر گرانی خودرو های اروپایی و کره ای بازار ایران را با آشغال به اشغال درآورده اند. خودروساز وطنی حاشیه امن خود را همواره دارد و فقط در بازار بی در و پیکر خودرو در ایران، بازنده نهایی مشتری است.

    mojtaba 17 mojtaba 17 (30 خرداد 1396 ساعت 11:59)

    احسنت
    خدا میدونه تو مملکت ما وضع خودرو کی میخواد درست بشه
    تو آمریکا یه مهندس معمولی با حقوق یکسالش میتونه x4 بخره ولی تو ایران شما حقوقو بگیر 3 تومن 36=3*12 میشه سر سال یه سمند مولتی پلکس خرید این کجاو آن کجا