خرید خودروهای وارداتی برای بسیاری از ایرانیان امری بسیار دور از ذهن است، چراکه قیمت این خودروها در بازار کشورمان آنقدر با حقوق قشر متوسط بیتناسب است که حتی پسانداز چند ساله هم نمیتواند پول لازم برای خرید این خودروها را تأمین کند.
در این میان البته شاید نتوان همه تقصیر را به گردن واردکنندگان انداخت، چراکه آنها هم در پاسخ، از عوارض پرداختی برای واردات خودرو (بیش از 40درصد تعرفه واردات، اسقاط خودروهای فرسوده، هزینه شمارهگذاری و ...) یاد میکنند و این هزینهها را دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی میدانند. در این بخش مروری خواهیم داشت بر تعدادی از خودروهای مطرح در بازار خودروی کشورمان و قیمت آنها را در بازار خودروی آمریکا به عنوان یکی از آزادترین و رقابتیترین بازارهای خودرو در جهان. برای مقایسه قیمت این خودروها، بد نیست بدانید متوسط درآمد یک مهندس صنعتی (قشر متوسط)در آمریکا رقمی بیش از 60 هزار دلار (بیش از 226میلیون تومان) است.
این سدان هیوندای در بازارهای جهانی یکی از محبوبترین مدلهای هیوندای است و در بازار ایران هم تا نسل پیش حضور پررنگی داشت هر چند افزایش قیمت در نسل جدید و البته گسترش حضور رقبا باعث شده این روزها حضورش کمی کمرنگ شود. سوناتای عرضه شده در بازار ایران با موتور 2.4 لیتری و گیربکس شش سرعته اتوماتیک به فروش میرسد و در مدلهای فول قیمتی در حدود 175 میلیون تومان دارد که با احتساب عوارض قانونی به حدود 190 میلیون تومان میرسد. برای مقایسه، سوناتا LF با تریم SE که شامل آپشنهایی مانند مانتیور 7 اینچی، دوربین عقب، سیستم صوتی قابلیت اتصال به سیستمهای عامل اندروید و اپل، کنترل خودکار نور بالا و ... است در آمریکا با قیمت کمتر از 22 هزار دلار (82 میلیون تومان) به فروش میرسد.
البته مدلهای SE بخشی از امکانات خودروهای عرضه شده در ایران را ندارند، اما برای مقایسه بد نیست بدانید بالاترین مدل هیوندای سوناتا در بازار آمریکا مدلهای Limited است که با موتور 245 اسب بخاری (سوناتاهای ایران 178 اسب بخار قدرت دارند) و انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی از جمله سیستم خودکار ترمز اضطراری، سقف پانوراما، صندلیهای چرمی با گرمکن در جلو، چراغهای جلوی زنون با سیستم تطبیق با مسیر، کروز کنترل هوشمند، رادار حرکت بین خطوط، صفحه نمایش هشت اینچ، صندلیهای برقی جلو و ... با قیمت حدود 34 هزار دلار (کمتر از 130 میلیون تومان) عرضه میشود.
این شاسیبلند جذاب ب ام و پس از چند ماه درگیری در زمینه شمارهگذاری سرانجام مدتی پیش توانست بار دیگر مجوز شمارهگذاری را به دست آورد و با قیمتهای جدید در لیست فروش قرار گرفت، قیمتهایی که بسته به سطح آپشنهای خودرو متغیر است و البته همه آنها در محدوده بالای 400 میلیون تومان است و در بالاترین مدل تا حدود 490 میلیون تومان هم میرسد. این در حالی است که ب ام و X4 در بازار آمریکا با موتوری مشابه موتور عرضه شده در ایران با قیمت پایه کمتر از 48 هزار دلار (حدود 180 میلیون تومان) به فروش میرسد و عملاً بخش عمدهای از آپشنهای مدلهای گرانقیمت بازار ایران را به عنوان خصوصیات استاندارد در خود دارد.
حتی اگر بخواهید به سراغ مدلهای بالاتر این خودرو هم بروید همچنان باید رقم بسیار کمتری را پرداخت کنید، چراکه مدلهای X4 M40i با موتوری به قدرت 355 اسب بخار و صفر تا صد کیلومتر 4.7 ثانیهای در بازار آمریکا با قیمت حدود 59 هزار دلار (223 میلیون تومان) به فروش میرسند و از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی از مدلهای عرضه شده در بازار ایران کاملتر هستند.
این شاسیبلند ژاپنی در حال حاضر تنها شاسیبلند تویوتا در بازار ما است و این روزها برای خرید آن در مدلهای 2017 بسته به سطح آپشن باید رقمی بین 230 تا 260 میلیون تومان پرداخت کنید. RAV4 در بازارهای جهانی یکی از چندین شاسیبلند و کراساوور تویوتا است و به عنوان یک مدل متوسط در بین محصولات تویوتا شناخته میشود به گونهای که مدلهای پایه آن را میتوانید با قیمت کمتر از 25 هزار دلار (حدود 90 میلیون تومان) خریداری کنید. در رده بالاتر و نزدیک به مدلهایی که در بازار ایران هم عرضه میشود مدلهایی با تریم SE است که در نمونههای AWD حدود 30 هزار دلار (حدود 113 میلیون تومان) قیمت دارد که هنوز هم فاصله بسیار زیادی تا قیمت این خودرو در ایران دارد.
مدلهای عرضه شده در بازار ایران از نظر آپشن در سطح متوسطی هستند، اما حتی اگر بخواهیم مقایسه این بررسی را بالاترین سطح آپشنها هم قرار بدهیم همچنان قیمت تویوتا RAV4 در بازار ایران بالا است، چراکه بالاترین سطح تجهیزات RAV4 در بازار آمریکا تریم موسوم به Platinum است که حدود 36 هزار دلار(136 میلیون تومان) قیمت دارد که حتی با نصب تمام آپشنها (که شامل موارد ایمنی و رفاهی متعددی است) باز هم به کمتر از 160 میلیون تومان میرسد و این در حالی است که بسیاری از این آپشنها در ایران قابل سفارش و نصب هم نیست.