عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه دنیا و آمارهای دستگاههای زیستمحیطی حاکی از آن است که استفاده از خودروها و موتورسیکلتهای برقی نقش موثری در کنترل معضل آلودگی هوا دارد.
حجتالله فیروزی با اشاره به راهکارهای کنترل معضل آلودگی هوا، بیان کرد: آمارهایی که دولتهای مختلف ارائه کردند، حاکی از نقش پررنگ خودروها و موتورسیکلتها در تشدید آلودگی هواست. از سوی دیگر صنایع آلایندهای که در مجاورت شهرها قرار دارند، نقش ویژهای در تشدید آلودگی هوا دارند. پسماندها و زبالههایی که در سطح شهرها یا اطراف شهرها رها میشوند، در آلودگی هوا نقش دارند. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم همواره تاکید نمایندگان بر استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی بود. توسعه خودروهای برقی و هیبریدی میتواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.
وی تاکید کرد: با توجه به مصوباتی که مجلس شورای اسلامی در حوزه واردات خودرو داشته است، اکنون فرصت مناسبی است برای دولت تا حداقل در شهرهای بزرگ که آلودگی هوا بیشتر است، در وهله اول به سمت برقی کردن ناوگان حملونقل عمومی گام بردارد. بخشی از نیاز این خودروها را میتوان از طریق واردات پاسخ داد و بخشی دیگر را نیز میتوان با فراهم کردن زیرساختها در داخل تولید کرد. وی افزود: مجموعههای خودروسازی و موتورسیکلتسازی در داخل کشور وجود دارد. اگر این مجموعهها از سوی دولت حمایت شوند، میتوانند بهسرعت در مسیر تغییر خطوط تولید خود گام بردارند. اگر به تجربه جهان نیز توجه کنیم، شهر پکن سالها به عنوان آلودهترین شهر جهان بود اما امروز با استفاده از خودروهای برقی و توجه به ناوگان حملونقل عمومی توانستند با این پدیده مقابله کرده و از هوای پاک بهرهمند شوند. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، هم معتقد است: بیشترین عامل آلایندگی هوا موتورسیکلتهایی هستند که در سطح شهرهای بزرگ تردد دارند. از سوی دیگر خودروهای فرسوده که در طی سالهای گذشته از رده خارج نشدهاند در این زمینه نقش دارند.