1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خبردرمانی بازار خودرو به روش وزیر صمت!

خبردرمانی بازار خودرو به روش وزیر صمت!

3 بهمن 1402
  • 0

به نظر می‌رسد کلیدواژه وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر فراگیری واردات و تولید خودروهای برقی، این روزها تا حدی تعدیل شده و عباس علی‌آبادی حالا روی عبارت «مردم نگران نباشند» تمرکز کرده است. علی‌آبادی که هشتمین ماه حضور خود در وزارت صمت را سپری می‌کند، در این مدت به هیچ موضوعی به‌اندازه خودروهای برقی نپرداخته است. وی نشان داده که در صنعت خودرو تنها تمرکزش بر موضوع توسعه خودروهای برقی است. با این حال، این روزها عبارت دیگری نیز به ادبیات خودرویی وی اضافه شده است: «مردم نگران نباشند».

وی هفته گذشته در جریان رونمایی از ۱۰۰دستگاه تاکسی‌‌‌ برقی پایتخت، گفت: به لحاظ کیفی خودروهای برقی تولیدی از بهترین‌‌‌ها در نوع خود هستند و خودروسازان نیز مسوولیت نگهداری و خدمات پشتیبانی آنها را برعهده دارند؛ بنابراین مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند. علی‌آبادی شهریور امسال نیز گفته بود «تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است و وزارت صمت تسهیل‌گری شرایط را فراهم می‌کند تا این خودروها به دست متقاضیان برسند؛ مردم نگران نباشند». وزیر صمت همچنین در اوایل آبان تلویحا از مردم خواسته بود نگران بازار خودرو نباشند و در خرید عجله نکنند، زیرا به گفته وی «با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های در پیش گرفته‌شده از سوی دولت، آرامش به بازار خودرو برمی‌گردد».

جدیدترین نمونه از روان‌درمانی‌های وزیر صمت اما به اظهارات دیروزش برمی‌گردد که بار دیگر تلویحا از شهروندان خواست نگران بازار خودرو نباشند. وی با بیان اینکه تولید خودروهای داخلی افزایش پیدا خواهد کرد، گفت «بازار خودرو رو به‌‌‌ بهبود است؛ مردم باید حوصله کنند، زیرا [در آینده] وضع خوبی خواهیم داشت». اظهارات وزیر صمت مبنی بر اینکه مردم در بخش خودرو نگران مسائل مختلف – از تولید گرفته تا کیفیت و قیمت- نباشند، در حالی صورت‌گرفته که اتفاقا دغدغه‌های اصلی شهروندان به همین موارد مربوط می‌شود.

در حوزه تولید، شهروندان آنجا دغدغه پیدا می‌کنند که تحویل خودروهای ثبت‌نامی به تاخیر می‌افتد. کیفیت نیز سال‌هاست یکی از دغدغه‌های مهم مشتریان خودروهای داخلی است که از دید آنها نه‌تنها بهتر نشده، بلکه پسرفت هم داشته است. از همین رو آنها نگران این هستند که خودروهای برقی تولید داخل نیز از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشند. دغدغه دیگر شهروندان، قیمت خودرو، چه در کارخانه و چه در بازار است. در بخش قیمت کارخانه، شهروندان همواره این نگرانی را دارند که خودروی آنها با قیمتی بالاتر از زمان ثبت‌نام، به دستشان برسد. در بازار نیز نوسان وقت و بی‌وقت منحنی قیمت، شهروندان را سردرگم کرده است. با همه اینها، وزیر صمت با خونسردی از شهروندان می‌خواهد «نگران نباشند»، «حوصله کنند» و «صبور باشند»؛ چون اوضاع رو به بهبود است.

اما آیا واقعا چنین است که وزیر صمت می‌گوید؟ آیا قرار است کیفیت خودروها بالا برود و بازار خودرو متعادل شود؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها باید صبر کرد؛ هرچند با در نظر گرفتن مسائلی مانند اوضاع نقدینگی خودروسازان، تداوم تحریم و سیاست‌های دستوری داخلی و روند فعالیت خودروسازان طی دو، سه‌ماه گذشته، شهروندان برعکس آنچه وزیر صمت می‌گوید، نگران آینده صنعت و بازار خودروی کشور هستند.



نظرات