1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وعده های پوچ علی آبادی در مورد خودروهای برقی

وعده های پوچ علی آبادی در مورد خودروهای برقی

28 بهمن 1402
  • 1

مدت ها است که وزیر صمت وعده واردات 100 هزار دستگاه خودروی برقی و عرضه آن در شهرهای بزرگ تا پایان سال 1402 را داده. با این حال، درحالی به اسفند ماه نزدیک می شویم که براساس آمار منتشر شده توسط وزارت صصمت تنها 600 دستگاه خودروی برقی به ایران وارد شده و به نظر نمی رسد تغییری جدی در این روند بوجود بی آید.

بحث ورود خودروهای برقی به ترکیب سبد خودروهای موجود کشور در شرایطی به یکی از کلیدواژه‌های اصلی سخنرانی‌های عباس علی‌آبادی تبدیل شده است که خیلی کارنامه مثبتی در این حوزه دیده نمی شود.

در واقع، همزمان با سکانداری علی‌آبادی در وزارت صمت، ورود خودروهای برقی به ناوگان تاکسیرانی کشور به یک کلیدواژه تبدیل شده و او در هر فرصتی درباره آن صحبت می‌کند. حال آنکه دنبال کردن این موضوع از سوی وزیر صمت و تاکید ویژه بر آن بدون حصول نتیجه، سبب ایجاد انتقاداتی از سوی کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو شده است.

حتی به تازگی علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو هم به آن اشاره داشت و ضمن تاکید بر حرکت به سمت خودروهای برقی و هیبریدی گفت که وزیر صمت در مورد خودروهای برقی تحت فشار هستند.

منصفانه که نگاه می‌کنیم علی‌آبادی بارها به انتقادات و سوالات پیرامون خودروهای برقی پاسخ داده و توضیحاتی را ارائه کرده است. او اخیرا گفته است که 22 میلیون دستگاه خودرو در کشور داریم و قرار نیست که یک شبه 20 درصد از خودروها را برقی کنیم. همچنین علی‌آبادی از 5 سال کار و تحقیق پیرامون خودروهای برقی خبر داده است؛ اما با وجود این صحبت‌ها همچنان ابهامات و انتقادات به برقی‌سازی خودروها برقرار است.

یکی از مواردی که در بحث خودروهای برقی دنبال می‌شود موضوع واردات این خودروها است. علی‌آبادی سابق بر این، وعده واردات 100 هزار تاکسی برقی را تا پایان سال جاری داده بود.

او در اواخر آبان ماه و اوایل آذر، گفته بود که «احتمالا در همین هفته‌های اول آذرماه تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران می‌شود. در مجموع مقرر شده تا آخر سال 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.» اتفاقی که با نزدیک شدن به ماه پایانی سال رخ نداده و به نظرمی‌رسد که یک بدقولی دیگر از سوی مسئولان را شاهد هستیم.

در حالی وعده واردات 100 هزار دستگاه بوده که مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت به تازگی از واردات قطعی 600 دستگاه خودرو برقی خبر داده است.

حسن کریمی‌سنجری در این‌ باره گفته است که «تاکنون 600 دستگاه خودرو برقی وارد شده به کشور، از گمرکات ترخیص شده و 600 دستگاه همچنان در گمرک است. این درحالی است که 1500 دستگاه خودرو در حال حمل هستند، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغار سال جدید، حداقل 2500 خودرو برقی تحویل ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور شود.»

مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت و مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت در رابطه با روند واردات خودروهای برقی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: همانطور که وزیر صمت گفته‌اند 100 هزار تاکسی برقی وارد خواهد شد، اما این که تا پایان سال قرار بوده این اتفاق رخ دهد در خاطرم نیست. فضای زیرساخت‌ها در حال فراهم است که تا آنجا که امکان دارد تاکسی برقی وارد شود.

ضیغمی افزود: بحث تامین ارز خودروهای برقی حل شده است. چند گروه در حال واردات این خودروها هستند، هم شهرداری و هم شرکت‌های تایید شده توسط وزارت صمت در این واردات نقش دارند. 

وی در مورد علت تاخیر در روند واردات خودروهای برقی گفت: پیچیدگی‌هایی در این زمینه وجود داشته؛ چند آیتم وجود دارد که با هم می‌تواند موجب تسهیل و واردات زیاد تاکسی‌های برقی شود.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت اظهار داشت: برای واردات خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی که از سال قبل آغاز شده، دیرتر اقدام شده است. اخذ مجوزهای استاندارد مطرح بوده و همچنین موضوع قرارداد با شهرداری‌ها هم بحث خیلی مهمی است، هنوز بعضی نتوانسته بودند قرارداد ببندند.

به گفته ضیغمی، بحث پرداخت یارانه سوخت که در شورای اقتصاد مطرح شده هم موضوع مهمی برای واردات خودروهای برقی است.

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که آیا اولویت در واردات خودروهای برقی با تاکسی‌ها است، گفت: خیر، خودروهای برقی عادی هم برای مردم وارد می‌شود و اینطور نیست که اولویت با تاکسی برقی باشد.



نظرات

  • اسیر وطن اسیر وطن (30 بهمن 1402 ساعت 00:31)

    مگه کلا وعده تحقق یافته دارند ایشون. ۱۷ تا سایت ساختند که کلی هزینه اشه چند میلیارد دلار هزینه واردات خودرو کردند ولی بازم درست نشد چون اصلا قرار نیست چیزی درست بشه هدف سرگرم کردن مردمه که موفق شدند.