1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. فونیکس FX الکتریکی، آریزو 8 و تیگو 7 پرو PHEV در راه ایران

فونیکس FX الکتریکی، آریزو 8 و تیگو 7 پرو PHEV در راه ایران

12 اسفند 1402
  • 0

فونیکس NEV، جدیدترین برند مدیران خودرو است که قرار است با عرضه خودروهای دوست دار محیط زیست در بازار ایران فعالیت کند، NEV مخفف عبارت New Energy Vehicle است که نشان می دهد این برند قصد دارد با عرضه خودروهای تمام برقی یا هیبریدی گام مهمی در حرکت صنعت خودروی کشور به سمت نسل های جدید خودروها بردارد.

فونیکس NEV در همین راستا 5 شنبه هفته گذشته و در دهمین روز آخرین ماه سال 1402، اقدام به برگزاری مراسمی با عنوان میز گرد تکنولوژی PHEV کرد.

05.webp

مراسم فوق که با حضور تعداد زیادی از فعالان و کارشناسان بازار خودرو، اصحاب رسانه، مشتریان مدیران ارشد مدیران خودرو برگزار شد نشان‌دهنده تعهد جدی این شرکت برای ورود به بازار خودروهای پاک است.
مدیران خودرو در همین راستا، خودروی تیگو 8 پرو e+ را به عنوان نخستین نمونه از محصولات برند فونیکس NEV به بازار ایران معرفی کرده بود.

04.webp

در ابتدای سمینار روز 5 شنبه آقای من جانشین مدیرعامل مدیران خودرو از عزم جدی این شرکت برای تبدیل شدن به پرچمدار بازار خودروهای برقی ایران خبر داد و گفت در سال آتی 3 محصول جدید دیگر توسط فونیکس NEV به بازار ایران معرفی می شوند.

 

شبکه برق فرسوده کشور، آمادگی برقی شدن ناوگان حمل و نقل را ندارد!

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو نیز دیگر میهمان این مراسم بود؛ کاکایی در این نشست اظهار داشت که ایران طی سال‌های اخیر به زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از خودروهای الکتریکی توجه کافی نشان نداده، اما با اقدامات مؤثر دولت، امکان حرکت به سمت استفاده از خودروهای تمام برقی فراهم خواهد شد.

07.webp

او همچنین تأکید کرد که مسیر ورود به عرضه خودروهای الکتریکی باید از همه جنبه‌ها مورد بررسی قرار گیرد و کشورهایی که در این زمینه پیشرفت کرده‌اند، نه تنها در تولید انرژی پاک بلکه در تمام جنبه‌های مرتبط با این صنعت به پیشرفت دست یافته‌اند.

کاکایی ضمن اشاره به پالش های زیاد در مسیر تامین انرژی مورد نیاز خودروهای برقی گفت: در کشوری مثل آمریکا که 45 درصد سبد انرژی آن از طریق سوخت‌های پاک تأمین می‌شود، مصرف برق خودروی تسلا مدل 3 به عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین محصولات تمام برقی در جهان معادل با 4.88 لیتر در هر 100 کیلومتر است. چنین مصرفی برای خودروهای برقی چینی بسیار بالاتر بوده و تصور کنید که مصرف بنزین معادل همین خودروهای چینی در کشوری همچون ایران که عمده برق آن از طریق نیروگاه های فرسوده با سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود چقدر خواهد بود.

در نتیجه به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، در حال حاضر محصولات هیبریدی برای بازار ایران انتخاب بهتری هستند و از این طریق فشار کمتری به بخش تولید برق کشور وارد خواهد شد.

08.webp

در ادامه برنامه میزگردی با حضور نماینده هایی از رسانه های تخصصی خودرو و تکنولوژی، شرکت مپنا، مدیران مدیران خودرو و نیز آقای کاکایی به عنوان نماینده دانشگاه برگزار شد و طرفین به ارائه دیدگاه های خود در موضوع خودروهای هیبریدی و برقی پرداختند، مهم ترین موضوعات مطرح شده در این میزگرد اهمیت حمایت های دولت و بخش خصوصی برای تامین زیر ساخت های لازم برای این خودرو ها و همچنین لزوم نوسازی زیر ساخت های تامین برق کشور بود، دیگر موضوعی که همه حضار بر آن اتفاق نظر داشتند نیز اهمیت آموزش و فرهنگ سازی در مورد تفاوت های بنیادین خودروهای هیبریدی و الکتریکی با خودروهای با سوخت فسیلی بود.

 

رونمایی از 3 محصول جدید فونیکس NEV در سال آتی

آقایان شیائو و جویی دیگر مدیران برند فونیکس NEV بودند که در این مراسم به سخنرانی پرداختند، مدیران چینی برند فونیکس اعلام کردند که قصد دارند در سال 2024، 3 محصول جدید این برند از جمله تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید، فونیکس FX الکتریکی و آریزو 8 پلاگین هیبرید را به بازار عرضه کنند. شیائو، مدیر بازاریابی فونیکس در سخنان خود با اشاره به آگاهی مدیران شرکت از چالش های تامین زیر ساخت های لازم برای خودروهای برقی در ایران اعلام کرد که اگر مدیران خودرو می خواهد پرچمدار عرضه خودروهای پاک در ایران باشد، نمیتواند برای تامین این زیر ساخت ها فرایند توسعه سبد محصولات خود را متوقف کند.


10.webp

پایان عصر خودروهای بنزینی نزدیک است؟

در بخش پایانی مراسم نیز مهندس سپهر عظیمی با اشاره به رشد و بهبود خودروهای برقی و هیبریدی، به آمار کاهشی فروش محصولات بنزینی و دیزلی در بازار جهانی اشاره کرد.

عظیمی در ادامه به مقایسه اجمالی ویژگی های اصلی خودروهای با سوخت فسیلی و الکتریکی پرداخت، وی بهره‌گیری خودروهای هیبریدی از دو موتور بنزینی و برقی و دو تغذیه متفاوت برای هرکدام را برتری شاخص این خودروها دانست، علاوه‌بر اینکه این دسته خودروها توان و گشتاور بالاتری نیزتولید می‌کنند که شتاب و قابلیت پیمایش بیشتری برای راننده فراهم می کنند.

09.webp

عضیمی در نهایت با مقایسه تغییرات آمار فروش خودروهای بنزینی و برقی در بازار چین، به افت مداوم فروش خودروهای بنزینی در مقابل افزایش سهم بازار خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبرید و تمام الکتریک اشاره کرد و این مهم را عاملی تعیین کننده در وضعیت آلودگی هوای کلانشهر های کشور چین دانست.

b l  (2) copy.webp

منبع car.ir


نظرات