1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. علت قطع شدن کامل برق خودرو پراید

علت قطع شدن کامل برق خودرو پراید

21 اسفند 1402
  • 0

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در هر خودرویی قطع شدن کامل برق ماشین است. این مسئله ناشی از دلایل متعددی است که شناخت آن‌ها برای رفع به‌موقع و جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر، حائز اهمیت است. تشخیص علت قطع شدن کامل برق خودرو پراید و سایر ماشین‌ها به رفع این مشکل کمک خواهد کرد. ازاین‌رو در این مقاله قصد داریم تا با بررسی دقیق و علمی، علل اصلی قطع شدن کابل برق در خودرو پراید را شناسایی کرده و راهکارهایی برای پیشگیری و رفع این مشکل ارائه دهیم. از طریق این بررسی، نه‌تنها به افزایش آگاهی رانندگان کمک خواهیم کرد، بلکه گامی مؤثر برای ارتقاء ایمنی و عملکرد خودروهای پراید برداشته‌ایم.

سیم‌های فیوز خودرو؛ یکی از دلایل قطع شدن برق خودرو

سیم‌های فیوز خودرو مسئول رساندن برق از باتری به استارتر، سیستم روشنایی، سیستم‌های ایمنی، سیستم‌های سرگرمی و سایر قطعات الکترونیکی خودرو هستند. استفاده طولانی مدت، فشار فیزیکی یا حتی حیواناتی که به سیم‌ها آسیب می‌زنند، می‌تواند باعث پارگی یا ساییدگی کابل‌ها شود. این آسیب‌ها موجب ایجاد اتصال کوتاه یا قطعی در سیستم الکتریکی می‌شود.

علاوه‌بر موارد گفته شده، استفاده بیش از حد لوازم الکترونیکی یا تجهیزات غیراستاندارد می‌تواند باعث ایجاد فشار بیش از حد بر روی سیستم الکتریکی شود؛ این مشکل باعث گرم شدن و آسیب دیدن سیم‌ها خواهد شد. در برخی موارد، طراحی نامناسب سیستم الکتریکی یا نصب نادرست کابل‌ها و اتصالات باعث مشکلاتی می‌شود که ممکن است منجربه قطع شدن کامل برق خودرو خواهد شد.

برای رفع این مشکلات، توصیه می‌شود خودرو به‌طور‌منظم توسط تکنسین‌های مجرب بررسی شود تا هرگونه آسیب یا فرسودگی در کابل‌ها و اتصالات به موقع شناسایی و تعمیر یا تعویض شود. این اقدامات پیشگیرانه می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر و هزینه‌های گزاف تعمیر در آینده جلوگیری کند. گاهی مالکین خودرو به اشتباه تصور می‌کنند که مشکلات برقی ماشین به دلیل خرابی باتری است؛ بنابراین با بررسی ماشین توسط تکنسین و علت‌یابی مشکل، نیازی به پرداخت هزینه‌های دیگر مثل قیمت باتری پراید نخواهید داشت.

2.jpg

بست‌های سیستم الکتریکی باعث ایجاد اختلال در عملکرد خودرو می‌شوند

خوردگی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که روی بست‌های فیوز باتری و ترمینال‌ها اثر می‌گذارد. خوردگی که اغلب به دلیل تماس با رطوبت یا مواد شیمیایی رخ می‌دهد؛ یک نمونه از این خوردگی‌ها با سولفاته شدن سرباتری‌ها بوجود می‌آید. این مشکل مانع از اتصال مناسب می‌شود و جریان الکتریکی را کاهش می‌دهد یا کاملا قطع می‌کند.

اتصالات شل می‌توانند مانع از جریان مناسب برق شوند. اگر بست‌های فیوز باتری به درستی سفت نشده باشند، ممکن است جریان الکتریکی ناپایدار شده یا کاملاً قطع شود. فیوزها برای محافظت از سیستم الکتریکی خودرو در برابر اضافه بار طراحی شده‌اند. اگر فیوزی به دلیل اضافه بار یا اتصال کوتاه بسوزد، می‌تواند باعث قطع شدن جریان برق به بخش‌های حیاتی خودرو شود.

با گذشت زمان، مواد سازنده بست‌ها و فیوزها ممکن است فرسوده شوند. این فرسودگی می‌تواند به‌تدریج موجب اختلال در جریان برق شود. گاهی اوقات، طراحی نامناسب یا نصب نادرست فیوزها می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که منجر به قطع شدن برق خودرو می‌شود. استفاده از فیوزهای با مشخصات نادرست یا نصب آن‌ها به شکلی که اتصال مناسبی ایجاد نشود، می‌تواند باعث بروز مشکل شود.

برای جلوگیری از این مشکلات و تضمین عملکرد صحیح سیستم الکتریکی خودرو، توصیه می‌شود بست‌ها، ترمینال‌ها و فیوزها به‌طور‌منظم بررسی شوند. در صورت مشاهده هرگونه خوردگی، آسیب یا شل بودن، باید فوراً تعمیر یا تعویض صورت گیرد. استفاده از قطعات با کیفیت و مطابق با مشخصات فنی خودرو نیز برای جلوگیری از این مشکلات ضروری است.

چه فاکتورهایی باعث قطع شدن کامل برق خودرو می‌شود؟ خرابی سوئیچ

سوئیچ خودرو که به‌عنوان سوئیچ استارت یا قفل راه‌اندازی شناخته می‌شود، نقش محوری در سیستم الکتریکی خودرو ایفا می‌کند. این قطعه به‌عنوان واسطه‌ای بین باتری و سیستم‌های استارت، روشنایی، و دیگر بخش‌های الکتریکی عمل می‌کند. 

سوئیچ استارت وظیفه برقراری اتصال بین باتری و سیستم استارت خودرو را دارد. اگر این سوئیچ خراب شود، ممکن است اتصال لازم برای راه‌اندازی موتور و یا عملکرد سایر بخش‌های الکتریکی برقرار نشود، که در نتیجه به قطع شدن کامل برق خودرو منجر خواهد شد. خرابی‌های داخلی در سوئیچ، مانند اتصال کوتاه یا فرسودگی اجزاء داخلی، می‌تواند جلوی عبور جریان الکتریکی را بگیرد. این امر باعث می‌شود که برق به بخش‌های حیاتی خودرو، مانند استارت، چراغ‌ها و داشبورد، نرسد.

خرابی باتری؛ یکی از دلایل ایجاد اختلال در عملکرد ماشین 

با گذشت زمان و استفاده از باتری، این قطعه توانایی خود برای نگهداری شارژ را از دست می‌دهد. این مسئله به کاهش چشمگیر ظرفیت شارژ باتری منجر خواهد شد؛ به‌طوری‌که انرژی کافی برای راه‌اندازی موتور یا تامین برق سایر قسمت‌های خودرو فراهم نشود. خرابی‌های داخلی باتری، مانند اتصال کوتاه بین صفحات داخلی، می‌تواند مانع از تولید و انتقال صحیح برق شود. 

برای راه‌اندازی موتور و عملکرد درست سیستم‌های الکتریکی، باتری باید ولتاژ کافی تولید کند. باتری خراب ممکن است ولتاژ لازم را فراهم نکند؛ ازاین‌رو موجب اختلال در کارکرد استارت و سایر قسمت‌های برقی می‌شود.

علاوه‌بر موارد گفته شده، خرابی یا زنگ‌زدگی ترمینال‌ها و اتصالات باتری  مانع از انتقال صحیح برق از باتری به سیستم خودرو می‌شود. خرابی باتری به شکل‌های مختلفی بر عملکرد الکتریکی خودرو تأثیر می‌گذارد و منجر به قطع کامل برق خودرو شود. برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود که وضعیت باتری به‌طور‌منظم بررسی شده و در صورت نیاز، باتری تعویض گردد. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از آپشن‌های برقی متعدد در پراید، حتما از باتری با ظرفیت بالاتر استفاده کنید. ظرفیت باتری فابریک پراید برابر با 50 آمپر است؛ بااین‌حال امکان نصب باتری ۵۵ آمپر و ۶۰ آمپری نیز روی این خودرو برای بهبود کارکرد سیستم برقی وجود دارد.

اصلی‌ترین دلیل قطع شدن کامل برق پراید، خرابی دینام است

دینام (آلترناتور) خودرو نقش حیاتی در سیستم شارژ ماشین دارد. این قطعه مسئول تولید انرژی الکتریکی است که برای شارژ باتری و تامین برق مورد نیاز سیستم‌های الکتریکی خودرو در حین کارکرد موتور استفاده می‌شود. اگر دینام نتواند برق کافی تولید کند، نمی‌تواند باتری را شارژ کند و نیازهای انرژی سیستم‌های الکتریکی خودرو را برآورده سازد. در نتیجه، خودرو ممکن است بر اثر اتمام شارژ باتری، بدون برق باقی بماند.

اتصالات خراب یا شل بین دینام و باتری یا سایر بخش‌های سیستم الکتریکی می‌تواند مانع از انتقال صحیح برق شود؛ بنابراین به کاهش عملکرد الکتریکی خودرو منجر می‌شود. خرابی آفتامات دینام ، بالشتک دینام ، اتمام زغال دینام باعث کاهش کارایی یا خرابی کامل دینام شوند. این مشکلات می‌توانند صداهای غیرعادی ایجاد کنند و در نهایت منجر به کاهش تولید برق یا قطع کامل آن شوند.

وقتی دینام کارایی خود را از دست می‌دهد، خودرو به تدریج به برق ذخیره‌شده در باتری تکیه می‌کند تا زمانی که باتری به‌طور‌کامل تخلیه شود. بدون تولید برق جدید از دینام، خودرو قادر به روشن شدن یا حتی قفل کردن سیستم‌های الکتریکی نخواهد بود؛ بنابراین تعمیر یا تعویض دینام در صورت مواجهه با هر گونه نشانه‌ای از خرابی آن بسیار مهم است.

3.jpg

نصب باتری باکیفیت؛ اقدامی برای کاهش زیان‌های احتمالی خودرو

عوامل مختلفی در مشکل قطع شدن کامل برق پراید دخیل هستند. این عوامل شامل مشکلات مربوط به باتری، دینام، سیستم سیم‌کشی، سوئیچ استارت، فیوزها و بست‌های باتری می‌شود. اهمیت تشخیص دقیق علت اصلی، به منظور جلوگیری از تکرار مشکل و حفظ کارایی خودرو، بیش از پیش مشخص می‌شود.

در نهایت، اطمینان از سلامت کلیه اجزای سیستم الکتریکی و جایگزینی قطعات فرسوده یا خراب، کلید حفظ عملکرد بی‌نقص و افزایش طول عمر خودروی پراید است. با پیروی از این رویکردها، رانندگان می‌توانند از اطمینان خاطر در استفاده روزمره از خودروی خود بهره‌مند شوند و از هزینه‌های ناخواسته و ناگهانی جلوگیری کنند.

در صورت مشاهده مشکل جدی در روشن شدن ماشین و احتمال خرابی باتری حتما به تکنسین برق مراجعه کنید. از خدمات سایت‌ باتری آنتایم به‌عنوان عرضه‌کننده انواع باتری اتمی و اسیدی در برندهای تولیدکننده سپاهان باطری، صبا، دلکور و برنا استفاده کنید.



نظرات