آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

10 فروردین 140317:15
5 دقیقه


آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودروهای برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.

شیائومی قرار است در زمان دشواری برای خودروهای چینی وارد خودروهای الکتریکی شود. شیائومی چین خودروی الکتریکی خود را عرضه و این نشان‌دهنده ورود این شرکت الکترونیکی به دنیای خودرو است.

سومین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان تاکنون تنها گفته است که قیمت خودروی آن زیر 500 هزار یوان ( 69 هزار و 170 دلار و 64 سنت) خواهد بود. مدل‌هایی که  در بیش از 70 فروشگاه در سراسر چین رونمایی شد، با مدل‌های خودروهای اسپرت تایکان و پانامرا پورشه مقایسه می‌شوند.

رالی سهام هشت میلیارد دلاری شیائومی با یک آزمون کلیدی مواجه می‌شود که غول گوشی‌های هوشمند چینی اولین خودروی الکتریکی خود را ارائه کرد زیرا تلاش می‌کند وارد بازاری ناآشنا و به شدت رقابتی شود. این شرکت فروش سری SU7 خود را در چین آغاز خواهد کرد که حاصل تلاش 10 میلیارد دلاری آمریکا به بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان و تحت تسلط تسلا و بی‌وای‌دی است. این سدان احتمالاً بر اساس پیش‌بینی قیمت تحلیلگران وارد رقابتی‌ترین بخش خواهد شد.

لی جون، موسس شیائومی و یکی از بنیانگذاران میلیاردر، این چالش را آخرین تلاش خود نامیده است و توانایی شیائومی را برای شکستن یک بازار شلوغ برای بار دوم با قابلیت‌های تکنولوژیکی خود آزمایش می‌کند.

این ارائه لی جون، جاه طلبی مدیرعامل و بنیان‌گذار شیائومی را برآورده می‌کند که در سال 2021 از ورود این شرکت به خودروهای الکتریکی خبر داد. او متعهد شد که 10 میلیارد دلار در تجارت خودروی شیائومی سرمایه‌گذاری کند و آن را «آخرین پروژه کارآفرینی بزرگ» زندگی‌اش توصیف کرد. تحلیلگران در مورد موفقیت پروژه خودروی شیائومی اختلاف نظر دارند.

استقبال از SU7 با وجود جنگ یک ساله قیمت خودروهای برقی در چین، احتمالاً پس از افزایش 22 درصدی از پایین‌ترین سطح ماه فوریه، حرکت سهام شیائومی را تعیین می‌کند. تحلیلگران اظهار کردند که بازار انتظار دارد بیش از 50 هزار محموله در 12 ماه اول عرضه SU7 عرضه شود.

پیش‌بینی می‌شود که بازار خودروهای برقی چین برای دومین سال کاهش یابد و یک نهاد مهم در صنعت پیش‌بینی کرده است که رشد فروش در سال 2024 از 36 درصد در سال گذشته و 96 درصد در سال 2022 به 25 درصد کاهش یابد. بی‌وای‌دی، رهبر بازار در سال 2023 سه میلیون خودروی انرژی نو فروخت در حالی که شرکت لی آتو حدود 376 هزار دستگاه تحویل داد.

برآوردهای قیمتی بانک‌های وال استریت برای سدان شیائومی از 200 هزار یوان تا 300 هزار یوان (276 هزار و 68 دلار و 26 سنت تا 41 هزار و 502 دلار و 39 سنت) متغیر است. یک گزارش محلی به قیمت اولیه 266 هزار یوان برای نسخه استاندارد SU7 اشاره کرد. لی گفته است که این خودرو می‌تواند در 2.78 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

جانسون وان، تحلیلگر گروه مالی جفریز گفت محدوده 200 هزار تا 250 هزار یوان، در واقع رقابتی‌ترین بخش در فضای الکتریکی چین در حال حاضر است.

SU7 شیائومی در زمانی به فروش می‌رسد که بازار خودروی چین، بزرگترین بازار جهان، با چالش‌هایی در چندین جبهه از جمله جنگ قیمت و کندی اقتصاد داخلی که تقاضا برای خودرو را کاهش داده است، مقابله می‌کند. خطر این است که آنها بیش از حد روی فضای خودروهای الکتریکی تمرکز می‌کنند و تمرکز خود را روی بخش‌ها و محصولاتی که آنها را به آنجا رسانده‌اند از دست می‌دهند.

هواوی به‌جای ساخت مدل خود، با حداقل پنج خودروساز برای تولید خودروهای الکتریکی شریک شد و از طرفداران قوی گوشی‌های هوشمند، فناوری منحصربه‌فرد و ویژگی‌های ارتباطی خود استفاده کرد. برند شریک آن Aito در حال حاضر برای دو ماه متوالی پرفروش‌ترین فروشنده چین در میان خودروهای برقی تازه‌کار بود. در حالی که شیائومی از اکوسیستم فناوری هوشمند نیز بهره می‌برد، مدل کسب‌وکار خودروهای الکتریکی آن متفاوت است و هزینه بیشتری نیز دارد. از آنجایی که جنگ بی‌سابقه قیمت‌ها ادامه دارد، تعداد کمی از تولیدکنندگان محلی به جز بی‌وای‌دی و لی‌آتو توانسته‌اند سودآور باقی بمانند.

تیموتی ژائو، تحلیلگر گلدمن ساکس، انتظار دارد شیائومی 14 میلیارد یوان در سال 2024 فروش خودروهای برقی را بر اساس محموله‌های 65 هزار دستگاهی و میانگین قیمت فروش 225 هزار یوان به دست آورد. این شرکت در سال گذشته 271 میلیارد یوان فروش داشت. او افزود که رونمایی از اولین مدل خودروی الکتریکی هوشمند شیائومی به‌عنوان پنجره‌ای برای بازار و ارزش‌گذاری مجدد ابتکارات جدیدش خواهد بود.

منبع: ایسنا