بوگاتی به تازگی از جدیدترین محصول خود با نام توربیون معرفی کرد.
این خودرو که قرار است جانشین شیرون باشد، نام خود را از یک قطعه مکانیکی در ساعت های لاکچری برگرفته که وظیفه آن افزایش دقت موتور ساعت است.
هرچند این خودرو شباهت زیادی به شیرون دارد اما توربیون خودروی کاملاً جدیدی است که از مونوکوک جدید، سیستم تعلیق جدید و پیشرانهٔ V16 هیبریدی جدیدی بهره میبرد. همانطور که قبلاً مشخص شده بود، در سینهٔ هایپرکار جدید بوگاتی یک نیروگاه ۸.۳ لیتری V16 تنفس طبیعی قرار گرفته است که تا ۹ هزار rpm دور میگیرد و ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
این پیشرانه که با کمک کاسورث توسعه پیدا کرده، هرچند بسیار بزرگتر از موتور W16 شیرون است اما تنها ۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد. علاوه بر این، یک سیستم هیبریدی هم در اینجا وجود دارد که از دو موتور الکتریکی روی محور جلو و موتور سوم در عقب به همراه باطری ۲۵ کیلووات ساعتی تشکیل شده است. این سیستم با تولید ۸۰۰ اسب بخار قدرت، مجموع خروجی را به ۱۸۰۰ اسب بخار میرساند. به لطف این نیروی عظیم و لاستیکهای چسبنده و اختصاصی میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲، توربیون ظرف تنها ۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
جانشین شیرون پس از ۵ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و ظرف تنها ۱۰ ثانیه به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه در کمتر از ۲۵ ثانیه به حداکثر سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت خود دست پیدا میکند اما این هم پایان ماجرا نیست زیرا با استفاده از سوئیچ ویژهٔ سرعت، بال عظیم عقب خودرو پایین میرود و حداکثر سرعت به ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت افزایش میابد. توربیون با وجود تجهیز به قوای محرکهٔ هیبریدی، سبکتر از شیرون است و میتواند صرفاً با نیروی برق هم حرکت و تا ۶۰ کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی طی کند. بوگاتی فعلاً حرفی در مورد سرعت شارژ هایپرکار جدید خود نزده ولی میدانیم که توربیون از معماری ۸۰۰ ولتی برخوردار است.
توربیون برخلاف شیرون به درهای پروانهای دووجهی مجهز است که بهصورت برقی باز و بسته میشوند. زمانی که این درها باز میشوند، کابین آنالوگ خیرهکنندهای را نمایان میکنند. در اینجا خبری از نمایشگر نیست و سه صفحهٔ دایرهای بزرگ که روی فرمان نصب شدهاند همهچیز از سرعت گرفته تا دور موتور و مقدار سوخت را نشان میدهند. این آمپرها که توسط ساعتسازان سوئیسی طراحی و ساخته شدهاند، روی ستون فرمان قرار دارند تا هنگام چرخاندن فرمان ثابت بمانند. روی کنسول وسط هم دکمههای آلومینیومی، کنترلهای دوار و یک اهرم کریستالی دیده میشود که موتور V16 را روشن میکند. هرچند در داخل توربیون همهچیز آنالوگ است اما یک نمایشگر لمسی مخفی در بالای کنسول مرکزی هم وجود دارد که در صورت تمایل راننده بالا میآید و امکان دسترسی به اپل کارپلی را فراهم میکند.
توربیون در بیرون کاملاً نمای آشنای یک بوگاتی را دارد و بسیار شبیه شیرون به نظر میرسد. در جلوی خودرو همچنان همان جلوپنجرهٔ نعل اسبی را میبینیم که هوای موردنیاز رادیاتورها را تغذیه میکند و درعینحال باعث افزایش داونفورس میشود. در عقب نیز دیفیوزری بزرگ و چراغهای باریک دیده میشود و بال عقب فعال خودرو هم میتواند بهعنوان ترمز هوایی عمل کند. توربیون همچنین از سیستم تعلیق چند اتصالی کاملاً جدیدی بهره میبرد که ۴۵ درصد از تعلیق شیرون سبکتر است.
هرچند توربیون هماکنون معرفی شده است اما تولید آن تا قبل از سال ۲۰۲۶ آغاز نخواهد شد و در حال حاضر همچنان در مرحلهٔ آزمایش قرار دارد. از این هایپرکار جدید فقط ۲۵۰ دستگاه ساخته خواهد شد که قیمت پایهٔ هرکدام از ۳.۶ میلیون یورو معادل ۳.۹ میلیون دلار آغاز میشود.
این قطعه تیتانیومی تنها ۶۸۰ گرم وزن دارد و بیش از ۶۰۰ قطعه و متریال گرانقیمت همچون یاقوت در آن بکار رفتهاند. ساختار پشت آمپرهای توربیون با تلورانس ۵ تا ۵۰ میکرون تولید شده و قسمت پشتی آن نیز بسیار ظریف است و یک قطعه پشتیبان از صفحه مرکزی محافظت میکند. بخش مرکزی پشت آمپرها نشان دهنده سرعت و دور موتور است و یک نمایشگر دیجیتالی کوچک هم در زیر آن برای سرعت و نشانگر دنده وجود دارد. دو عقربه پشت آمپرها نیز همانند عقربههای ساعت حرکت میکنند. در سمت چپ پشت آمپرهای توربیون نشانگر دما، سوخت و باتری وجود دارد و در سمت راست هم نشانگر قدرت مربوط به پیشرانه ۱۶ سیلندر ۸.۳ لیتری هیبرید با ۱۸۰۰ اسب بخار قدرت نصب شده است.
بوگاتی با طراحی توپی ثابت فرمان اطمینان حاصل کرده که راننده همواره میتواند پشت آمپرها و عقربهها را ببیند. پرههای بالای و پایینی فرمان نیز به عقب پشت آمپرها امتداد یافتهاند تا یک دید کاملاً واضح و بدون مانع را ایجاد کنند. هدف طراحی از طراحی کابین توربیون این بوده که بخش داخلی خودرو در ۱۰۰ سال آینده هم زیبا و جذاب به نظر برسد. آیا بوگاتی به این هدف رسیده است؟
پشت آمپرهای توربیون یک اثر هنری محسوب میشود و نمایشگر مرکزی پنهانی که میتواند از داشبورد بالا بیاید به مدرن نشان دادن کابین کمک میکند و درعینحال حس و حال آنالوگ کابین نیز مکمل آن است. در نهایت باید گفت تحویل اولین نمونههای توربیون به مالکان تا سال ۲۰۲۶ آغاز نخواهد شد و تنها ۲۵۰ دستگاه از این ابر خودروی جذاب تولید میشود.