بوگاتی توربیون؛ معرفی یک شاهکار با همکاری ساعت سازان سوئیسی

3 تیر 140316:00
7 دقیقه


بوگاتی توربیون؛ معرفی یک شاهکار با همکاری ساعت سازان سوئیسی

بوگاتی به تازگی از جدیدترین محصول خود با نام توربیون معرفی کرد.

این خودرو که قرار است جانشین شیرون باشد، نام خود را از یک قطعه مکانیکی در ساعت های لاکچری برگرفته که وظیفه آن افزایش دقت موتور ساعت است.

02.webp

هرچند این خودرو شباهت زیادی به شیرون دارد اما توربیون خودروی کاملاً جدیدی است که از مونوکوک جدید، سیستم تعلیق جدید و پیشرانهٔ V16 هیبریدی جدیدی بهره می‌برد. همان‌طور که قبلاً مشخص شده بود، در سینهٔ هایپرکار جدید بوگاتی یک نیروگاه ۸.۳ لیتری V16 تنفس طبیعی قرار گرفته است که تا ۹ هزار rpm دور می‌گیرد و ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

01.webp

این پیشرانه که با کمک کاسورث توسعه پیدا کرده، هرچند بسیار بزرگ‌تر از موتور W16 شیرون است اما تنها ۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد. علاوه بر این، یک سیستم هیبریدی هم در اینجا وجود دارد که از دو موتور الکتریکی روی محور جلو و موتور سوم در عقب به همراه باطری ۲۵ کیلووات ساعتی تشکیل شده است. این سیستم با تولید ۸۰۰ اسب بخار قدرت، مجموع خروجی را به ۱۸۰۰ اسب بخار می‌رساند. به لطف این نیروی عظیم و لاستیک‌های چسبنده و اختصاصی میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲، توربیون ظرف تنها ۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

12.webp

جانشین شیرون پس از ۵ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و ظرف تنها ۱۰ ثانیه به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که در کمتر از ۲۵ ثانیه به حداکثر سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت خود دست پیدا می‌کند اما این هم پایان ماجرا نیست زیرا با استفاده از سوئیچ ویژهٔ سرعت، بال عظیم عقب خودرو پایین می‌رود و حداکثر سرعت به ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت افزایش میابد. توربیون با وجود تجهیز به قوای محرکهٔ هیبریدی، سبک‌تر از شیرون است و می‌تواند صرفاً با نیروی برق هم حرکت و تا ۶۰ کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی طی کند. بوگاتی فعلاً حرفی در مورد سرعت شارژ هایپرکار جدید خود نزده ولی میدانیم که توربیون از معماری ۸۰۰ ولتی برخوردار است.

08.webp

توربیون برخلاف شیرون به درهای پروانه‌ای دووجهی مجهز است که به‌صورت برقی باز و بسته می‌شوند. زمانی که این درها باز می‌شوند، کابین آنالوگ خیره‌کننده‌ای را نمایان می‌کنند. در اینجا خبری از نمایشگر نیست و سه صفحهٔ دایره‌ای بزرگ که روی فرمان نصب شده‌اند همه‌چیز از سرعت گرفته تا دور موتور و مقدار سوخت را نشان می‌دهند. این آمپرها که توسط ساعت‌سازان سوئیسی طراحی و ساخته شده‌اند، روی ستون فرمان قرار دارند تا هنگام چرخاندن فرمان ثابت بمانند. روی کنسول وسط هم دکمه‌های آلومینیومی، کنترل‌های دوار و یک اهرم کریستالی دیده می‌شود که موتور V16 را روشن می‌کند. هرچند در داخل توربیون همه‌چیز آنالوگ است اما یک نمایشگر لمسی مخفی در بالای کنسول مرکزی هم وجود دارد که در صورت تمایل راننده بالا می‌آید و امکان دسترسی به اپل کارپلی را فراهم می‌کند.

13.webp

توربیون در بیرون کاملاً نمای آشنای یک بوگاتی را دارد و بسیار شبیه شیرون به نظر می‌رسد. در جلوی خودرو همچنان همان جلوپنجرهٔ نعل اسبی را می‌بینیم که هوای موردنیاز رادیاتورها را تغذیه می‌کند و درعین‌حال باعث افزایش داون‌فورس می‌شود. در عقب نیز دیفیوزری بزرگ و چراغ‌های باریک دیده می‌شود و بال عقب فعال خودرو هم می‌تواند به‌عنوان ترمز هوایی عمل کند. توربیون همچنین از سیستم تعلیق چند اتصالی کاملاً جدیدی بهره می‌برد که ۴۵ درصد از تعلیق شیرون سبک‌تر است.

06.webp

هرچند توربیون هم‌اکنون معرفی شده است اما تولید آن تا قبل از سال ۲۰۲۶ آغاز نخواهد شد و در حال حاضر همچنان در مرحلهٔ آزمایش قرار دارد. از این هایپرکار جدید فقط ۲۵۰ دستگاه ساخته خواهد شد که قیمت پایهٔ هرکدام از ۳.۶ میلیون یورو معادل ۳.۹ میلیون دلار آغاز می‌شود.

07.webp

کلاستری جذاب و منحصر به فرد؛ حاصل تلاش ساعت سازان سوئیسی

این قطعه تیتانیومی تنها ۶۸۰ گرم وزن دارد و بیش از ۶۰۰ قطعه و متریال گران‌قیمت همچون یاقوت در آن بکار رفته‌اند. ساختار پشت آمپرهای توربیون با تلورانس ۵ تا ۵۰ میکرون تولید شده و قسمت پشتی آن نیز بسیار ظریف است و یک قطعه پشتیبان از صفحه مرکزی محافظت می‌کند. بخش مرکزی پشت آمپرها نشان دهنده سرعت و دور موتور است و یک نمایشگر دیجیتالی کوچک هم در زیر آن برای سرعت و نشانگر دنده وجود دارد. دو عقربه پشت آمپرها نیز همانند عقربه‌های ساعت حرکت می‌کنند. در سمت چپ پشت آمپرهای توربیون نشانگر دما، سوخت و باتری وجود دارد و در سمت راست هم نشانگر قدرت مربوط به پیشرانه ۱۶ سیلندر ۸.۳ لیتری هیبرید با ۱۸۰۰ اسب بخار قدرت نصب شده است.

10.webp

بوگاتی با طراحی توپی ثابت فرمان اطمینان حاصل کرده که راننده همواره می‌تواند پشت آمپرها و عقربه‌ها را ببیند. پره‌های بالای و پایینی فرمان نیز به عقب پشت آمپرها امتداد یافته‌اند تا یک دید کاملاً واضح و بدون مانع را ایجاد کنند. هدف طراحی از طراحی کابین توربیون این بوده که بخش داخلی خودرو در ۱۰۰ سال آینده هم زیبا و جذاب به نظر برسد. آیا بوگاتی به این هدف رسیده است؟

05.webp

پشت آمپرهای توربیون یک اثر هنری محسوب می‌شود و نمایشگر مرکزی پنهانی که می‌تواند از داشبورد بالا بیاید به مدرن نشان دادن کابین کمک می‌کند و درعین‌حال حس و حال آنالوگ کابین نیز مکمل آن است. در نهایت باید گفت تحویل اولین نمونه‌های توربیون به مالکان تا سال ۲۰۲۶ آغاز نخواهد شد و تنها ۲۵۰ دستگاه از این ابر خودروی جذاب تولید می‌شود.

04.webp

منبع: پدال