صادرات بیش از 4.09 میلیون دستگاه خودرو توسط چین در سال 2024

5 مهر 140311:00
4 دقیقه


صادرات بیش از 4.09 میلیون دستگاه خودرو توسط چین در سال 2024

کشور چین موفق شد، در آگوست سال 2024 بیش از 610000 دستگاه خودرو به بازار های جهانی صادر کند. این ارقام نسبت به آگوست 2023، افزایش 39 درصدی سالانه و 10 درصدی ماهانه نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. از ژانویه تا آگوست، چین 4.09 میلیون دستگاه خودرو صادر کرده که نرخ رشد صادرات آن بیش از 27 درصد است.

10 کشور برتری که چین در هشت ماهه نخست سال 2024 بیشترین صادرات را به آن‌‌ها داشت به شرح زیر است:

  • روسیه: 705514
  • مکزیک: 323540
  • امارات متحده عربی: 203,048
  • برزیل: 192254
  • بلژیک: 182504
  • عربستان سعودی: 161261
  • انگلستان: 137925
  • استرالیا: 118888
  • فیلیپین: 104402
  • ترکیه: 95650

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد، روسیه در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار خودروی خارج از کشور چین بوده و بیش از 19 درصد از صادرات خودرو چین در آگوست سال جاری با ارزش 1.6 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. این اتفاق را می‌توان ناشی از خروج دیگر برندهای خودروی خارجی از بازار روسیه به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین دانست. چین در سال 2022، 160000 دستگاه و در سال 2023، 910000 دستگاه خودرو به روسیه صادر کرد که نشان دهنده افزایش 459 درصدی صاردات خودروهای چینی به روسیه است.

اگر بخواهیم نگاهی به خودروهای الکتریکی سواری داشته باشیم، با وجود اینکه صادرات این نوع خودروهای چینی به دلیل سیاست‌ تعرفه‌ای اتحادیه اروپا دچار افت شد، صادرات این خودروهای چین از ژانویه تا آگوست 2024 به 1.397 میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال گذشته افزایش 25 درصدی را نشان می‌دهد. تنها در آگوست 2024، حجم صادرات این نوع خودروها 180,000 دستگاه بوده که نسبت به سال قبل 20.9 درصد و ماهانه 2.9 درصد افزایش داشته است.

10 کشوری که چین بیشترین حجم صادرات خودروهای سواری الکتریکی را از ژانویه تا آگوست 2024 به آنها داشته  به شرح زیر است:

  • بلژیک: 170876
  • برزیل: 136112
  • بریتانیا: 88933
  • تایلند: 81546
  • فیلیپین: 69987
  • مکزیک: 61647
  • هند: 53738
  • استرالیا: 51,843
  • امارات متحده عربی: 47716
  • آلمان: 41105

صادرات خودروهای سواری الکتریکی کامل چین در هشت ماهه نخست امسال، عمدتا در برزیل، بلژیک، اندونزی و مکزیک افزایش یافته و در اسپانیا، هلند، استرالیا و اسلوونی کاهش پیدا کرده است.  

پیشتر ورود تسلا به چین موجب شد تا این کشور بتواند به بازیگری پیشرو در بحث صادرات خودروهای الکتریکی تبدیل شود. اما اخیرا با سیاست‌های تعرفه‌ای جدید اتحادیه اروپا، صادرات چین نیز به موازات آن کاهش یافت. زیرا نقطه عطف صادرات چین دو شرکت تسلا و SAIC هستند.

استان های شانسی، هبی و جیانگ سو.در سال 2024 ا تولید اصلی خودروهای الکتریکی کامل چین را برعهده داشتند، 

به عنوان مثال، ظهور BYD باعث توسعه صنایع خودروهای سبک الکتریکی در شانشی شده است. شانشی یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های تولید BYD در چین است که ظرفیت تولید سالانه 1.5 میلیون دستگاه را دارد و این نقطه عطفی برای این برند چینی است.

منبع: Car.ir