1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. برترین نوآوری‌های تاریخ صنعت خودرو

برترین نوآوری‌های تاریخ صنعت خودرو

27 مهر 1403
  • 0

خودروهای امروزی که ما در خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم، حاصل هزاران نوآوری است که در طول سالیان دراز بدست آمدند. اتومبیل‌هایی که در طول این سال‌ها با نوآوری خاصی پا به خیابان گذاشتند و توانستند موردتوجه قرار گیرند.

در این مقاله قصد داریم شما را با برترین خودروهایی که با نوآوری راهی بازار شدند، آشنا کنیم. البته در فهرست ما خودروهای متنوعی وجود دارد که شامل اتومبیل‌های قدیمی و جدید می‌شود. در هر صورت برای آشنایی بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

1) مرسدس بنز Patent-Motorwagen سال 1886/اولین خودرو با پیشرانه احتراقی

در سال 1886، کارل بنز خودرو تک  سیلندر 954 سی سی را که سقف سرعت 16 کیلومتردرساعتی داشت، رونمایی کرد. این مدل اساسا چندان شبیبه به خودروهای امروزی نبود و تنها یک وسیله نقلیه سه چرخ با موتور به حساب می‌آمد. او و همسرش در سال 1888 با این اختراع راهی سفری طولانی شدند. در حقیقت کارل بنز بنیانگذار شرکت مرسدس، سال 1886 اولین اتومبیل دارای موتور درون سوز را اختراع کرد!

2.webp

2) کادیلاک سال 1912/استارت برقی

مهندس آمریکایی کلاید کولمن، موفق شد استارت برقی را در سال 1903 اختراع کند. او پس از آن حق اختراع خود را به دلکو فروخت که بعدها توسط جنرال موتورز خریداری شد. سپس کادیلاک به عنوان زیربرند جنرال موتورز برای نخستین بار، سال 1912 روی اتومبیل خود استارت برقی را در نظر گرفت.    این اختراع بسیار مورد توجه قرار گرفت و در خودروهای پس از آن رواج پیدا کرد. بخصوص اینکه این ویژگی در خودرو اقتصادی فورد مدل تی 1919 نیز به کار گرفته شد.  

3.webp

3) کادیلاک سال 1914/پیشرانه هشت سیلندر

اگرچه رولزرویس از نظر تئوری اولین خودروسازی بود که اتومبیلی با پیشرانه V8 ارائه کرد، اما تنها سه نمونه از مدل 3.5 لیتری آن ساخته شد. در این بخش همه موتورها برای شروع به کار با میل لنگ دستی کار می‌کردند و داشتن یک پیشرانه هشت سیلندر برای صاحبان خودرو بسیار نیاز به تلاش داشت. بنابراین معرفی استارت برقی توسط کادیلاک در سال 1912 به آن اجازه داد تا یک خودروی V8 واقعی تولید انبوه را در سال 1914 مشاهده کنیم. تنها در یک سال این شرکت 13000 دستگاه از خودرو 5.4 لیتری V8 خود را به فروش رساند. کادیلاک از آن زمان عمدتاً روی مدل‌هایی با پیشرانه هشت سیلندر تمرکز کرد.

4.webp

4) کادیلاک La Salle مدل 1929/ رادیو

اولین خودرویی که از رادیو کارخانه‌ای استفاده می‌کرد، کادیلاک La Salle مدل  1929 با دلکو رم نصب شده در نمایندگی بود. اما به نظر می‌رسد شرکت بریتانیایی کراسلی اولین خودرو را با رادیو AM در سال 1933 راهی بازار کرد.
رادیوها تا پایان دهه 30 در آمریکا یک ویژگی استاندارد بودند. توسعه ترانزیستور پس از جنگ جهانی دوم باعث شد رادیوها بسیار کوچک‌تر و قابل اعتمادتر باشند و کرایسلر اولین شرکتی بود که آنها را نصب کرد و این کار را در اواخر سال 1955 برای خودروهای مدل سال 1956 انجام داد. گیرنده‌های FM با کیفیت صدای بالاتر به تدریج از دهه 1950 به بعد رایج شدند.

5.webp

5) شورولت مدل 1932/رنگ متالیک

بحث‌های زیادی در مورد زمان معرفی رنگ متالیک وجود دارد. در پایان دهه 1930 بسیاری از برندهای آمریکایی آن را ارائه کردند. کادیلاک آن را از سال 1933 و هاپموبیل آن را از سال 1934 به کار گرفت، اما به نظر می‌رسد که هر دو شرکت توسط شورلت به این مهم دست یافتند، که اجازه داد خودروهای آن از اوایل سال 1932 با رنگ متالیک هم عرضه شوند.

رنگ آمیخته شده با تقریباً 2درصد پودر فلز، موجب می شود خودروها بهتر از رنگ‌های ثابت به نظر برسند و در برابر محو شدن برای مدت طولانی‌تری مقاومت کنند. همه اینها به اتومبیل شما کمک می‌کند تا رنگ خود را بهتر حفظ کنند.

6.webp

6) تریموف سال 1935 /شیشه شور جلو

اولین خودروهایی که به صورت استاندارد دارای سیستم شیشه شور جلو بودند، تریموف های  Gloria و ویتس 1935 بودند. این یک سیستم برقی بود که موجب شستن شیشه جلو خودرو می‌شد و در واقع آن زمان برای مدل‌های رده بالا در نظر گرفته می‌شد. به مرور زمان این قابلیت شامل بیشتر خودروها شد و به یک ویژگی رایج تبدیل شده است.

7.webp

7) مرسدس بنز 260D مدل 1936/ پیشرانه دیزلی

رودولف دیزل (1858-1913) موتوری را در دهه 1890 ابداع کرد، موتوری که ابتدا روی کشتی‌ها و زیردریایی‌ها استفاده شد و سپس سال 1908 روی اولین کامیون قرار گرفت.  کوچک‌تر کردن و سبک‌تر کردن موتور یک چالش بود، اما شرکت‌های خودروسازی از پس آن برآمدند و بعد از جنگ جهانی اول این مشکل نیز حل شد.

مرسدس اولین خودروی تولیدی مناسب با موتور دیزلی را با 260D عرضه کرد. خروجی آن 45 اسب بخار بود که به اتومبیل حداکثر سرعت 100 کیلومتر در ساعت را می‌داد. مرسدس در نهایت به حل مشکل کلیدی خودروهای دیزلی با گذشت 40 سال پرداخت.

8.webp

8) اولدزموبیل سری 60 مدل 1939/گیربکس اتوماتیک

فناوری Hydra-Matic اولدزموبیل در سال 1939 بسیار مهم بود. در حالی که امروزه استفاده از گیربکس دستی چندان رایج نیست، در دهه 1930 بسیار رواج داشت. ورود گیربکس چهار سرعته اتوماتیک در آن زمان شگفتی بزرگی بود که بعد از جنگ جهانی دوم به ویژه در آمریکا رایج شد. بازوهای قطعات جنرال موتورز Hydra-Matic را به بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دیگر، از جمله نش، هادسون و رولز رویس انگلستان به فروش می‌رساندند، در حالی که اولدزموبیل نیز به سرعت از این فناوری استفاده کرد.

9.webp

9) بیوک سال 1939/ چراغ‌ راهنما

در چند دهه اول صنعت خودرو، از رانندگان انتظار می‌رفت که با بیرون آوردن یک بازو از پنجره و نشان دادن اینکه آیا در حال چرخش به چپ یا راست یا کاهش سرعت هستند، هدف خود را اعلام کنند. قبل از جنگ جهانی دوم، ترافیکاتورها محبوبیت بیشتری پیدا کردند. اینها بازوهایی با نور نارنجی بودند که از کنار ماشین بیرون می‌آمدند و برخی از خودروسازان تا اوایل دهه 1960 به آنها علاقه داشتند.

اما سال‌ها قبل از این، در سال 1939، بیوک چراغ‌های چشمک زن را در عقب خودروهای خود نصب کرد تا به عنوان نشانگر عمل کنند. در طی یک سال، کادیلاک، هادسون و لاسال از این روش پیروی کردند.

10.webp

منبع Car.ir


نظرات