برند ایتالیایی مازراتی این روزها با مشکلات بزرگی رو به رو است. این مشکلات به حدی است که اوایل ماه گذشته مدیرعامل آن اخراج شد و اکنون میتوانیم دلیل آن را بهتر تحلیل کنیم چرا که به تازگی شرکت مادر مازراتی یعنی Stellantis جزئیات فروش این زیر مجموعه خود را منتشر کرده است.
این برند در نه ماهه نخست سال 2024، تنها 11800 دستگاه خودرو به فروش رسانده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این آمار 20400 دستگاه بوده است. این کمتر از نصف چیزی است که مازراتی واقعاً باید به فروش میرساند!
در نمایشگاه اخیر خودرو پاریس، از کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس، در مورد فروش کم مازراتی و همچنین دیگر برندهای اروپایی برتر این گروه همچنین آلفارومئو و دی اس پرسشهایی شده است.
او بیان کرد:"مازراتی در وضعیت قرمز قرار دارد. دلیل آن بازاریابی ضعیفی است که صورت گرفت، برند مازراتی به وضوح جایگاهی در میان مخاطبان ندارد و عملکرد آن طوری نیست که باید باشد. این برند تنها در مورد خودروهای اسپرت با مشکل رو به رو نیست، بلکه مشکلات شامل مدلهای گرن توریسمو و… هم میشود."
بنابراین عملکرد ضعیف شرکت موجب شد تا دیوید گراسو مدیرعامل مازراتی از کار بیکار شود. تاوارس به صراحت گفت: "به همین دلیل مدیر عامل را تغییر دادیم. پس از چندین ماه تلاش برای کسب آمار خوب، متأسفانه تیم قبلی نتوانست موفق شود و ما باید طرز فکر برند را تغییر میدادیم."
مدیرعامل جدید مازراتی سانتو فسیلی است که او نیز به تازگی رئیس آلفارومئو شده بود. در واقع این دو برند به یکدیگر نزدیکتر خواهند شد تا تغییر بزرگی نسبت به روزهایی که مازراتی با فراری همراه بود، به وجود آید. اتفاقات اخیر مازراتی را به برندی بسیار پرهزینه برای استلانتیس تبدیل کرده!
تاوارس همچنین افزود که مازراتی در سال گذشته سود خوبی داشت تا زمانی که فروشندگان چینی خواستند تخفیفی روی محصولات خود ارائه دهند. ما در آن زمان پیش خود گفتیم که آنها نمیتوانند موجب تضعیف برند ما شوند، اما در صورت نبود بازاریابی خوب و عملکرد نامطلوب فروشندگان، قطعا با مشکل رو به رو خواهیم شد. به هر حال تاوارس سعی کرد این مشکل را از برند دور کند و به طرفداری از برند خود بپردازد.
باید دید که آیا مازراتی میتواند بودجه کافی برای توجیه سرمایهگذاری در مدلهای جدید را بازیابی کرده و خودروهای فعلی را به فروش برساند یا خیر! متاسفانه طی چند دهه اخیر، مازراتی نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند و با از دست دادن مشتریان، مالک یا سرمایهگذار جدیدی نیز جهت تجدید حیات خود بدست نیاورده!
درنهایت تاوارس پیرامون دو برند آلفا و دی اس بیان کرد که آنها سود خوبی به ازای هر خودرو کسب میکنند، حتی در فروشهای کوچک، یعنی دو برابر سود هر خودرو در مقابل برندهای انبوه. او گفت:" ما فشاری به این برندها وارد نمیکنیم تا موجب از بین رفتن حاشیه سود آنها شویم."
به هر حال باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا مازراتی با مدیرعامل جدید و طرز تفکر متفاوت با مدیرعامل قدیمی، خواهد توانست به موفقیت بازگردد یا اینکه همچنان باید با مشکلات دست و پنجه نرم کند.