مزدا از جمله شرکتهایی است که دیرتر به گروه کمپانیهای تولیدکننده خودرو برقی پیوست و این روزها مدل MX-30 این شرکت از موفقیت بزرگی که خودروساز ژاپنی انتظارش را داشت دور است و این خودرو در پایان 2023 به دلیل فروش ضعیف از بازار ایالات متحده خارج شد!
نسخه برد بلند (REV) این خودرو با موتور درون سوز نیز فقط در بازارهای خاصی ارائه میشود و ایالات متحده در لیست فروش این مدل نیست. علاوه بر این، سدان الکتریکی EZ-6 نیز به بازار ایالات متحده وارد نخواهد شد!
با این حال، مزدا معتقد است وضعیت آنقدرها هم بد نیست.
چرا که این کمپانی اعتقاد دارد آمریکاییها در درجه اول خواهان خودروهای احتراقی بنزینی هستند. ماساهیرو مورو، مدیر عامل مزدا در گفتگو با Automotive News گفته که ICE (خودروهای با پیشرانه احتراقی) آینده ای طولانی در آمریکا دارند و حتی در پایان این دهه، خودروهای بنزینی سنتی و مدلهای هیبریدی ملایم حدود دو سوم فروش سالانه برند ژاپنی را تشکیل میدهند و پلاگین هیبریدی ها و خودروهای برقی نهایتا یک سوم باقی مانده هستند. به عبارت دیگر، اکثر وسایل نقلیه پنج سال آینده همچنان دارای پیشرانه احتراقی خواهند بود.
مزدا میگوید:
"مشتریان به جای راه حلهای برقی به دنبال راهحلهای مقرون به صرفه هستند. آنها ارزش بهتر را میخواهند و همچنان به دنبال یک موتور احتراق داخلی قابل اعتماد هستند. اما ما نیز قادر خواهیم بود نسخههای برقی، از جمله هیبریدی ملایم بسازیم. نگاهی به مشتریان امریکایی مشخص میکند آنها خودرویی با پیشرانه قابل اعتماد میخواهند."
مدیر ارشد مزدا در درجه اول به مدلهای پایه، به ویژه 3 و CX-30 اشاره دارد. مورو معتقد است که رشد خودروهای برقی در ایالات متحده در حدود 18 ماه گذشته کاهش یافته و اضافه میکند که این روند احتمالاً در آینده نیز ادامه خواهد داشت. این امر باعث میشود شرکت زمان بیشتری برای توسعه باتری لیتیوم یونی کاملاً داخلی داشته باشد و هدف این است که آن را برای سال 2030 در خودروهای هیبریدی پلاگین و خودروهای کاملا الکتریکی آماده کنیم.
مورو می افزایپ: انتظار چگالی انرژی بسیار بالاتر و زمان شارژ "بسیار کوتاه" را داشته باشید. جالب اینجاست که مهندسان مزدا در حال حاضر "پایگاه تحقیقاتی بسیار پیشرفتهای برای باتریهای حالت جامد" دارند.
در این میان، کار بر روی یک موتور احتراقی دو روتور که به عنوان ژنراتور عمل میکند، در حال انجام است. این موتور جدید قویتر از راهاندازی تک روتوری است که توسط MX-30 e-Skyactiv R-EV استفاده میشود. علاوه بر این، مزدا در حال مهندسی یک موتور احتراقی کاملاً جدید با نام Skyactiv-Z است که از سال 2027 به تدریج جایگزین پیشرانههای Skyactiv-G و Skyactiv-X میشود و در خودروهای تولیدی مزدا استفاده خواهد شد.
مورو ادعا میکند که این موتور "ورژن نهایی" خواهد بود و اضافه میکند که حتی در دهه آینده مقررات آلایندگی را پاس خواهد کرد. مدیرعامل مزدا اضافه میکند که Skyactiv-Z یک پیشرانه تنفس طبیعی است و در عین حال قدرت خود را برای رعایت قوانین سختگیرانه از دست نمیدهد. مزدا در اوایل سال جاری کنفرانس مشترکی با تویوتا و سوبارو برگزار کرد و وعده تعهد بلندمدت به موتورهای احتراقی و نیز سرمایهگذاری در سوختهای بدون کربن را داد.
در سطح جهانی، Zoom-Zoom (لقب مزدا) تخمین میزند که وسایل نقلیه الکتریکی آن تا پایان دهه تنها 25 تا 40 درصد از کل تولیدات را تشکیل دهند. عرضه کامل خودروهای برقی زودتر از سال 2028 آغاز نخواهد شد، اما برخی از مدلهای بدون آلایندگی زودتر عرضه میشوند. سدان دیفرانسیل عقب EZ-6 که در چین ساخته شده است احتمالاً در اوایل سال آینده به اروپا خواهد رسید.
در همین حال، مزدا در آمریکای شمالی عالی عمل میکند، جایی که در مسیر تحویل 600000 خودرو تا پایان سال است. به گفته مورو، سال 2024 با فروش 420000 خودرو به بهترین سال در ایالات متحده تبدیل میشود که در حالت ایده آل به 450000 خودرو در سال 2025 افزایش مییابد. پیش بینی شده مزدا با توجه بیشتر به نیازهای مشتریان، عملکرد فروش بهتری هم پیدا کند.