فولکس واگن دچار یک بحران مالیجدی شده، اما راه حلی وجود دارد که به تعطیلی کارخانه در آلمان ختم نشود. گزارشها حاکی از آن است که مذاکرات در حال انجام به این نکته اشاره دارد که یک توافق میتواند شرایط را حداقل تا سال 2030 ادامه دهد.
جزئیات مشخص نیست و هیچ چیز رسمی نیست. گزارشی از بلومبرگ ادعا میکند که مدیریت فولکس واگن برای باز نگه داشتن کارخانهها و بازگرداندن قراردادهای امنیت شغلی در صورتی که کارگران از پرداخت پاداش چشم پوشی کنند، باز است. فراتر از آن، فولکسواگن تولید گلف را از ولفسبورگ به کارخانهای در مکزیک منتقل میکند و تولید خودروهای برقی با برند فولکسواگن را در کارخانه بزرگ این شرکت در Zwickau متوقف میکند. این مرکز در حال حاضر خودروهای برقی را برای VW، Audi و Cupra میسازد.
این گزارش به نقل از منابع ناشناس آشنا با مذاکرات، تاکید میکند که مذاکرات همچنان ادامه دارد. فولکس واگن در حال حاضر هیچ نظری ندارد.
اگر این اخبار دقیق باشد، در واقع یک حرکت معکوس بزرگ از موضع فولکس واگن است که تعطیلی کارخانه برای بقا ضروری است. تقریباً یک ماه پیش، توماس شفر، مدیرعامل برند فولکسواگن به نشریه آلمانی Welt am Sonntag گفت که این شرکت بدون تعطیلی حداقل یک کارخانه راهی به جلو نمیبیند. در همان زمان، شورای کار فولکسواگن به رهبری کارمندان، کاهش گسترده دستمزد و تعلیق پاداشها را به عنوان جایگزینی برای تعطیلی کارخانهها پیشنهاد کرد. شورا و گروه اتحادیه IG Metall تهدید کردهاند که در صورت تعطیلی فولکس واگن، اعتصابات گستردهای را انجام خواهند داد.
فولکسواگن هرگز کارخانهای را در بازار داخلی خود در آلمان تعطیل نکرده است. هنگامی که کل این ماجرا آغاز شد، کارخانه بزرگ این خودروساز در اسنابروک و کارخانه کوچکتر در درسدن، نقاط کانونی برای بسته شدن احتمالی بودند. درسدن یک مرکز با حجم کم است که مکمل تولید ID.3 در Zwickau محسوب میشود. اسنابروک پورشه 718 Boxster و Cayman و همچنین T-Roc Cabriolet را تولید میکند. هر سه مدل قرار است بزودی به تولید خود پایان دهند، اگرچه پورشه با جایگزینی الکتریکی 718 دست و پنجه نرم میکند.
در حال حاضر، مشخص نیست که آیا توافق رسمی قبل از پایان سال حاصل خواهد شد یا خیر.