لزوم حفظ کلیدهای فیزیکی برای تنظیم روشنایی داخلی خودروها

19 دی 14038:30
5 دقیقه


 تغییرات نگران کننده زیادی در خودروهای جدید وجود دارد. یکی از ناامید کننده‌ترین آنها جدایی تدریجی از دکمه‌ها است. خلاص شدن از کنترلرهای فیزیکی و ادغام عملکردهای آن‌ها در نمایشگر بسیار ارزان‌تر است. مثال بارز این اتفاق، تلفیق کلید ها و تنظیمات سیستم تهویه در صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی است که تقریباً همه از آن شکایت دارند. اما یک کلید فیزیکی است که حتما باید حفظ شود! کلید کاهش دهنده یا دیمر نور داخل کابین! 
ما مدت‌ها است که می‌دانیم نور روشن، دیدن را در شب بسیار دشوار می‌کند. اما بدیهی است که برای صفحه کیلومتر و سایر کنترل‌ها به کمی روشنایی داخلی نیاز داریم. بهترین کار در این شرایط، داشتن نوری کم است، به اندازه‌ای که همه چیز خوانا باشد، اما نه آنقدر که باعث خستگی چشم شود. 
کلید کم کننده نور داخل کابین (3).webp
ما شخصاً دوست داریم زمانی که بخواهیم بتوانیم نور داخلی را روشن یا کم کنیم. ما اغلب اوقات در شهر زندگی و رانندگی می‌کنیم، بنابراین بیشتر رانندگی در شب ما در تاریکی شدید نیست، بنابراین منطقی است که نور پس زمینه را بالا ببریم. اما در خارج از شهر، جایی که چراغ‌های خیابان کم است، می‌خواهیم بتوانیم نور را تا حد زیادی کم کنیم. در خودروی ما که یک فولکس واگن گلف GTI 2017 است، خوشبختانه یک کلید کوچک در سمت راست کلید چراغ جلو وجود دارد که تنظیم روشنایی را بدون نیاز به برداشتن چشم از جاده آسان می‌کند. 
این نیاز به ویژه در زمانی که صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر نور داخلی بیشتری تولید میکنند بیشتر اهمیت دارد. 
بدون شک خودروسازان باید یک کلید کم کننده نور داخل کابین روی نمایشگر دیجیتال یا کلاستر قرار دهند تا افراد به سادگی بتوانند نور را کم کنند تا در شرایط مذکور چشم آن ها دچار خستگی نشده و حادثه ایجاد نکند. 
مزاحمت این است که برخی از خودروها دارای تنظیمات جداگانه برای عناصر مختلف روشنایی هستند. بنابراین می‌توانید، صفحه کیلومتر و سایر چراغ‌ها را در سطحی کم‌تر تنظیم کنید، اما صفحه نمایش مرکزی را روشن‌تر نگه دارید. چرا؟ 
صفحه‌نمایش وسط به اندازه‌ای بزرگ و پر نور است که به معنای واقعی کلمه، جهت چشم درد شدید کافی است.

کلید کم کننده نور داخل کابین (2).webp

ما حتی اتومبیل‌هایی را دیده‌ایم که در آن یک دستگیره فیزیکی برای کم‌ نور کردن چراغ‌های داخلی وجود دارد، اما خودرویی که روشنایی صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی را کنترل نمی‌کند. بنابراین شما همچنان در حال بررسی منوها هستید. به ناچار، مردم برای یافتن منوی مناسب به سراغ آن نخواهند رفت! 
به این موارد نور پردازی های داخلی خودروها را هم اضافه کنید که در بسیاری از خودروهای امروزی کاملاً فراتر از نیاز است. حتی در گلف دوست‌داشتنی، که دارای نوارهای باریک نور محیطی قرمز رنگ در پنل‌های درب‌ها است، کنترل روشنایی در صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی جدا از دستگیره چرخشی روی داشبورد است. 
شاید این یک چیز کوچک باشد، اما شاهد بوده‌ایم که بسیاری از خودروسازان به اشتباه روش خود پی برده‌اند و دکمه‌های واقعی را مجدداً به کار می‌برند تا مشتریان آزرده‌شده را آرام کنند. سازمان ارزیابی ایمنی خودروهای جدید اروپا (Euro NCAP)، معادل IIHS آمریکا، بزودی برنامه هایی گسترده برای اجتناب از حذف کنترل‌های از خودروها شروع می‌کند.

کلید کم کننده نور داخل کابین (1).webp
در گذشته نیز بسیاری از خودروسازان تلاش زیادی برای کاهش فشار چشم برای رانندگی در شب انجام داده اند مثل خودروهای معروف ساب که دکمه معروف Night Panel در آن ها وجود داشت که تمام اطلاعات به جز مهمترین اطلاعات را برای رانندگی در شب سیاه می‌کرد یا نور قرمز، نارنجی ملایم ب ام و، رنگی که تصور می‌شود در مقایسه با نورهای آبی یا سبز، فشار چشم را کاهش می‌دهد. 
بعضی‌ها خوشبختانه هنوز این کار را می‌کنند. به عنوان مثال، GM همیشه یک دیمر برای نور داخلی دارد، حتی اگر کنترل‌های روشنایی بیرونی را به صفحه لمسی منتقل کند و اگر آن را روی پایین‌ترین حالت تنظیم کنید، نور پس‌زمینه بسیار کم است. 
این روزها، رانندگی در شب به اندازه کافی چالش است، با چراغ‌های جلوی بیش از حد روشن که همه را شگفت زده می‌کند. چرا با روشنایی داخلی که خیلی روشن است یا کنترل آن خیلی سخت است، اوضاع را بدتر می کنیم؟ باید دید آیا شرکت‌ها برنامه‌ای برای ارائه چنین ویژگی دارند یا خیر. 

منبع: motor1