کرمان موتور در نمایشگاه خودرو کرمان 1403 برای نخستین بار از کیامسی SR3 رونمایی کرد و این کراساوور جدید را در معرض دید عموم قرار داد. این خودرو به عنوان جایگزینی بالقوه برای جک S3 معرفی شده و قرار است تجربهای بهروزتر و پیشرفتهتر را به مشتریان ارائه دهد.
جک S3 که سالها در بازار ایران حضور داشت، به دلیل استهلاک پایین و مصرف سوخت اقتصادی، توانست محبوبیت زیادی در میان خریداران پیدا کند. این خودرو در ابتدا به عنوان یک کراساوور شهری مقرونبهصرفه شناخته شد، اما طراحی ساده و پیشرانه ضعیفتر آن در برابر رقبا باعث شد که به مرور از جذابیت آن کاسته شود. سرانجام، کرمان موتور با معرفی SR3 قصد دارد نسل جدیدی از این کراساوور را جایگزین مدل قبلی کند.
کیامسی SR3 با طراحی مدرنتر، امکانات بیشتر و قوای محرکه قویتر، تجربهای متفاوت را نسبت به مدل قدیمی ارائه میدهد. این خودرو با ظاهری بهروز، فضای داخلی ارتقا یافته و مشخصات فنی بهبودیافته، تلاش میکند سهم بیشتری از بازار کراساوورهای اقتصادی را به خود اختصاص دهد.
حال این سؤال مطرح میشود که SR3 در مقایسه با S3 چه تغییراتی داشته و آیا میتواند جایگزین شایستهای برای مدل قبلی باشد؟
در بخش طراحی، کیامسی SR3 با ظاهری مدرنتر و هماهنگتر در مقایسه با جک S3 معرفی شده است. در حالی که S3 از طراحی سادهتر و قدیمیتری بهره میبرد، SR3 با تغییراتی در قسمتهای مختلف، ظاهری اسپرتتر و امروزیتر پیدا کرده است.
کی ام سی SR3 در طراحی ظاهری خود تغییرات عمدهای را تجربه کرده است. در نمای جلو، جلوپنجره کوچکتر شده و چراغهای اصلی به داخل سپر منتقل شدهاند. این تغییرات همراه با نوار دیلایت مشکی که به جلوپنجره متصل شده، جلوهای مدرن و اسپرت به خودرو بخشیده است.
در نمای جانبی هر دو خودرو با تغییرات جزئی مواجه شدهاند. کی ام سی SR3 دارای طراحی جدید آینهها و رینگهای 16 اینچی است که دو رنگ شدهاند، در حالی که سایز و ابعاد رینگها و لاستیکها تغییر نکرده است.
در نمای عقب، طراحی درِ صندوق و چراغها به صورت عریضتر و متناسب با طراحی جدید تغییر کرده است. علاوه بر این، سپر بازطراحیشده و دیفیوزر در مرکز سپر عقب، به همراه دستگیره کرومی که به صورت سرتاسری روی درِ صندوق اضافه شده، جلوهای لوکستر به این خودرو بخشیده است.
در بخش ابعاد، تفاوت چندانی بین این دو خودرو مشاهده نمیشود. تنها تفاوت این است که طول کی ام سی SR3 دو سانتیمتر بیشتر و ارتفاع آن دو سانتیمتر کمتر از جک S3 است.
در مجموع، کیامسی SR3 از نظر طراحی، هماهنگتر، مدرنتر و بهروزتر از جک S3 به نظر میرسد. تغییرات در جلوپنجره، موقعیت چراغها و باز طراحی سپر عقب، باعث شده SR3 چهرهای جذابتر و اسپرتتر داشته باشد، درحالیکه S3 همچنان طراحی سادهتر و قدیمیتری را ارائه میدهد.
مقایسه طراحی داخلی و کابین جک SR3 و جک S3
در بخش طراحی داخلی، جک SR3 نسبت به جک S3 تغییرات چشمگیری داشته است که فضای کابین را بهروزتر و مدرنتر کرده است.
یکی از عمدهترین تفاوتها، تغییر فرم داشبورد است که طراحی جدید جک SR3 بسیار جذابتر و هماهنگتر از مدل قبلی به نظر میرسد. در این مدل، سیستم مالتیمدیا 10 اینچی در بالای داشبورد قرار گرفته که تجربه کاربری راحتتر و مدرنتری را به ارمغان میآورد. علاوه بر این، کلاستر خودرو در جک SR3 نسبت به جک S3 بروزتر شده و بهگونهای طراحی شده که اطلاعات را به شکلی واضحتر و قابل دسترسیتر نمایش میدهد. استارت دکمهای و تغییرات در غربیلک فرمان از دیگر تغییرات قابل توجه است که به راحتی و تجربه بهتر رانندگی کمک میکنند.
در بخش کنسول میانی جک SR3، دکمههای جدیدی نظیر گرمکن صندلیها، ای اس پی و سنسور پارک به آن اضافه شده که راحتی بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. همچنین، تغییرات در دسته دنده و طراحی آن نیز برای جذابیت بیشتر خودرو لحاظ شده است. تنظیمات صندلی راننده در جک SR3 کمی محدودتر از جک S3 است، که یکی از نقاط ضعف کوچک این مدل به حساب میآید.
در بخش راحتی سرنشینان توجه بیشتری به سرنشینان ردیف دوم شده است. این خودرو با اضافه شدن پورت شارژر فندکی و محفظهای برای قرار دادن اشیا، فضای بیشتری را برای سرنشینان ردیف دوم فراهم میکند. همچنین، فضای بار در هر دو مدل کاملاً یکسان است و تنها SR3 یک پورت شارژر فندکی با توان 120 وات اضافه دارد که برای شارژ سریعتر دستگاهها بسیار کارآمد است.
در بخش مشخصات فنی، KMC SR3 از همان پیشرانه جک S3 بهره میبرد. این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) است که قادر به تولید 107 اسب بخار قدرت و 150 نیوتنمتر گشتاور میباشد. نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تیپ ترونیک به چرخهای جلو منتقل میشود که تجربهای نرم و کارآمد از رانندگی فراهم میکند.
در زمینه سیستم تعلیق، در SR3 همانند S3 از سیستم تعلیق مکفرسون در محور جلو و نیمه مستقل میل پیچشی در محور عقب استفاده شده است. این ترکیب باعث ایجاد سواری راحت و کنترل بهتر در جادههای مختلف میشود. همچنین، در هر چهار چرخ خودرو، ترمزهای دیسکی به کار رفته است و این سیستمها به همراه سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) عملکردی ایمن و مطمئن را ارائه میدهند. SR3 با وزن خالص 1260 کیلوگرم تنها 20 کیلوگرم از جک S3 سنگینتر است.
در مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی جک S3 و KMC SR3، میتوان به تفاوتهای قابل توجهی اشاره کرد که نشاندهنده پیشرفتهای چشمگیر در مدل جدیدتر (KMC SR3) است.
جک S3 در بازار ایران با دو ایربگ راننده و سرنشین جلو عرضه میشود، که در مقایسه با بسیاری از خودروهای همرده، ایمنی محدودی را ارائه میدهد. اما در بخش امکانات ایمنی، این خودرو به سیستمهایی مانند کنترل حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و سنسورهای مختلف (نور، TPMS) مجهز است.
در مقابل، KMC SR3 با چهار کیسه هوا برای سرنشینان جلو و جانبی، ایمنی بیشتری را نسبت به جک S3 فراهم میکند. این خودرو همچنین به سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل کشش و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) مجهز است که سطح بالاتری از ایمنی را ارائه میدهند.
در بخش رفاهی، جک S3 به سیستمهایی مانند کروز کنترل، فرمان برقی، سانروف، سیستم پخش MP5 و تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز است. این خودرو همچنین دارای سنسور TPMS و دیلایت برای روشنایی روز است که از جمله امکانات قابل توجه در این بخش هستند.
KMC SR3 با ارتقا امکانات رفاهی، به سیستم استارت و ورود بدون کلید، صندلیهای چرمی با گرمکن، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب و تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز شده است. از دیگر ویژگیهای برجسته این خودرو میتوان به مانیتور 10.25 اینچی لمسی با قابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و سیستم صوتی با 6 بلندگو اشاره کرد.
نتیجهگیری
در نهایت میتوان گفت KMC SR3 به دلیل طراحی مدرنتر و امکانات پیشرفتهتر نسبت به جک S3 برتریهای قابل توجهی دارد. طراحی خارجی و داخلی SR3 نسبت به مدل قبلی خود که طراحی قدیمیتری دارد، جذابتر و همگام با آخرین ترندهای روز دنیاست. با این حال باید توجه داشته باشیم که KMC SR3 بهتازگی معرفی شده و باید منتظر ورود آن به بازار و قیمتگذاری نهایی آن باشیم تا بتوانیم نظر دقیقتری درباره ارزش خرید این خودرو بدهیم.